Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omnibounce eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
tormig skrev:
Oj, räcker utrymmet på bloggen inte till?

Det finns nog mer utrymme än nödvändigt där. Men det är svårt att svara i en forumtråd med ett bloginlägg. Men jag hoppas du blir den första att meddela mig när en sådan funktion införs.

Rommel skrev:
Har ingen omnibounce, men dock en inbyggd spridare.
Kan någon med bådadelar testa era påståenden istället för att resonera?
Som min matemaitiker skulle säga VSB! Vilket Skulle Bevisa.

/Stefan

Här är skillnaden mellan omnibouncer och diffusorplattan.

Naken blixt rakt på:
http://www.lysator.liu.se/~john/flash_direct.jpg

Omnibouncer 45 grader:
http://www.lysator.liu.se/~john/flash_omni_45deg.jpg

Diffusorplattan rakt upp i taket:
http://www.lysator.liu.se/~john/flash_diffusorplate_90deg.jpg

Alla kamerainställningar var manuella och identiska.

Ja, jag ska slänga blomman.

/John

joand skrev:
Här är skillnaden mellan omnibouncer och diffusorplattan.

Naken blixt rakt på:
http://www.lysator.liu.se/~john/flash_direct.jpg

Omnibouncer 45 grader:
http://www.lysator.liu.se/~john/flash_omni_45deg.jpg

Diffusorplattan rakt upp i taket:
http://www.lysator.liu.se/~john/flash_diffusorplate_90deg.jpg

Alla kamerainställningar var manuella och identiska.

Ja, jag ska slänga blomman.

/John

Nice att du orka testa.
Fast eg borde väl blixten va i samma vinkel oavsett tillbehör för att se verklig skillnad.

Vad händer eg om man använder diffusorplattan i fel läge, alltså inte vidvinkel?

I mitt senaste bloginlägg har jag testat tre olika vinklar med och utan omnibouncer. Dock inte med diffusorplatta, eftersom min blixt inte har någon sådan.

ChiPs skrev:
Nice att du orka testa.
Fast eg borde väl blixten va i samma vinkel oavsett tillbehör för att se verklig skillnad.

Vad händer eg om man använder diffusorplattan i fel läge, alltså inte vidvinkel?
Jag tog de mest typiska exemplen.

Jag vet inte vad du menar med "fel läge". SB800-blixtens interna zoom är låst i vidvinkelläge när plattan är utdragen.

Jag använder omnibounce flitigt men inte alltid.
Största anledningen för mig är att få bort ljuskällan lite längre från kameran och på så sätt mer struktur i bilden. Då låter jag blixten peka rakt upp men plastprylen på. Kastar bort en massa ljus men det som går åt rätt håll räcker om motivet är nära, och batterier har jag gott om.

Mycket av trådens resonemang bygger på att det finns ett färgneutralt tak eller vägg att studsa mot. Så är det ofta inte och enda alternativet hade varit den nakna blixten rätt i nyllet.

Finns det något att studsa mot använder jag det i stället, men är det bara taket så får plastburken sitta på så det kommer lite ljus i ansiktet också.

För mig är plastbiten ett viktigt tillbehör och jag har sådana till alla mina tre blixtar. Men det gäller att lära sig använda den på rätt sätt och vid rätt tillfällen.

Men senast köpte jag en billigare imitation från kaffebrus, den ser ut som en omnibounce och funkar som en sådan fullt ut.

Vad säger ni om guldfärgade omnibouncers då?

Ramlade över nån sida på nätet där de sålde guld och grönfärgade omnibouncers.

Det sades att de guldfärgade ger lite varmare toner i bilden.

Som mingelfotograf tyckte jag det lät intressant, nån som vet? Eller är det bara ett dyrt men guldfärgat decilitermått som skulle dra ännu mer batteri?

(Ja jag är en sådan som iallafall i mingellägen alltid använder bouncer, den hjälper faktiskt mot svett-i-pannan-blänket, så det så.)

Mvh Sara

Det kan jag nästan lova dig att det inte gör. Om du har blixten riktad rakt fram hr inte bouncern den minsta effekt mot blänk i pannan. Om den är riktad mot tak eller vägg så ökar risken för blänk i panna o dylikt eftersom en del av ljuset med bouncer monterad alltid riktas framåt. Utan bouncer däremot är risken mindre om du slår den i tak eller vägg pga allt ljus blir indirekt. Men då kan det tyvärr bli besvärande skuggor istället..

Är det någon mer än jag som noterat att på omnibounce:s hemsida att då de jämför med eller utan omnibounce så stutsar de blixten mot taket då de använder bouncer och då de inte använder bouncer så är blixten riktad rakt mot motivet. För mig känns det som att jämföra äpplen mot päron. Har själv ingen bouncer och har ingen åsikt om dess effekt. Jag tror dock att det fungerar då man stutsar ljuset men varför är de så oseriösa då de ger bildexempel? Det har gjort lite att jag inte vill köpa en sån :)

Det är rätt att bouncern inte har effekt om blixten riktas rakt på, det är inte så den ska användas.

Det är väl ingen här som tar tex mingelbilder med en blixt riktad rakt i plåten på offret?

