Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalzoom till Nikon D800E

Produkter
(logga in för att koppla)
Lennart A stängde du av stabiliseringen på Tamron objektivet när du hade det på starivet ?
Jag har i mina tester tyckt att det blir skillnad til det bättre skarpare om man stänger av. Men stabiliseringen vid handhållet är överlägset utan om man måste köra på lite längre slutar tider.

Har ju som trådskaparen D800 E samt Tamron 24-70 rätt länge nu och är så himla nöjd så inte ens mitt abslotu bästa objektiv när det gäller minsta mjöliga distrosion och bästa skärpan Sigma EX 180 F/2.8 Macro Os, så hämnar Tamrons 24-70 inte långt därifrån.
Visserligen svårt att köra jämförande test när brännvidderna är så olika.

Det som gjorde att jag inte valde Nikons 24-70 är att den känns mer ostabilt och kjlumpigt med D800 E kameran. Samt konstnaden !

Med vänlig hälsning. /Lennart Edlund

Ja, och inte desto mer förvirrande blir det när man läser detta från ett test av Bob Atkins:

"Compared with the Canon 24-105/4L the Tamron 24-70/2.8 VC showed sharper corners at equal apertures. It was also sharper in the corners at 24mm than a Nikon 24-70/2.8 that I tested on a Nikon D800"...

Hela hans "review" hittar ni här: http://photo.net/equipment/tamron/24-70mm-sp-di-usd-vc/review/

(-:
Där ser man. Men nu när jag läst hans recension, så fick det mig lite på andra tankar vad det gäller bildstabilisatorn. Det kan ju faktiskt vara en avgörande faktor ändå. 24-70 kommer, för mig, att vara "vardagsobjektivet" och 80% av den tiden kommer kameran garanterat att vara handhållen. Känns som om den kanske ändå skulle funka bättre till händelsebilder, högtider, gatufoto etc. jämfört med Nikons.
Kanske ska tillägga att när jag fotar landskap (vilket jag gillar mest) så blir det med ett annat objektiv, som jag hittat begagnat. Där är det ju, trots allt, viktigare med skärpa ända ut i kanter och hörn tycker jag.

Jag tror att det hela kan bero på att variation av exemplaren.
Likadant hade en kollega i Lund och fick risiga resultat som såg betydligt sämre ut än de jag lagt upp. Speciellt i glödlampsbelysning.

Jag kan ju se om jag hittar någon annan bild som är tagen "side by side" och inte göra skärmdumpar utan lägga upp här.

Huvudsaken måste ändå vara vad ni spekulanter känner är bäst för er.

När jag köper objektiv och står och väljer mellan original och från tredjepartstillverkare brukar jag alltid se till att få prova först. Det kostar lite mer än att köpa direkt på nätet, men sedan slipper man ofta irritera sig över sitt val.

Kanske det ligger till så att produktionen av Tamrongluggen jämnat till sig. Jag blev ju också förvånad när jag inte fick skarpare resultat med Tamrongluggen då det blivit lovordat.

Ett annat exempel är ju Sigmas 24-70/2.8 som förvisso är billigare än Tamronen och som tyvärr har en ganska stor variation mellan exemplaren.

Men jag ska som sagt var leta upp andra exempel. Och jag hoppas några som har Tamronen kan lägga upp 100% utsnitt här också. Det vore väldigt intressant.

Mvh//Lennart

Lennart A stängde du av stabiliseringen på Tamron objektivet när du hade det på starivet ?
Jag har i mina tester tyckt att det blir skillnad til det bättre skarpare om man stänger av. Men stabiliseringen vid handhållet är överlägset utan om man måste köra på lite längre slutar tider.

Har ju som trådskaparen D800 E samt Tamron 24-70 rätt länge nu och är så himla nöjd så inte ens mitt abslotu bästa objektiv när det gäller minsta mjöliga distrosion och bästa skärpan Sigma EX 180 F/2.8 Macro Os, så hämnar Tamrons 24-70 inte långt därifrån.
Visserligen svårt att köra jämförande test när brännvidderna är så olika.

