Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ja. givetvis. Jag skulle absolut kunna tänka mig en Df om jag finge köpa den utan objektiv och till ett pris någonstans mellan priset på D610 och D800.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Kasst. Övergår mitt förstånd fullständigt varför de valt att göra så på vissa ställen.
Håller med. Själv gillar jag mitt AI-S 50/2 och har inga planer på att byta. Har även ägt AF 50/1,8, AI-S 50/1,2 och Sigma 50/1,4, så en ny femtia är jag inte speciellt sugen på. En ny AF-S 35/2 hade varit mycket mer välkommen, men det hade väl krävt för mycket utvecklingsarbete...

Utvecklingsarbete verkar dessutom vara nåt Nikon prutat på rejält vad gäller den här kameran, inte minst efter att man läst Thom Hogans genomgång om kameran. Den verkar ju vara allt annat än genomtänkt. Snygg, men ogenomtänkt. Varför har man t.ex. överhuvudtaget en väljare för MASP-lägena med alla de där rattarna ovantill? Borde räckt med en switch för inställning för manuell eller automatisk bländare, samt autolägen på isoratten och slutartidsratten. Den sistnämnda hade för övrigt gärna fått ha tredjedels steg direkt för att vara praktisk.

Jag är trots allt lite sugen på den här kameran, tror den skulle passa mina behov helt bra. Men jag känner mig inte riktigt beredd på att betala det begärda priset för den. Så mycket bättre än min D700 med Katzeye mattskiva tror jag inte att den är...
 

GustafP

Aktiv medlem
Varför denna önskan att kunna köpa utan kit-objektivet? Objektivets kostnad är ju marginell...kostar $276 vilket motsvarar ca 1900 kr. Ca 7% av paketpriset...
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Varför denna önskan att kunna köpa utan kit-objektivet? Objektivets kostnad är ju marginell...kostar $276 vilket motsvarar ca 1900 kr. Ca 7% av paketpriset...
Varenda krona räknas. Dessutom har gissningsvis majoriteten av oss redan ett eller flera 50mm, vilket gör att köper känns än mer tappat. Vidare är det för mig fullständigt irrelevant vilken procentsats det rör sig om, det är nästan 2 tusenlappar jag kan göra något bra mycket roligare för.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Varför denna önskan att kunna köpa utan kit-objektivet? Objektivets kostnad är ju marginell...kostar $276 vilket motsvarar ca 1900 kr. Ca 7% av paketpriset...
Det säger ju en del (eller gör det det?) att man på en kamera för nästan 30.000:- säljer med en 50/1,8 och inte 50/1,4. Jag skulle ju anta att fotografer som är intresserade av en så dyr kamera skulle föredra 50/1,4 istället precis som de som använde FM och F3 t ex. Eller är jag ute och cyklar?
 

correctamundo

Aktiv medlem
Underskatta inte focus peaking. Det är ett suveränt verktyg för manuell fokusering. Använder det i stort sett dagligen med min RX1, missar aldrig och är superpålitligt i svagt ljus.
Nej, okej =). Jag skulle gärna ha det men det väger inte upp nackdelarna när jag ändå mest använder autofokus och trots allt tycker jag fixar manuellt med gröna pricken =).
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Gröna pricken fungerade suveränt för mig på min D600,
Alla bilder med D600 och Samyang 85/1.4 på just F1.4 http://www.fotosidan.se/blogs/phool/jag-har-aldrig-varit-sa-imponerad.htm
Använder samma funktion på min D700 för samma objektiv. Tycker också det funkar riktigt bra överlag, men jag måste säga att det är lite knepigt ibland på f/1.4, vilket ju dock inte är så konstigt med tanke på hur kort skärpedjup det blir. Men håller man sig runt f/2 är det lätt som en plätt. Underbart objektiv för övrigt, ett av mina absoluta favoriter!
 

PMD

Aktiv medlem
Varför denna önskan att kunna köpa utan kit-objektivet? Objektivets kostnad är ju marginell...kostar $276 vilket motsvarar ca 1900 kr. Ca 7% av paketpriset...
Jag har redan fyra Nikkor 50mm-objektiv (varav ett med AF) och ett Nikkor 55mm, så nyttan/glädjen med ett till är begränsad. 1900 kr är inte kaffepengar och kan användas till något vettigare för min del.
 

phool

Aktiv medlem
Använder samma funktion på min D700 för samma objektiv. Tycker också det funkar riktigt bra överlag, men jag måste säga att det är lite knepigt ibland på f/1.4, vilket ju dock inte är så konstigt med tanke på hur kort skärpedjup det blir. Men håller man sig runt f/2 är det lätt som en plätt. Underbart objektiv för övrigt, ett av mina absoluta favoriter!
Jag tror inte att gröna pricken är mindre pålitlig i DF heller. Så den kommer nog också att fungera utmärkt för manuell fokusering. Det är ju ljusår svårare att fokusera manuellt med en 85:a än t.e.x 35:a på 1.4. Ändå lyckas pricken väldigt bra =)
 

