Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

Tell

Aktiv medlem
Nej, tydligen inte. Fråga mig inte varför, men gröna pricken lyser under ett alldeles för stort spann för att man ska kunna sätta skärpan rätt. Annat än på riktigt nära håll då, men då funkar också manuell fokus utan problem eftersom skärpan avtar såpass brant att det inte går att missa.
Ja helt exakt är den ju inte, men jag vet inte hur det är med er andra, men jag har iaf lärt mig ganska bra hur långt extra man ska vrida på fokusringen efter att pilen har blivit en prick för att få exakt rätt fokus.
Meeen den är ju iaf definitivt inte så bra att Nikon kan sälja retrokameror med den som nåt slags argument...
 

par

Aktiv medlem
Jag tycker det fungerar utmärkt att fokusera manuellt med hjälp av gröna pricken. Använder mig nästan uteslutande av manuell fokusering på min D800E och tidigare D700 och måste säga att jag i princip aldrig missar fokus. Nu använder jag sällan långa brännvidder vilket kan vara en förklaring. Jämfört med snittbild och mikroprismor i mitten tycker jag nästan det kan vara en fördel med en renare sökarbild. Har inget problem att komponera och samtidigt ha koll på att den gröna pricken lyser. Visst hade det varit bra med möjligheten att byta mattskiva men jag tror inte Df är ett dåligt alternativ för manuell fokusering med gamla objektiv som är byggda för detta men inte heller ett bättre alternativ än tex D800.
Det som möjligen kan få mig att köpa denna kamera är snarare analoga kontroller, det något mindre formatet och framförallt den tilltalande designen.
 

phool

Aktiv medlem
Ja helt exakt är den ju inte, men jag vet inte hur det är med er andra, men jag har iaf lärt mig ganska bra hur långt extra man ska vrida på fokusringen efter att pilen har blivit en prick för att få exakt rätt fokus.
Meeen den är ju iaf definitivt inte så bra att Nikon kan sälja retrokameror med den som nåt slags argument...
Jätteenkelt att testa, bara att sätta kameran på stativ med en af-glugg, prova att skjuta med af på ett motiv, sen göra samma sak när man ställer om objektivet till manuellt för att gå efter gröna cirkeln. På min D600 fungerade det här riktigt bra i alla fall. Kommer inte ihåg om D700 var mer opålitlig, själv har jag ju haft en D700 och körde med 35/2,8 Ais, blev bra resultat också. Anledningen till att dom bilderna inte blev lika bra beror nog på kombinationen av hårdvara. Man får ut bra mycket mer detaljer ur D600:ans 24mp sensor.
 

Palletheking

Aktiv medlem
För mig är kameran delvis lockande. Men priset är löjligt högt. Om man ex prissatte en D4 till 6500p kr spelar det liksom ingen roll att den är bra. Priset är för högt. Anser ifs att även den är överprissattmed, typ 5000 kr
 

genkakuzai

Aktiv medlem
För mig är kameran delvis lockande. Men priset är löjligt högt. Om man ex prissatte en D4 till 6500p kr spelar det liksom ingen roll att den är bra. Priset är för högt. Anser ifs att även den är överprissattmed, typ 5000 kr
Känns ju rimligt att priset droppar efterhand, som med alla övriga kameror :) Man måste ju faktiskt inte vara först ;)
 

Gården

Aktiv medlem
Finns inte en chans att den skulle kosta nästan 2000:- det gör den vanliga 50/1.8g, c:a 2600:- om den kostar 275$ i usa.
Skillnad mellan med och utan kitglugg är hos B & H i NY är ca 250 usd ,

Funderar skarpt på att till vårkanten köpa en billig resa till NY, få liten minisemester. Och samtidigt stövla in på B&H och köpa kameran.
 

Sabud

Aktiv medlem
Nikon Df upprör snarare än berör, på Nikons eget forum Nikonians verkar 90% vara förbannade över hur man förvaltat arvet efter de gamla trotjänarna. Väldigt lite snack om MF men desto mer om storlek och pris. Priskritiken förstår jag inte, kameran har aldrig varit avsedd för någon bredare publik och kunde gärna varit dyrare men bättre.

Kanske dags för Nikon att göra någon form av pudel? Hur som helst tror jag att Canon inte avundas detta kamerasläpp;)

/Stephan
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag tycker kameran är väldigt snygg, MEN den hade kunnat lysa starkast på hela kamera-himlen i många år framöver om de bara hade:
1. Gjort den mycket mindre, åtminstone i storlek med F3.
2. Satt in en riktig mattskiva med mikroprismor.
3. Tagit bort de flesta onödiga digitala vred o bara lämnat det absolut nödvändigaste för att kunna bläddra menyn o välja bildstil och raw/jpeg.
Då hade kunnat begära 39990 kr för den lätt, och den skulle sålt bättre än vad denna fake-retro-modell kommer göra. Jag förundras ideligen av hur kamertillverkarna nästan alltid snubblar på mållinjen eller som i detta fall, redan efter halva loppet.
 

phool

Aktiv medlem
Nikon Df upprör snarare än berör, på Nikons eget forum Nikonians verkar 90% vara förbannade över hur man förvaltat arvet efter de gamla trotjänarna. Väldigt lite snack om MF men desto mer om storlek och pris. Priskritiken förstår jag inte, kameran har aldrig varit avsedd för någon bredare publik och kunde gärna varit dyrare men bättre.

Kanske dags för Nikon att göra någon form av pudel? Hur som helst tror jag att Canon inte avundas detta kamerasläpp;)

/Stephan
Naturligtvis kommer Canon att svara med en retromodell där man gör alla rätt där Nikon har gjort fel, den kommer bli kanske ännu snyggare, och förmodligen ännu bättre funktionellt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nikon Df upprör snarare än berör, på Nikons eget forum Nikonians verkar 90% vara förbannade över hur man förvaltat arvet efter de gamla trotjänarna. Väldigt lite snack om MF men desto mer om storlek och pris. Priskritiken förstår jag inte, kameran har aldrig varit avsedd för någon bredare publik och kunde gärna varit dyrare men bättre.

Kanske dags för Nikon att göra någon form av pudel? Hur som helst tror jag att Canon inte avundas detta kamerasläpp;)

/Stephan
Man kan med andra ord konstatera att mottagandet av Df blir ungefär det vanliga för en kamera som inte specifikt riktar sig till gruppen av entusiaster som hänger på internetforum :)

Ett klassiskt exempel var ju D3x där ilskan var betydligt större och intensivare än nu, och där det fanns mycket färre positiva kommentarer än nu. Eller för att inte tala om Nikon 1 :)

Så fort någon lanserar kameror eller annan utrustning som riktar sig till målgrupper som nog inte syns och hörs så mycket i internetforum blir det lätt sådana här reaktioner. Det har sagts många gånger förut i många trådar, men det är värt att upprepa: Kom ihåg att vi som diskuterar kameror här på FS, på Dpreview eller på någon annan sajt inte är speciellt representativa för majoriteten av köpare. Vi är en minoritet, och kameramarknaden består i praktiken av många stora och små minoriteter varav flera inte syns speciellt tydligt i forum.

I fallet Nikon Df är det ju faktiskt inte svårt att tänka sig att det är en kamera som lockar just i synnerhet sådana köpare som bara motvilligt sätter sig framför en dator och inte har någon som helst lust att hänga i diskussionsforum :)

Företag i allmänhet och japanska i synnerhet gör i stort sett aldrig några pudlar, och även om de läser kritiken och noterar den så är det försäljningssiffrorna de verkligen bryr sig om.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Så fort någon lanserar kameror eller annan utrustning som riktar sig till målgrupper som nog inte syns och hörs så mycket i internetforum blir det lätt sådana här reaktioner. Det har sagts många gånger förut i många trådar, men det är värt att upprepa: Kom ihåg att vi som diskuterar kameror här på FS, på Dpreview eller på någon annan sajt inte är speciellt representativa för majoriteten av köpare. Vi är en minoritet, och kameramarknaden består i praktiken av många stora och små minoriteter varav flera inte syns speciellt tydligt i forum.
Precis så. Majoriteten av de som kommer köpa den här kameran hänger sannolikt inte på några internetforum öht. Sen kan man så klart ha klagomål för det, men man ska nog inte inbilla sig att någon majoritet delar ens åsikt.
 

Sabud

Aktiv medlem
Man kan med andra ord konstatera att mottagandet av Df blir ungefär det vanliga för en kamera som inte specifikt riktar sig till gruppen av entusiaster som hänger på internetforum :)

Ett klassiskt exempel var ju D3x där ilskan var betydligt större och intensivare än nu, och där det fanns mycket färre positiva kommentarer än nu. Eller för att inte tala om Nikon 1 :)

Så fort någon lanserar kameror eller annan utrustning som riktar sig till målgrupper som nog inte syns och hörs så mycket i internetforum blir det lätt sådana här reaktioner. Det har sagts många gånger förut i många trådar, men det är värt att upprepa: Kom ihåg att vi som diskuterar kameror här på FS, på Dpreview eller på någon annan sajt inte är speciellt representativa för majoriteten av köpare. Vi är en minoritet, och kameramarknaden består i praktiken av många stora och små minoriteter varav flera inte syns speciellt tydligt i forum.