Det som gjorde att jag inte valde Nikons 24-70 är att den känns mer ostabilt och kjlumpigt med D800 E kameran. Samt konstnaden !

Ja. Jag har hört/läst någonstans att man ska stänga av bildstabilisatorn när man använder tripod. Annars finns risken för att objektivet "jagar" skakningar och att detta kan medföra att det kan bete sig lite "stressigt".

Jag tror att det hela kan bero på att variation av exemplaren.
Likadant hade en kollega i Lund och fick risiga resultat som såg betydligt sämre ut än de jag lagt upp. Speciellt i glödlampsbelysning.

Jag kan ju se om jag hittar någon annan bild som är tagen "side by side" och inte göra skärmdumpar utan lägga upp här.

Huvudsaken måste ändå vara vad ni spekulanter känner är bäst för er.

När jag köper objektiv och står och väljer mellan original och från tredjepartstillverkare brukar jag alltid se till att få prova först. Det kostar lite mer än att köpa direkt på nätet, men sedan slipper man ofta irritera sig över sitt val.

Kanske det ligger till så att produktionen av Tamrongluggen jämnat till sig. Jag blev ju också förvånad när jag inte fick skarpare resultat med Tamrongluggen då det blivit lovordat.

Ett annat exempel är ju Sigmas 24-70/2.8 som förvisso är billigare än Tamronen och som tyvärr har en ganska stor variation mellan exemplaren.

Men jag ska som sagt var leta upp andra exempel. Och jag hoppas några som har Tamronen kan lägga upp 100% utsnitt här också. Det vore väldigt intressant.

Mvh//Lennart

Jag har ju Tamron hemma, på öppet köp. Jag ska försöka att ta mig tid att gå ut och ta några bilder med stativet och lägga upp här. Men jag har inget annat 24-70 objektiv att jämföra med.

/Ola

/Lennart Edlund

Tjenare!

Vackert förnamn har du i alla fall:)

Jo, det gjorde jag. Visserligen går åren men så senil har jag inte blivit än. Fast återkom med frågan om några år får vi se.
Då kanske jag har stängt av stativet och skruvat fast objektivet på en annan kamera som jag glömt hemma och satt ena skon på det avstängda stativet jag inte kommer var jag ställde:)

Mvh// Lennart Aspman

Jag har ju Tamron hemma, på öppet köp. Jag ska försöka att ta mig tid att gå ut och ta några bilder med stativet och lägga upp här. Men jag har inget annat 24-70 objektiv att jämföra med.

/Ola

Vore trevligt. Speciellt viktigt också om du har det på öppet köp. Egentligen är det ju lite fånigt att jämföra om du skulle bli jättenöjd med bilderna för då finns ju inget behov av att jämföra.
Däremot kan jag förstå om du står i valet och kvalet. Men lägg gärna upp exempel om du hinner.

Lycka till och hoppas du blir nöjd.

//Lennart

Tjenare!

Vackert förnamn har du i alla fall:)

Jo, det gjorde jag. Visserligen går åren men så senil har jag inte blivit än. Fast återkom med frågan om några år får vi se.
Då kanske jag har stängt av stativet och skruvat fast objektivet på en annan kamera som jag glömt hemma och satt ena skon på det avstängda stativet jag inte kommer var jag ställde:)

Mvh// Lennart Aspman

God dag gamle man !
Int tro ja de ä någe problem med dit huve än.

Än så länge presterar du fina och intressanta tester här som vi ser framemot och tar del av tack Lennart med det klingande vackra namnet.

Apropå Sigmas 24-70 som jag köpte först och jag var väldigt nöjd med, men som tyvärr inte har stabilisering samt hade något skumt försig när man biland fick spökljus nedanför själva motivet efter ett halvår.

Stabiliseringes gyrot jagar och hamnar inte på samma ställe vid flera bilder tagna på samma motiv med stativ hehe man blir lite förvånad men det är ju som sagt bara att stänga av.

