Annons

Nya G7

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag läste detta. Men jag är inte övertygad. Finns ingen rejäl vidvinkel så finns det inte (utan adapter). Finns inte Raw så finns inte Raw och finns inte en smart, utsvängbar LCD så finns inte. Sen blev jag inte så övertygad av de bilder jag sett. Tycker kompressionen på det jag sett varit rätt usel. Jag kan ju dock ändra mig när jag får ännu mer information. IS är ju grymt trevligt och 6X zoom räcker till en väldans massa äventyr. Just nu lutar det väl åter (hade en S2IS) till en S3IS. More bang for the buck? ;)

Ha en bra kväll! =)

/Fredrik

Korrigerar mig. Jag pratade om testet i Tidningen Foto. Sorry. Digitalfoto för alla (om du menar den?) tycker jag inte är en seriös tidning (tillsammans med systertidningen Digital Video för alla). Har några andra tidskrifter testat den ännu? = /

Hittade denna side-by-side guide till S3IS och G7 för er som liksom jag vill jämföra: http://www.dpreview.com/reviews/com...debyside&cameras=canon_s3is,canon_g7&show=all

/Fredrik

Senast ändrad:
nifo skrev:
Korrigerar mig. Jag pratade om testet i Tidningen Foto. Sorry. Digitalfoto för alla (om du menar den?) tycker jag inte är en seriös tidning (tillsammans med systertidningen Digital Video för alla). Har några andra tidskrifter testat den ännu? = /

/Fredrik
Digtalfoto för alla heter nu bara "Digitalfoto" + att man får med en massa 35 sidor om video, dom är helt ointressanta för mig rena "skiten"
Men kamera o bild har även testat den..Fick snittbetyg 7,4

Ja - det är till och med varning på de/den tidningarna. Ibland undrar man om de kan sitt område. Får kolla Kamera och Bild (som är ett bra komplement till gamla hederliga FOTO).

/Fredrik

Jag är också sugen att byta kamera o letar efter en med en mycket bra bildkvallitet o liten o smidig Fujifilm Finepix F30 är en som jag har ett visst förtroende till samt Ricoh Caplio GR Digital
men den vet jag inget om
Vad tror du om en beg G6 då....

eldaren3 skrev:
Fujifilm Finepix F30 är en som jag har ett visst förtroende till samt

Fujin verkar helt klockren bildmässigt men den saknar en riktig sökare.

Jag roade mig med att klippa ut lite från Cyberphotos testbilder (hoppas det är OK att lägga ut?)

Så här bra ser Fuji ut vid ISO 800 100%:

Bilagor

• fujif30iso800400x400.jpg
    fujif30iso800400x400.jpg
    54.6 KB · Visningar: 386
Senast ändrad:
Man undrar ju om det varit något fel på Cyberphotos test ex av G7:an eller om samtliga andra tester missat detta anmärkningsvärt (?) dåliga resultat vid ISO 800.

OK, det är kanske inte så ofta man använder så höga ISO med en kompakt men ändå.

Mvh
Anders

Lägger ut några testbilder från min G7. Vill försöka visa resultat vid låga resp. höga ISO. Bilderna är rakt ut från kameran, dels hela bilden reducerad till 400 x 400 pixlar, dels utsnitt 396 x 396 pixlar från filerna. Ursäkta den dåliga ljussättningen, har bara en skrivbordslampa.

Första bilden:
Iso 100, 1/30 sek, f 3,2, 7,4 mm

Bilagor

• iso100_1.jpg
    iso100_1.jpg
    84.3 KB · Visningar: 334
boran skrev:
Det var rätt mycket tunnformig distorsion. Vilken brännvidd har du kört på?

Jag har kört på 7,4 mm, vilket är kamerans kortaste (7,4 mm - 44,4 mm), samt på makroläge, vilket förstärker distortionen. Fotograferingsavståndet var ca. 100 mm. Även utan makroläget förekommer en del tunnformig distorsion, som på de flesta kompaktkameraobjektiv.

Curt,

Det är ju alltid svårt att jämföra bilder från olika situationer men på dina bilder ser bruset helt klart acceptabelt ut (vilket de inte gjorde på Cyberphotos).

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto