Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny mus! Styrkula/pekboll användbart för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Ska införskaffa en ny mus. Den skall vara ergonomisk och avlasta handleden på ett bra sätt. Har hittills varit snål på detta men börjar nu få känningar i handleden.

Rekommendationer?

Är inte intresserad av Wacom än, har inte dom pengarna. Hur är dom som har styrkula/pekboll?

Min fru klagade över att hon började få ont i handleden och inderarmen så då köpte jag en Logitech Cordless TrackMan Optical som hon kan välja mellan att ha på skrivbordet eller i knät. Det tog nån vecka innan hon hade vant sig men sen dess har hon inte klagat på att hon har ont i handleden. Jag funderar själv på att köpa en nästa gång det är dags för mig att byta ut grejerna.

Greven

Jag använder styrkula (trackball) sedan mer än 15 år tillbaka, fungerar bra även vid bildbehandling. Möjligen är kulan ibland lite för känslig, när man drar i skjutreglage kan det vara lite knepigt att stanna på rätt värde. Den stora fördelen anser jag vara att att slippa jaga musen över skrivbordet, vilket är bra både för axlarna och humöret. Jag kan tillägga att jag föredrar tumstyrda styrkulor, då jag tycker man får bättre kontroll med dessa.

http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/SE/SV,CRID=2150,CONTENTID=5001

/Daniel

dano skrev:
Jag använder styrkula (trackball) sedan mer än 15 år tillbaka, fungerar bra även vid bildbehandling. Möjligen är kulan ibland lite för känslig, när man drar i skjutreglage kan det vara lite knepigt att stanna på rätt värde. Den stora fördelen anser jag vara att att slippa jaga musen över skrivbordet, vilket är bra både för axlarna och humöret. Jag kan tillägga att jag föredrar tumstyrda styrkulor, då jag tycker man får bättre kontroll med dessa.

http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/SE/SV,CRID=2150,CONTENTID=5001

/Daniel

Ja, den där har jag kikat lite på. Den går ju mer att använda både som vanlig mus och med styrkulan. Får nog bli en sån tror jag.

tack för tipsen!

Är inte intresserad av Wacom än, har inte dom pengarna. Hur är dom som har styrkula/pekboll? [/B][/QUOTE]

Du vet att den billigaste Wacom kostar 965:- på Dustinhome.se? En bra trackball kostar säkert 500:- så det är ju inget jättehopp upp.

Störst är inte alltid bäst med Wacom. Läs min någorlunda utredande text. www.moderskeppet.se/wacom

Re: Re: Ny mus! Styrkula/pekboll användbart för bildbehandling?

Du vet att den billigaste Wacom kostar 965:- på Dustinhome.se? En bra trackball kostar säkert 500:- så det är ju inget jättehopp upp.

Störst är inte alltid bäst med Wacom. Läs min någorlunda utredande text. www.moderskeppet.se/wacom [/B]

jodå, jag har koll på priserna. Men det är mer att jag i sådana fall skulle behöva både en Wacom och en ny mus. Får bli en kompromiss så länge.

Ok, stackare. Om du har riktigt ont tycker jag du ska det på blodigt allvar. Sen begriper jag om du inte har råd.

Jag kör med en Rollermouse och en armbågsavlastare. Fast det har ju förstås arbetsplatsen fått punga ut för, Rollermouse kostar ju över 2000. Men sitter du mycket framför burken ligger ju det högt på listan, strax efter Ram-minne och bra skärm.

ANNONS
Götaplatsens Foto