Jag har bara erfarenhe av Nikons 24-70, och jag tror nog det är det bästa 24-70 som finns. Men det saknar bildstabilistation, så det skulle för mig vara enda anledningen att överväga tamron. Dock så ska jag i sanningens namn också säga att jag inte har saknat VR på min 24-70.

Nikons 24-70 är ju nästan dubbla priset, så om det är viktigt är det också en faktor som talar till Tamrons fördel. Men prisskillnaden handlar nog inte bara om "märket", man får nog lite mer också, även om man säkert kan hävda att skillnaden inte är så stor att priset är motiverat.

Men ska man se till endast kvalitet och prestanda så är nog Nikons den bästa, även om Tamrons såklart är ett bra objektiv det också. Nikons 24-70 är deras skarpaste och bästa zoom någonsin, men dyr. Men även i de testar som jag kan hitta där man jämför dessa två gluggar så anses Nikon prestera bäst.

14000 mot 10000 kostade det när jag köpte mitt och priset spelade ärligt talat inte någon roll, har man en D800 ska man inte snåla på optiken tycker jag.
Motljus och flare hanterade tamronen bättre enligt ett test som jag inte hittar nu, därav det stora motljusskyddet på nikonen då dom är medvetna om det.

Det finns inte någon zoom som är perfekt i alla avseenden såklart, de är bra på olika saker http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_vs_Tamron_24-70mm_comparison/
Det som fällde avgörandet för mig var stabiliseringen då den är ovärdelig vid filmning och jag har en liten dotter som jag vardagsfilmar ganska ofta.

14000 mot 10000 kostade det när jag köpte mitt och priset spelade ärligt talat inte någon roll, har man en D800 ska man inte snåla på optiken tycker jag.
Motljus och flare hanterade tamronen bättre enligt ett test som jag inte hittar nu, därav det stora motljusskyddet på nikonen då dom är medvetna om det.

Det finns inte någon zoom som är perfekt i alla avseenden såklart, de är bra på olika saker http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_vs_Tamron_24-70mm_comparison/
Det som fällde avgörandet för mig var stabiliseringen då den är ovärdelig vid filmning och jag har en liten dotter som jag vardagsfilmar ganska ofta.

Visst är det så, och i detta test så är det ganska tydligt att Nikon är det skarpare gluggen, faktiskt förvånadsvärt mycket skarpare, fast Nikons 24-70 har ju klassats som världens bästa normalzoom.. Men visst, är stabilizeringen viktigt så är ju valet enkelt.

Lovade återkomma med ytterligare exempel. Har här kollat det som jag tycker är lite viktigt, nämligen hur väl objektiven tar hand om reflexer.

Efter att kollat filer igen noga och förutom att köra dem i ACR default även aktivet rawkonverterarens objektivkorrigering (finns en profil såväl Tamron- som Nikongluggen) är det bara att konstatera att båda gluggarna är mycket bra.

ACR:s objektivkorrigering gjorde i princip samma sak med båda gluggarna, d v s tog bort lite vinjettering och en viss plankorrektion. Båda till det bättre.

Vad jag kan se i vanliga mellantoner och ljusare mellantoner samt skuggor är detaljeringen lika bra från båda gluggarna.

Detta motiv är ganska extremt med hårt solljus direkt på och det på ett motiv som innehåller många blanka detaljer. Enda skillnaden värd att notera är reflexerna från blanka detaljer blir som motljus och här kommer Tamrongluggen lite grann till korta.

Förutsättningar: Iso 100, manuellt ställd till f/5.6, 70mm, manuellt ställd tid på 1/320, stativ. Inget filter på någon av gluggarna. Ljuset hann inte ändras under objektivbytet. Skärpan ställd manuellt via LV för att vara säker på att ingen av gluggarna skulle kunna diffa från varandra p g a olika AF-kalibrering. Samma kamerahus (D800)

Jag tror att den lilla differensen beror på att Nikongluggens konstruktion gör att den har full motljustäckning genom hela brännviddsområdet.

Först hela motivet.

Sedan 3 olika utsnitt i 100% (klicka på skärmdumparna för att se utsnitten i 100%).

Slutligen tror jag vi kan komma överens om att båda gluggarna är bra med lite olika fördelar.

Nikongluggen till höger och Tamrongluggen till vänster.

För övrigt tycker jag de här jämförelserna mellan resp objektiv på en D3x stämmer väl med vad jag märkt i stort sett. Varje test är 3-sidig.

http://www.photozone.de/nikon_ff/456-nikkor_afs_2470_28_ff

http://www.photozone.de/nikon_ff/789-tamron2470f28fx

//Lennart

Bilagor

• gibsonSGmaestro.JPG
    gibsonSGmaestro.JPG
    116.4 KB · Visningar: 44
  • gibsonSG1.JPG
    gibsonSG1.JPG
    148.8 KB · Visningar: 68
  • gibsonSG2.JPG
    gibsonSG2.JPG
    77.4 KB · Visningar: 63
  • gibsonSG3.JPG
    gibsonSG3.JPG
    122.9 KB · Visningar: 61
Hej, har själv endast Nikon's 24-70mm (på D800E) som jag är mycket nöjd med. Det mesta har väl redan diskuterats och fina jämförelsebilder lagts in. Jag ville egentligen bara lägga till en fundering om det är så många som fotar med en D800(E) utan stativ? Självfallet kan man göra det om man siktar på att få ut 12-16 MP bilder som är skarpa, men själv har jag (trots rätt bra kameragrepp tycker jag) svårt att få till riktigt skarpa bilder på 100% upplösning utan stativ. Skriver man sedan att man siktar på att fota landskap så tycker jag iaf att ett stativ är ett måste - man slipper ju mycket bearbetning efteråt om man får diverse saker rätt på plats, och ett stativ är i det närmaste ett måste med D800E tycker jag. Väl på stativ spelar bildstabilisator ingen roll längre.

Hur ser ni andra det, upp till vilka inställningar tycker ni det går bra att fota "på hand" med D800(E)?

Hej, har själv endast Nikon's 24-70mm (på D800E) som jag är mycket nöjd med. Det mesta har väl redan diskuterats och fina jämförelsebilder lagts in. Jag ville egentligen bara lägga till en fundering om det är så många som fotar med en D800(E) utan stativ? Självfallet kan man göra det om man siktar på att få ut 12-16 MP bilder som är skarpa, men själv har jag (trots rätt bra kameragrepp tycker jag) svårt att få till riktigt skarpa bilder på 100% upplösning utan stativ. Skriver man sedan att man siktar på att fota landskap så tycker jag iaf att ett stativ är ett måste - man slipper ju mycket bearbetning efteråt om man får diverse saker rätt på plats, och ett stativ är i det närmaste ett måste med D800E tycker jag. Väl på stativ spelar bildstabilisator ingen roll längre.

Hur ser ni andra det, upp till vilka inställningar tycker ni det går bra att fota "på hand" med D800(E)?

Jag har en "egen" tumregel (skriver egen därför att säkert fler än jag upptäckt den). Grundar den på den "gamla sanningen" att handhållen kamera behöver i de flesta fall en tid som motsvara brännvidden i mm.

D v s ett 50mm objektiv ansågs behöva då 1/50 sek vilket omräknat till mer logiska steg blir 1/60 sek o s v.
Detta gällde på filmtiden när få 35mm-filmer (förutom lågkänsliga diafilmer) sällan kom över 10 miljoner "korn".

Översätter vi korn med pixlar och noterar att Kodachrome 64 lär haft c:a 14 miljoner korn är det ju lätt att inse att den regeln inte gäller längre på mer högupplösta sensorer. Redan när 20+ mp kamerorna (typ D3x, 1DsMkIII, 5DmkII, Sony A900) kom fastslogs det som många redan märkt i Proffsfoto.

