Annons

Olika färgtemp i ögonen?

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Upptäckte något som jag inte märkt innan, att mina ögon ger klart skilda färgtemperaturer. Det vänstra ögat ger kallare färger och det högra lite varmare. Dags för en kalibrering av ögonen istället för skärmen kanske? :)

Upplever alla det så här, eller är det bara jag?
Hur ska man kunna justera bilden rätt när ögonen inte är "likvärdigt kalibrerade"?
Man får kanske en blandning som är lagom när man använder båda ögonen?

jaja..lite funderingar bara
 
Ja, jag har också insett detta - rätt intressant också.

En sak jag märkte hos optikern senast var också att jag har mycket bättre skärpa på vänster öga än höger öga. Ja, "teoretiskt" alltså. Det gick inte att uppnå bättre när optikern bytte mellan glasen. Det var tydligen inte helt ovanligt sa han, så jag ska väl inte vara speciellt rädd, och som tur var så är det just det ögat jag använder när jag fotar.
 
Har också klart varmare och mustigare färger med högerögat, men vänsteögat verkar bättre vitballanserat....
 
Det är ju just därför man kalibrera de element som ingår i systemet man använder för bildbehandling.

Din uppfattning kring dina ögons förmåga att hantera färgtemperatur är en subjektiv uppfattning. Denna subjektiva bedömning är just det man vill ha bort när man kalibrerar skärm, skrivare m.m. Kalibrering av skärm och skrivare genomförs i första hand för att för att det skall finnas en konskvent färgrepresentation mellan de olika teknikerna.

Att kalibrera skärmen för att det skall fungera för den subjektiva bedömningen är inte det främsta syftet.

I övrigt var det en intressant iakttagelse du gjort - Hur pass vanligt fenomenet är har jag ingen uppfattning om. Kanske ett samtal till en ögonläkare är lämpligt?
 
StaffanW skrev:
Har också klart varmare och mustigare färger med högerögat, men vänsteögat verkar bättre vitballanserat....

För mig är det tvärtom, har helt klart ett kallare högeröga. Jag märkte detta för länge sedan och frågade optikern när jag bytte glasögon. Han visste inte om det var vanligt, så antigen är det ovanligt eller så är det inte så många som märkt det. Hursomhelst är det inget fel på ögonen.
 
Det kan vara svårt att se skillnad i vissa ljus, medans man ser en tydlig skillnad i ett annat ljus.
Skönt att jag inte verkar vara helt onormal då :)
 
Jag har också färgstick. Rosa/Grön Ungefär. Det var rätt länge sedan jag kom på det.
 
Faktum(?) är att färgtemperaturen på ögonen kan variera beroende på väder och förhållandena i omgivningen. När det är sol, blunda med båda ögonen men håll för med handen över det ena. Jämför sedan färgerna och uppfattningen genom att kolla med ett öga åt gången. Det som varit i solljus har lite andra egenskaper än det andra. Utan att ha testat just nu vill jag minnas att det ögat får mindre bra färgåtergivning med lite färgstick åt magenta kanske?
 
När jag jobbade som proffskopist var det underförstått att man inte kom bakfull till jobbet.

Blodsprängda ögon ser allting för rött och resultatet blir bilder med cyangröna färgstick.

Nej, jag skojar inte, det var ett krav som nämndes när jag började jobba.
 
Cederbom skrev:
Faktum(?) är att färgtemperaturen på ögonen kan variera beroende på väder och förhållandena i omgivningen. När det är sol, blunda med båda ögonen men håll för med handen över det ena. Jämför sedan färgerna och uppfattningen genom att kolla med ett öga åt gången. Det som varit i solljus har lite andra egenskaper än det andra. Utan att ha testat just nu vill jag minnas att det ögat får mindre bra färgåtergivning med lite färgstick åt magenta kanske?

Det är en kvardröjande effekt av vilka färger ögat huvudsakligen varit exponerat för. Det klassiska testet är att stirra på en blå kvadrat på gul bakgrund under några tiotals sekunder. Om man sedan snabbt vänder blicken mot en vit yta så ser man en kvardröjande "bild" i komplementfärgerna, dvs en gul kvadrat på blå bakgrund.

Mest tydligt tycker jag det är när man solar och blundar och har ena ögat i skugga. Det ögat som är i solen får intensivt rött ljus genom ögonlocket, och när man sedan tittar får man ett starkt grön-cyanfärgstick på det ögat som kan vara kvar under ganska lång tid.

Johannes
 
Johannes-S skrev:
Det är en kvardröjande effekt av vilka färger ögat huvudsakligen varit exponerat för.

Johannes

Jepp! Det finns många liknande fenomen, med fyrkanter som blir konstiga med pricker emellan och jag minns en bild av Jesus som framträdde efter att man stirrat på klump ett tag.

Frågan är om det är olika saker, det här fenomenet och det att några upplever sig ha olika färgtemp på ögonen. Det kan ju mycket väl vara så... Någon som vet?
 
ANNONS