Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Det är nog främst tjockleken som är svårt att hålla nere med tanke på registeravståndet och sånt.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Vem f-n behöver video? Inte jag i alla fall, ju mer teknik man stoppar in desto mer kan krångla! Dessutom finns det smidiga videokameror för dom som behöver den biten, nä rensa bort allt onödigt och skapa en riktigt bra kamera som är till för det kameror var från början nämligen att ta bilder med! Det här kan nog bli en riktigt bra kamera om Nikon skruvar ihop den ordentligt..............
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
En annan sak...........det här med video/wifi/GPS är skapat av pr-muppar och tekniknördar hos kameratillverkarna som försäljningsargument. Hur många fotografer diskuterade och längtade efter dessa finesser för 5 år sedan? Svaret är ett mycket fåtal, men det är klart det finns dom som drömmer om inbyggd surfplatta/telefon/Tv i kamerorna...........................Det som för mig är intressantast med den här nya kameran är sensorn (D4) som man kommer att använda, i mitt fototänkande är det bättre iso/lägre brus som är drömmen men det är klart jag betraktas väl som "fotografiskt inkorrekt" i dagens läge :).
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Jag personligen är fullständigt ointresserad av video, och gällande denna specifika kamera betvivlar jag starkt att avsaknad av video kommer påverka eventuell försäljning markant.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Gällande hybrid-stämpeln ryktas denna handla om att kameran i fråga kan mäta med icke-AI-objektiv ner till full bländare.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
En annan sak...........det här med video/wifi/GPS är skapat av pr-muppar och tekniknördar hos kameratillverkarna som försäljningsargument. Hur många fotografer diskuterade och längtade efter dessa finesser för 5 år sedan? .
Tja hade Henry Ford resonerat så så hade väl introduktionen av bilar fördröjts med typ 20 år ("hade man frågat kunderna vad de ville ha så hade de valt en snabbare häst") och nåra smartphones hade vi heller inte haft ("ingen idé att göra marknadsundersökningar, folk kan inte efterfråga det de inte vet kan göras") eller vad nu Steve Jobs citat var.
 

phool

Aktiv medlem
Jasså, Nikon släpper en ny "stänkare"! Trevligt =) Jag som var säker på att jag skulle beställa en A7.
 

gors

Aktiv medlem
Gällande hybrid-stämpeln ryktas denna handla om att kameran i fråga kan mäta med icke-AI-objektiv ner till full bländare.
"ner till full bländare"? Menar ryktena möjligen "ner till minsta bländare"?

I sådana fall låter det som en god indikation på att det verkligen är en hybridsökare som är på tapeten – med live view i sökaren. Eftersom Nikon tog patent redan för två år sedan så skulle jag kunna tänka mig att sätta en liten slant på att det är det som är grejen. Lite önsketänkande har ingen dött av.

http://egami.blog.so-net.ne.jp/2011-11-14
 

Bilagor

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Tja hade Henry Ford resonerat så så hade väl introduktionen av bilar fördröjts med typ 20 år ("hade man frågat kunderna vad de ville ha så hade de valt en snabbare häst") och nåra smartphones hade vi heller inte haft ("ingen idé att göra marknadsundersökningar, folk kan inte efterfråga det de inte vet kan göras") eller vad nu Steve Jobs citat var.
Nikon kanske verkligen har frågat kunderna och kommit fram till att många vill ha en basic-kamera med riktigt hög kvalitet? Ingen vet ju än, utom Nikon själva.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Jasså, Nikon släpper en ny "stänkare"! Trevligt =) Jag som var säker på att jag skulle beställa en A7.
Ahhh du menar förstås "oljestänkare" ;-). Man ska nog avvakta ett halvår innan man köper den så att man är säker på att man inte köper "oljedregglaren II". Alvarligt talat tror jag att Nikon inte har råd att släppa några mer missfoster.......................................
 

phool

Aktiv medlem
Ahhh du menar förstås "oljestänkare" ;-). Man ska nog avvakta ett halvår innan man köper den så att man är säker på att man inte köper "oljedregglaren II". Alvarligt talat tror jag att Nikon inte har råd att släppa några mer missfoster.......................................
Det var du som sa det =P
 

genkakuzai

Aktiv medlem
"ner till full bländare"? Menar ryktena möjligen "ner till minsta bländare"?

I sådana fall låter det som en god indikation på att det verkligen är en hybridsökare som är på tapeten – med live view i sökaren. Eftersom Nikon tog patent redan för två år sedan så skulle jag kunna tänka mig att sätta en liten slant på att det är det som är grejen. Lite önsketänkande har ingen dött av.

http://egami.blog.so-net.ne.jp/2011-11-14
Jag vet faktiskt inte, tyckte också det lät lite skumt med "ner till full bländare", men det var orden som användes ^^ Ja det vore helt klart klockrent med en sådan hybridsökare! Addera focus peaking av något slag i kombination med F-mount och ett halvt ton gamla objektiv kommer att få ett helt nytt liv.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Nikon kanske verkligen har frågat kunderna och kommit fram till att många vill ha en basic-kamera med riktigt hög kvalitet? Ingen vet ju än, utom Nikon själva.
Vet inte om jag skulle vilja kalla kameran basic, snarare en kamera med verkligt fokus på FOTO endast. Video finns ju trots allt i princip alla andra Nikon-kameror, känns inte som om det är för mycket begärt att ha en kamera som endast är till för att fotografera med, såsom gamla FM2 :) Dvs om folk behöver video får de helt enkelt köpa någon av alla andra modeller som har denna funktion, det är ju inte direkt någon brist på sådana.
 

gors

Aktiv medlem
Jag bejakar också min irrationella sida och hoppas på en kamera utan videofunktion, keep it simple. Likaså håller jag tummarna för ett gediget, maffigt och ljusstarkt pentaprisma där det absolut inte finns utrymme för någon popupblixt.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Jag bejakar också min irrationella sida och hoppas på en kamera utan videofunktion, keep it simple. Likaså håller jag tummarna för ett gediget, maffigt och ljusstarkt pentaprisma där det absolut inte finns utrymme för någon popupblixt.
Ryktena är ju att den kommer sakna video, något jag personligen inte bryr mig ett dugg om. Min D700 har inte video heller, aldrig saknat den funktionen :) Och med tanke på att alla övriga modeller har video saknas inte direkt valmöjligheter för de som måste ha det.
 
ANNONS