Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Nikon kanske verkligen har frågat kunderna och kommit fram till att många vill ha en basic-kamera med riktigt hög kvalitet? Ingen vet ju än, utom Nikon själva.
Det har ju funnits lite hojtande om hur en digital FM2:a skulle vara en drömkamera, men jag skulle tro att är rätt få som har stått för hojtandet.

Nikon har tidigare presenterat kameror som väldigt få har efterfrågat, t.ex. nyutgåvorna av S3 och SP några decennier efter att tillverkningen av originalen hade upphört, samt F6.

Det tycks finnas en del entusiaster högt upp hos Nikon.
 

PMD

Aktiv medlem
Jaaa! Har ni sett det här på Nikonrumors? Mer lik F3 än FM2. Och F3 som ju bara råkar vara den snyggaste nikonkameran genom tiderna. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=16063

http://nikonrumors.com/2013/10/22/nikons-retro-full-frame-camera-coming-in-two-weeks.aspx/#more-65694
Hm. Jag tycker nog att F2 är snyggare. Eller kanske Nikkormat FTn. En digital F2:a vore inte dumt. Bara att göra om inkråmet från film till elektronik. Utbytbara sökare har den ju redan, så där kan man erbjuda en EVF att byta till. ;-)

(Går lika bra med F3 förstås ...)
 

PMD

Aktiv medlem
Gällande hybrid-stämpeln ryktas denna handla om att kameran i fråga kan mäta med icke-AI-objektiv ner till full bländare.
Vad betyder det? På nkonrumors står det
"The camera will meter even with non-AI lenses down to full aperture".

"Stop-down metering" betyder ljusmätning vid arbetsbländare, och "full aperture metering" betyder ljusmätning vid full öppning. Texten ovan tycks vara en sammanblandning av de båda.

Mätning med icke-AI-objektiv vid arbetsbländare kan väl de flesta Nikonkameror göra (och har väl alltid kunnat) sen AI-kopplingen infördes?

Det skulle förvåna mig, men kanske inte så jättemycket, om den nya digitala FM2:an hade gaffelkoppling så att fullöppningsmätning är möjlig med gamla icke-AI-objektiv.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Vad betyder det? På nkonrumors står det
"The camera will meter even with non-AI lenses down to full aperture".

"Stop-down metering" betyder ljusmätning vid arbetsbländare, och "full aperture metering" betyder ljusmätning vid full öppning. Texten ovan tycks vara en sammanblandning av de båda.

Mätning med icke-AI-objektiv vid arbetsbländare kan väl de flesta Nikonkameror göra (och har väl alltid kunnat) sen AI-kopplingen infördes?

Det skulle förvåna mig, men kanske inte så jättemycket, om den nya digitala FM2:an hade gaffelkoppling så att fullöppningsmätning är möjlig med gamla icke-AI-objektiv.
Ja som sagt jag är lika frågande till formuleringen, jag bara översatte rakt av :) Har som sagt ingen aning vad de menar alls, väldigt nyfiken.
 

PMD

Aktiv medlem
Jaaa! Har ni sett det här på Nikonrumors? Mer lik F3 än FM2.
Mer lik Sony A7 än Nikons moderna kameror alltså ...

Jag undrar hur mycket kameratillverkarna lyckas luska ut om sina konkurrenters utvecklingsprojekt. Det är rätt ofta samma, eller liknande, saker kommer från flera tillverkare ungefär samtidigt.
 

Sabud

Aktiv medlem
Jaaa! Har ni sett det här på Nikonrumors? Mer lik F3 än FM2. Och F3 som ju bara råkar vara den snyggaste nikonkameran genom tiderna. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=16063

http://nikonrumors.com/2013/10/22/nikons-retro-full-frame-camera-coming-in-two-weeks.aspx/#more- 65694
Gärna en F3HP för mig då jag redan har originalet;)
Tror att detta kamerasläpp är ett projekt-imagegrej från Nikon. Alltså ingen kamera som kommer att få en uppdatering/efterföljare. Bara att tacka och ta emot. Antagligen mycket dyr samt begränsad tillgång så bara att beställa på ögat;)

/Stephan
 

afe

Aktiv medlem
Observera att den här tråden ligger i Nikonforumet. Ta gärna vs-diskussioner i därför avsett forum. Det är förstås ok att jämföra med andra kameror, men diskussionen om vem som är mest innovativ eller vad först med vad hör bättre hemma i egna trådar.