PMD

Aktiv medlem
Men en gröna pricken sitter väl under sökarbilden? I så fall måste man ju flytta blicken från motivet när man fokuserar. Den stora fördelen med optiska fokuseringshjälpmedel i en spegelreflexkamera, som mikroprismor och snittbild, är att de sitter mitt i sökarbilden.
 

phool

Aktiv medlem
Men en gröna pricken sitter väl under sökarbilden? I så fall måste man ju flytta blicken från motivet när man fokuserar. Den stora fördelen med optiska fokuseringshjälpmedel i en spegelreflexkamera, som mikroprismor och snittbild, är att de sitter mitt i sökarbilden.
Ja den sitter i vänster nederkant, sen har du två pilar som indikerar åt vilket håll du ska fokusera för att få fokus på den valda fokuspunkten, när dom försvinner så tycker kameran att den har fokus och sen är det bara en grön cirkel som lyser. Man ser det även om man tittar på motivet.
 

PMD

Aktiv medlem
Nästan rätt.

Nikon Df faller på mållinjen. Mycket av vad Nikon har gjort med den är helt rätt, men de har missat några viktiga punkter.

Retroutseende är sekundärt för min del. Jag erkänner glatt att jag tilltalas av gamla kamerors former (med då handlar det även om kameror som är 60, 70 och 100 år gamla, och inte bara 1960-tals Nikon), men funktionen är faktiskt viktigast.

Kombinationen D4-sensorn och kompatibilitet med (i stort sett) alla Nikkorobjektiv med F-fattning som tillverkats genom tiderna är helt lysande, men att sen inte ha utbytbara sökarskivor så att man kan anpassa sökaren till det objektiv man har monterat är ju helt under isen. Hur tänkte Nikon här? Bäst hade varit om Df hade varit kompatibel med alla de sökarskivor som finns/fanns till Nikon F och F2.

Om Nikon hade gjort en sån här kamera i form av en D600-variant (och inte tagit hutlöst betalt) så hade jag nog köpt den så fort som möjligt. Nu slipper de en kund till Df.

Jag blir mer och mer övertygad om att Df är en bling-kamera och inte en fotograf-kamera.
 

Makten

Aktiv medlem
Bara en adapter är för mig en adapter för mycket ;-). Det kan hända att exempelvis Df fortfarande är lite större en A7 med adapter men så himla stor skillnad kommer det inte vara och vinsten skule vara focuspeaking? Njae...Nu är ju Df lite väl dyr för mig för tillfället ändå.
Nä, vinsten är att du får en mindre och lättare kamera för halva priset, som dessutom KAN användas med i stort sett vilka manuella objektiv som helst. Men är man intresserad av Nikons AF-objektiv är det ju inget argument förstås. Focus peaking tycker jag personligen är lika otillförlitligt som mattskivan eller för den delen gröna pricken.

Hmm Makten, nu fick du mig att kolla lite närmare på vad vad som händer. När jag testar det här med tredjedels bländarsteg noterar jag att den synbara nedbländningen börjar först mellan 2,5 och 2,8.

Så jag vill kalibrera mitt påstående och säga att D800:ans mattskiva visar skärpedjupet vid bländare 2,5, inte bländare 2.
Det låter rimligare, även om det är mycket förvånande. Då finns det ingen vits att byta mattskiva alltså:)
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Jag tror inte att gröna pricken är mindre pålitlig i DF heller. Så den kommer nog också att fungera utmärkt för manuell fokusering. Det är ju ljusår svårare att fokusera manuellt med en 85:a än t.e.x 35:a på 1.4. Ändå lyckas pricken väldigt bra =)
Yup. 85mm är tveklöst knepigare att sätta fokus på än 35mm, inget snack där.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nej...den är väl inte konkurrent till nåt egentligen. Jag tror Nikon bitit sig i svansen med Df. Skall bli intressant att följa försäljningssiffrorna :)
Det kan vara värt att notera att Nikon själva på pressvisningen var ganska tydliga med att de inte räknade med att Df skulle bli någon volymprodukt. Jag fick intrycket att de själva betraktar den som en nischprodukt.
 

PMD

Aktiv medlem
Men är man intresserad av Nikons AF-objektiv är det ju inget argument förstås. Focus peaking tycker jag personligen är lika otillförlitligt som mattskivan eller för den delen gröna pricken.
Om gröna pricken är otillförlitlig så är väl Nikons AF lika otillförlitlig?
 

keckax

Aktiv medlem
Måste hålla med de som ifrågasätter storleken på kameran. Bilderna på df i jämförelse med fa fick mig att tänka på en fiat 600 i storlek som en volvo. Hrmm.

/K
 

Makten

Aktiv medlem
Om gröna pricken är otillförlitlig så är väl Nikons AF lika otillförlitlig?
Nej, tydligen inte. Fråga mig inte varför, men gröna pricken lyser under ett alldeles för stort spann för att man ska kunna sätta skärpan rätt. Annat än på riktigt nära håll då, men då funkar också manuell fokus utan problem eftersom skärpan avtar såpass brant att det inte går att missa.
 
ANNONS