D v s ska man ha någon rejäl detaljeringsnytta av 24 mp vs 12-16 mp så fordras annan stabiltiet för att undvika mikroskakningar. D v s antingen stativ eller snabbare slutartider.

Snabbare slutartider kan ju uppnås via högre iso vilket ibland är jättebra, men inte så kul om man vill ha högsta möjliga DR på en Nikon/Sony-sensor (som medger ett fantastiskt dynamiskt omfång kring basio och lite uppåt. Därmed inte sagt att högisofilerna blir speciellt brusiga men DR förlorar man).

Så i den bästa av världar skulle naturligtvis alltid ett smiidigt stativ fällas ut ur kameran, spegluppfällning ske innan exponering alt för att undvika mikroskakning (som VR inte alltid kan ta hand om).

Men där är vi inte, tack och lov eftersom det skulle kännas statiskt i en mängd andra fotograferingssituationer.

Nu har vi 36 mp istället för 24 och dessa faktorer väger givetvis ännu tyngre.

Så min enkla tumregel för vardagsfotografering: Bort med gamla tumregeln brännviddslängd omräknas till tid i exemplet jag inledde inlägget med.

Indikerar exponeringsmätaren 1/60 sek med exempelvis ett 50mm objektiv bör tiden förkortas till minst 1/125 sek för de flesta. Helst 1/160 sek eller högre. Om nu detta sker via isohöjning, öppna bländare 1 steg är egalt. Fakorer som kortare brännvidder än så resp längre tycker jag bör ha samma tidsförkortning i relation till brännvidden.

Är det ett måste med mycket nedbländning, basiso, högsta möjliga DR och detaljering kanske stativet måste fram. Eller åtmisntone ett stöd, typ bönpåse.

Det är min syn på saken även om jag ofta klarar längre tider. Men mikroskakningar syns betydligt mer på skärmen och en nedskalning till 16 mp kan hjälpa men då utnyttjas inte kamerans potential fullt ut.

Å andra sidan är det viktigare ibland att få en bild på ett ovanligt motiv som snabbt försvinner och då får man kompromissa. men vid landskapsfotografering etc har man ju tid att montera ett stativ.

//Lennart

Jag har aldrig stativ om det inte handlar om långa slutartider, jag upplever inga problem med det, en grek mindre att släpa på.Det är precis som för alla andra kameror, man får vara lite medveten om det.

Denna Lennart A kan ju både skriva och berätta historier och jag håller helt med om det han sist fick ur sig.
Det finns också en inställning som jag i skrivande stund inte kan säga vart den ligger i menyn, men där du bestämmer hur lång slutar tiden kan bli innan iso värdet ändras för att vidhålla minsta möjliga skakningsoskärpa. Sen klarar D800 /E 3200 utan brus. Och DR i all ära men skärpa framförallt.

Lennart vilken fin Gura du äger, marknads pris på över 30 000 Kr. hmmm sälja och köpa ännu mer kamera ?`

Vilket ganska väl bekräftar min uppfattning om D800; Det är en förminskad digital storformatskamera och hanteras ungefär som en sådan.

Denna Lennart A kan ju både skriva och berätta historier och jag håller helt med om det han sist fick ur sig.
Det finns också en inställning som jag i skrivande stund inte kan säga vart den ligger i menyn, men där du bestämmer hur lång slutar tiden kan bli innan iso värdet ändras för att vidhålla minsta möjliga skakningsoskärpa. Sen klarar D800 /E 3200 utan brus. Och DR i all ära men skärpa framförallt.

Lennart vilken fin Gura du äger, marknads pris på över 30 000 Kr. hmmm sälja och köpa ännu mer kamera ?`

Hehe!
Jag har precis avyttrat en 1/3 av min studio, inkl en massa gitarrprylar... det var så jag fick ihop till min D800E.

I vilket fall, intressant skrivning av Lennart A. Och ja, det finns en inställning ISO/Slutartid. På min gamla kamera hade jag inställningen 6400/80, men på D800e ska jag provköra ett tag med 3200/80.

ANNONS
Götaplatsens Foto