Flyttade befintlig vs-diskussion till egen tråd. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=155279

/Mod
 
Senast ändrad:

genkakuzai

Aktiv medlem
Gärna en F3HP för mig då jag redan har originalet;)
Tror att detta kamerasläpp är ett projekt-imagegrej från Nikon. Alltså ingen kamera som kommer att få en uppdatering/efterföljare. Bara att tacka och ta emot. Antagligen mycket dyr samt begränsad tillgång så bara att beställa på ögat;)

/Stephan
Tror och hoppas du har helt fel. Ser ingen anledning till varför de skulle släppa nån one-off-grej när den har god potential att sälja mycket väl. Tror det finns ett segment som i princip bara Sony gett sig på hittills (nej, Leicas svindyra alternativ räknas inte) :)
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Senaste ryktena!

http://nikonrumors.com/2013/10/23/new-set-of-specifications-and-us-price-for-the-retro-styled-nikon-fx-dslr-camera-d4h.aspx/

- Will be called Nikon D4H
- Will use EN-EL15 battery
- 3" LCD Screen
- EVF/OVF hybrid viewfinder
- Can be used with true mirror lock up for non-AI lenses while still allowing viewing through view finder.
- New hybrid mechanical shutter
- No AA filter
- No video in low power mode but otherwise it will have video (?)
- Expeed 3A processor
- Price: $3,000 for body only, $3,300 for a kit with the new 50mm f/1.8G lens
- Black, Black/Sliver and Chrome version will be available

Lite för hög prislapp för min smak... men samtidigt bara marginellt högre pris än Sony RX1(R), vilket iofs inkluderar riktigt bra optik. Men o andra sidan fortfarande mindre än hälften av priset för en Leica M240, och högst sannolikt rejält mycket bättre sensor. Sen tenderar ju priser att sjunka förhållandevis fort ändå, D700 kostade ju också runt $3000 vid release.

Väldigt mycket som låter intressant här, low power mode exempelvis.
 

gors

Aktiv medlem
- Can be used with true mirror lock up for non-AI lenses while still allowing viewing through view finder.
Yes! Där satt den. Nu vill jag bara höra att den har focus peaking också.

Gillar inte tanken på en 16 megapixelsensor utan AA, men man får väl se.

Märkligt namn för övrigt, D4h. Tänker på D1h och D2h som var kameror optimerade för hög seriebildstagning.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Ja namnet är jag inte säker på att jag köper. Sensorn däremot både hoppas och tror jag på. Har hellre D4-sensorn med oslagbar ISO-prestanda, än större filer (och således långsammare seriebildtagning) än jag faktiskt behöver. Saknar dessutom AA-filter blir jag än gladare.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Senaste ryktena!

http://nikonrumors.com/2013/10/23/new-set-of-specifications-and-us-price-for-the-retro-styled-nikon-fx-dslr-camera-d4h.aspx/

- Will be called Nikon D4H
- Will use EN-EL15 battery
- 3" LCD Screen
- EVF/OVF hybrid viewfinder
- Can be used with true mirror lock up for non-AI lenses while still allowing viewing through view finder.
- New hybrid mechanical shutter
- No AA filter
- No video in low power mode but otherwise it will have video (?)
- Expeed 3A processor
- Price: $3,000 for body only, $3,300 for a kit with the new 50mm f/1.8G lens
- Black, Black/Sliver and Chrome version will be available

Lite för hög prislapp för min smak... men samtidigt bara marginellt högre pris än Sony RX1(R), vilket iofs inkluderar riktigt bra optik. Men o andra sidan fortfarande mindre än hälften av priset för en Leica M240, och högst sannolikt rejält mycket bättre sensor. Sen tenderar ju priser att sjunka förhållandevis fort ändå, D700 kostade ju också runt $3000 vid release.

Väldigt mycket som låter intressant här, low power mode exempelvis.
Punkt 4 låter intressant. Undrar hur de löst det. Tyvärr sänker just den trovärdigheten för hela listan.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Jag kör bara Canon och Fujifilm.
Men, kommer den en digital typ ala F3P modell (som jag ägt) så vet i ¤#"#" om jag inte vill köpa en ;-)

Vi får ta ut glädjen i förskott.
Den enda som kan hända är att vi varit glada i onödan ;-)

//Julle.
 
Senast ändrad:

genkakuzai

Aktiv medlem
Att NÅGOT kommer tror jag inte det råder någon tvekan om, hur kameran i fråga sen kommer se ut är så klart en annan femma ^^ Men de aspekter som känns hyfsat säkra är väl D4-baserad sensor och retrodesign av något slag. Vilket är nog för att jag ska bli intresserad
 

gors

Aktiv medlem
Svårt att se kameran i den nya teasern men klicket är ju fint =). Spännade =)
Knappast någon slump att personen i teasern är en bit upp i medelåldern och ser lite sliten ut. Lovande att de låter honom exponera manuellt, om jag tolkar filmen rätt. Slutarljudet är fint, men som sagt även klickljudet från slutartids/bländarreglagen (jag gör antagandet att det är det vi hör). Låter mycket mer metall än andra nikonhus.

Jag är fortsatt nyfiken. Ergonomi har alltid varit en av Nikons starkare sidor.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Vet inte om jag skulle vilja kalla kameran basic, snarare en kamera med verkligt fokus på FOTO endast.
Med "basic" menar jag naturligtvis rent innehållsmässigt; att den kanske inte har en massa finesser och features. Jag skriver samtidigt om "hög kvalitet".
FM2 tycker jag kan kallas basic.
 
ANNONS