I fallet Nikon Df är det ju faktiskt inte svårt att tänka sig att det är en kamera som lockar just i synnerhet sådana köpare som bara motvilligt sätter sig framför en dator och inte har någon som helst lust att hänga i diskussionsforum :)

Företag i allmänhet och japanska i synnerhet gör i stort sett aldrig några pudlar, och även om de läser kritiken och noterar den så är det försäljningssiffrorna de verkligen bryr sig om.
Självklart kommer denna kamera att säljas;) Dock tror jag den kommer säljas mycket sämre än Nikon tänkt sig och gör dom inte nödvändiga förändringar tror jag den kan bli en riktig nitlott.. Du skämtade i ett tidigare inlägg beträffande användning av D4-sensorn och stora lager;) Möjligt ett strategiskt val för att få upp volymen på denna `nisch-sensor´ då den bara använts i D4:an.

/Stephan
 

Teodorian

Aktiv medlem
I fallet Nikon Df är det ju faktiskt inte svårt att tänka sig att det är en kamera som lockar just i synnerhet sådana köpare som bara motvilligt sätter sig framför en dator och inte har någon som helst lust att hänga i diskussionsforum :)

Företag i allmänhet och japanska i synnerhet gör i stort sett aldrig några pudlar, och även om de läser kritiken och noterar den så är det försäljningssiffrorna de verkligen bryr sig om.
Nikons utmaning i en vikande marknad är att

1) Höja vinstmarginalen. Det innebär att färre sålda enheter måste tillverkas billigare och säljas till en högre intäkt. Enligt senaste statistik (http://www.dslrbodies.com/newsviews/nikon-financials-posted.html) låg försäljningen av DSLR/1 på 87% och prognosen för nästa år är 88%. För objektiv är siffrorna 88% respektive 88,5%.

2) Regelbundet komma med nya intressanta produkter för att behålla nuvarande kunder inom systemet och vinna nya dvs ta marknadsandelar. Nikon har inte lyckats med det senare då marknadsandelen inom DSLR/1 gått från 36,3% till 33,1 % och för objektiv från 32,8% till 27,4%.

3) Bli av med gamla modeller i lager till bästa möjliga pris.

Nikon Df är ett bra exempel på hur Nikon söker höja vinstmarginalen genom att skära kostnader och höja intäkten per enhet. Vi lär få se fler produkter där detta tillämpas framöver.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Självklart kommer denna kamera att säljas;) Dock tror jag den kommer säljas mycket sämre än Nikon tänkt sig och gör dom inte nödvändiga förändringar tror jag den kan bli en riktig nitlott.. Du skämtade i ett tidigare inlägg beträffande användning av D4-sensorn och stora lager;) Möjligt ett strategiskt val för att få upp volymen på denna `nisch-sensor´ då den bara använts i D4:an.

/Stephan
Den intiala produktionen av Df är 12000 enheter/månad vilket motsvarar nivån för D3 när den kom 2007.

Nikon D4 lär ha sålts i betydligt mindre volym från start och den nuvarande försäljningen lär vara mycket liten. Många sitter nöjda med sina D3, D3s och D700.

FX-kameror utgör bara ca 10% av totala DSLR-försäljningen i volym och än mindre om 1 räknas med. Antalet D4-sensorer är därmed inte många jämfört med de nästan 7 miljoner enheter DSLR/1 som Nikon sålde förra räkenskapsåret.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om Nikon velat göra en Leica limited edition eller en Hasselblad Lunar (vad heter nästa? Red Dwarf? Black Hole? Asteroid? Eller vad sägs om Dark Matter?) så kunde de satt priset löjligt högt så man kunde förstått att det var avsett för den lilla krets som har för mycket pengar. Nu säljs den till ett överkomligt (för många fler) men lite väl tilltaget pris som ett tecken på att de faktiskt räknar med att sälja till många andra. Känslan är att de pimpat en D600/610 med en annan sensor (off the shelf) och lagt till lite vred men inte gjort en riktig efterföljare till F3/FM då ffa man inte löpt linan ut och satt i en mattskiva anpassad för MF. Elektronisk hjälp fanns ju redan i D600/610 så att den finns även i Df ger ju inget mervärde för Df.
 
ANNONS