Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag ser inget problem med Df i sig - fick jag välja mellan D610 och Df skulle jag ta Df då jag inte filmar. Problemet är att man betalar 10.000:- mer för design egentligen då jag inte har belägg för att 16mp sensorn per helbild är bättre än 24mp sensorn i D610. Det är priset som känns konstigt. Jag känner väldigt lurad om jag betalar 10.000:- för design utan substans och det är just det då inte ens sökaren ger sken av annat. Jag känner att produkten är mer som en Hasselblad Lunar eller en av Leicas olika "special editions" för hutlöst mycket pengar - substans saknas. Sedan skulle jag tro att även exteriören är fusk i det att det är målad AlMg legering som är maskinslipad till rätt form och inte mässing och stål som på originalen som den skall efterlikna. En anledning till den gamla formen var ju begränsningarna i hur man kunde jobba med denna legering och de nödvändiga processerna för att tillverka chassit. Här är formen ren dekoration.
 

par

Aktiv medlem
Visst är det intressant hur kameror och objektiv som sådana kan engagera i trådar som denna:) För mig är fotografering lika mycket processen som den slutliga bilden. Att ge sig ut och fotografera är en skön och meditativ avkoppling från en intensiv vardag och då är kameran inte bara ett verktyg för mig utan en del av hela upplevelsen. Känner jag att det är en kamera jag trivs med förhöjer det upplevelsen och då handlar det både om funktioner, design och känsla och inte minst om utseende. Så för mig är det inte bara ett verktyg för att producera bilder.
 

afe

Aktiv medlem
Det är helt klart både lättare och roligare att fotografera med en kamera man gillar (både hanterings- och utseendemässigt), men jag är inte övertygad att jag skulle gilla den här i något av de avseendena (den är lite för tjock för att vara snygg, och det där med låsningen på alla rattar verkar bökigt) :)
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Det är helt klart både lättare och roligare att fotografera med en kamera man gillar (både hanterings- och utseendemässigt), men jag är inte övertygad att jag skulle gilla den här i något av de avseendena (den är lite för tjock för att vara snygg, och det där med låsningen på alla rattar verkar bökigt) :)
Det där kan jag nog instämma i, dvs att det helt klart är lättare och roligare att fotografera med en kamera man gillar, samt i att jag inte är övertygad att Nikon Df är detta för mig. Men med det sagt kan jag mycket väl tänka mig att det ÄR just den kameran för många. Tror för många hakar upp sig på att kameran inte är rätt för just DEM, och antar att hela världen resonerar precis som de gör. Vilket givetvis icke är fallet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det där kan jag nog instämma i, dvs att det helt klart är lättare och roligare att fotografera med en kamera man gillar, samt i att jag inte är övertygad att Nikon Df är detta för mig. Men med det sagt kan jag mycket väl tänka mig att det ÄR just den kameran för många. Tror för många hakar upp sig på att kameran inte är rätt för just DEM, och antar att hela världen resonerar precis som de gör. Vilket givetvis icke är fallet.
Ursäkta men gör du inte en tankevurpa nu. Nikon säger detta är en nischkamera. Alltså en kamera för en liten grupp som gillar just denna kameras egenskaper. så att det inte är en kamera för många har redan Nikon insett.
Det innebär också att väldigt många fotografer har insett att detta inte är rätt kamera för deras behov.
Det innebär inte att de är dumma i huvudet utan att de har insett att andra kameror är bättre för det de är ute efter.
Så tro inte alltid andra andra är dummare än du själv för det är de sällan.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Du kan ju börja med att inte lägga ord i min mun. Känns som om du antingen inte förstod vad jag skrev eller medvetet valde att misstolka det. Det är bevisligen tonvis med människor som påstår att kameran kommer floppa fullständigt. Om Nikon då sagt att det är en ren nischkamera kan man nog lugnt anta att de inte förväntar sig någon massförsäljning och således är det inte någon flopp även om den inte säljer tokmycket. Allt jag säger är att det säkerligen finns individer som sett fram emot just en sån här kamera, även om inte just du faller i denna kategorin. Som Huff skriver tycks väldigt många vara desperata att klanka ner på en kamera bara för att den inte passar just dem. Att de för dess skull är "dumma i huvudet" har jag inget som helst minne av att jag påstod, så du kan ju skippa att hitta på saker du tycker att jag borde sagt. Kallade du dessutom mig indirekt dum i huvudet kan du gärna gå vilse i skogen snarast.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du kan ju börja med att inte lägga ord i min mun. Känns som om du antingen inte förstod vad jag skrev eller medvetet valde att misstolka det. Det är bevisligen tonvis med människor som påstår att kameran kommer floppa fullständigt. Om Nikon då sagt att det är en ren nischkamera kan man nog lugnt anta att de inte förväntar sig någon massförsäljning och således är det inte någon flopp även om den inte säljer tokmycket. Allt jag säger är att det säkerligen finns individer som sett fram emot just en sån här kamera, även om inte just du faller i denna kategorin. Som Huff skriver tycks väldigt många vara desperata att klanka ner på en kamera bara för att den inte passar just dem. Att de för dess skull är "dumma i huvudet" har jag inget som helst minne av att jag påstod, så du kan ju skippa att hitta på saker du tycker att jag borde sagt. Kallade du dessutom mig indirekt dum i huvudet kan du gärna gå vilse i skogen snarast.
Läs diit tidigare inlägg och fundera på vad du skrev.
Bli sedan inte förbannad på mig för jag tar dig på orden.
Eller skall vi kanske inte göra det. Du menar kanske inte vad du skriver.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Visst finns det ytterligare saker man skulle önska när det gäller denna kamera som tex utbytbara mattskivor. Jag har dock aldrig haft problem att sätta fokus med mina manuella ai/ais objektiv på D700 eller D800E, så det borde fungera bra även med Df. Men det är klart att det vore trevligt med möjlighet till snittbild och microprismor.

