Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv djungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

J0cke

Aktiv medlem
Hej

funderar på att köpa en normal/vidvinkelzoom har
kollat på bland annat Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical,Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED
och även funderat på Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED
tycker dock den sistnämda är lite för dyr.
men är det värt att betala lite extra?

har läst mkt negativt och sett bilder med 12-24 som kanske inte alltid var kanon, detsamma med tamron.
men personligen vet jag inte riktigt vad ja ska tro,

någon som har personliga erfarenheter eller tips ?

mvh Jocke
passar även på att önska en god jul till alla nikonister ;)

Det första du måste göra är nog att bestämma vilket brännviddsområde du vill ha/behöver. 12-24 är en helt annan sak än 17-50.

Beträffande Nikon 12-24 har då jag inte sett någon allvarlig kritik, vad är det du tänker på?

Per.

sak du kolla på 12-24 så kika även på Tokinas .. den håller samma kvalite och bildmässig standard som nikkors som kostar mer än dubbelt så mycket.

sen om du ska ha en 17-50 kan du lika gärna kolla på en 18-50/2.8 från sigma .. det är mitt favoritobjektiv.

Mitt tips är följande; Satsa på Nikon 17-55/2,8 , en riktig kanonglugg. Dyr, ja det är den. Men köp den i USA så "tjänar" du en hel del slantar !

Är det "riktig" vidvinkel du vill ha, så kolla Sigma 10-20, Riktigt kul. Akta fötterna bara !

ANNONS
Götaplatsens Foto