Sedan kan man alltid önska att priset vore lägre men Nikon, liksom andra företag, försöker naturligtvis maximera sin lönsamhet och anser väl att detta är den "riktiga" prisnivån för att uppnå detta mål. Det återstår dock att se och kanske kommer priserna snabbt att röra sig nedåt?

Kan hålla med om att Mr. Huff ofta är väldigt positiv i sina utvärderingar men det som jag tyckte var bra i hans kommentarer kring Df var just att man måste se den i ljuset av vem den är tänkt för. Tycker man det är viktigt med video, avancerad AF, hög frame rate mm är detta helt enkelt inte verktyget man skall fundera på. Då finns det många andra och bättre alternativ.

Jag gillar idén med Df men är osäker på om jag kommer att köpa den. Nikon har inte gått riktigt hela vägen när det gäller att skapa en enkel och avskalad kamera i retrostil.
Nu vet jag inte vilka gluggar du har men objektiv med bl 2,8 brukar fungera bättre. men snackar vi 1,4 - 2,0 så är inte D700, D800 optimala för MF.
 

par

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vilka gluggar du har men objektiv med bl 2,8 brukar fungera bättre. men snackar vi 1,4 - 2,0 så är inte D700, D800 optimala för MF.
Mina ljusstarkaste är 1.4 men nu är det i och för sig sällan jag använder dem fullt öppna. Tycker dels inte bildkvaliteten blir tillräckligt bra och jag har sällan några motiv där jag önskar så extremt kort skärpedjup. Ofta blir det minst ett stegs nedbländning och då brukar det som sagt gå bra att fokusera manuellt på tex D800E. Jag tycker egentligen inte att det är så mycket lättare att sätta fokus vid 1.4 på mina analoga kameror med snittbild och microprismor. Film är dock lite mer "förlåtande" så man kanske upplever att det är enklare.
 
ANNONS