Nej, vik upp blixten så huvudstrålen missar målet och gärna studsar tillbaka via något neutralt. Låt ströljuset från bouncern lätta upp dom skuggor som blir under ögon etc när man studsar i taket. Likadant när man studsar i väggen och inte vill ha en för kraftigt definierad skuggsida.

BugEyes skrev:
Det är rätt att bouncern inte har effekt om blixten riktas rakt på, det är inte så den ska användas.

Det är väl ingen här som tar tex mingelbilder med en blixt riktad rakt i plåten på offret?

Nej, vik upp blixten så huvudstrålen missar målet och gärna studsar tillbaka via något neutralt. Låt ströljuset från bouncern lätta upp dom skuggor som blir under ögon etc när man studsar i taket. Likadant när man studsar i väggen och inte vill ha en för kraftigt definierad skuggsida.

Om du inte har ngt tak då eller om de e väldigt högt?

joand skrev:
Föstår du själv vad diffust ljus är? Diffust ljus är ljus som saknar entydig riktning och därför ger mjuka skuggor och inga skarpa reflexer.

Ljuset från en omnibouncer ÄR INTE DIFFUST! Inser du det? Ljuset från omnibouncern i sig utan annan belysning ger knivskarpa skuggor. Orsaken är att ljuset kommer från en punkt och därför HAR riktning. Det är först när detta ljus träffar andra ytor och reflekteras som det blir diffust. I en studio finns sådana ytor.

Det enda omnibouncern gör är att öka spridningsvinkeln på ljuset så att det träffar fler ytor och därigenom blir diffust. Omnibouncern i sig diffuserar inte ljuset. Varför tror du att den heter "bouncer"?

Läste du förresten länken? Den är skriven av en yrkesfotograf.

Eftersom jag har haft en av sveriges bästa fotografer i ämnet så tror jag att jag har full koll.

Om vi då ska dra terminologin för det hela så är diffuserat ljus detsamma som ljus som filtreras genom något. Det kan vara en omnibouncer, en studiobouncer, en transparent parably som sitter mellan blixten och motivet, en gardin osv.

När vi studsar ljuset så är det indirekt ljus. Det kan vara väggar, tak, refleskärmar, bakåtvända paraplyer osv.

En bouncer är inte ett indirekt ljus. Eller det är väl ett mellanting i de fall det verkligen är fråga om en bouncer. Oftast är det bara en softbox, vilket är något annat, som kallas bouncer av slarv.

/Maverick

BugEyes skrev:

Just vid mingelbilder hamnar man väl rätt ofta i situationen att det inte finns något vettigt att studsa blixten mot. Sen syftade mitt svar på att blänk i ansiktet ofta kan uppstå med bouncer då en del av ljuset alltid riktas framåt vilket inte sker med blixt utan bouncer.

ChiPs skrev:
Om du inte har ngt tak då eller om de e väldigt högt?

Då har jag blixten pekande uppåt med bouncern på, det gör att ljuskällan flyttas längre från gluggen och jag får mer struktur i bilden. Funkar allra bäst på stående bilder där blixten pekar rätt åt sidan.

Vad som helst hellre än att skjuta blixten rakt på.

Är det mer seriös fotografering har jag ibland en assistent som håller en reflexskärm jag studsar mot, då ska bouncern av.

Vid behov av krafig upplättning ska bouncern av och blixten rätt på.

I mindre rum med neutrala väggar tar jag av bouncern och riktar blixten bakåt eller snett bakåt.

Större rum eller inget rum alls ska bouncern på och blixten upp så ljuset sprids i rummet, om inte motivet är långt borta och man behöver kraften i direktblixten förstås.

Maverick skrev:
Eftersom jag har haft en av sveriges bästa fotografer i ämnet så tror jag att jag har full koll.
/Maverick
Jag tror att du har exakt noll koll. Det betyder inte att din lärare har fel, utan bara att du inte begriper vad han säger, eller vad det han säger betyder.

Nu frågar jag för andra gången: Läste du länken jag visade?

Och jag frågar igen: Förstår du att ljus från en omnibouncer INTE är diffust i den betydelse som står t.ex. här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3691.htm
dvs att det skapar mjuka skuggor?

/John

joand skrev:
Jag tror att du har exakt noll koll. Det betyder inte att din lärare har fel, utan bara att du inte begriper vad han säger, eller vad det han säger betyder.

Och jag frågar igen: Förstår du att ljus från en omnibouncer INTE är diffust i den betydelse som står t.ex. här:

/John

"Well" en tolkningsfråga det där??
att den skapar hårda skuggar är rätt logisk den har en för liten yta att sprida ut ljuset på, så resultatet blir så klart inte softat!

men i princip så går ljuset genom en vit "tuperware" burk och blir lite softat.

Ljuset blir diffuserat i den mening att det sprids mer. Teorin är ju att man lyser upp en halvgenomskinlig mjölkfärgad plastbit. Varje punkt på edn plastbiten som blir belyst kommer i sin tur att stråla ut ljus "åt alla håll", vilket gör att ljuset tappar riktning från blixten sett. Men, om man har ett motiv som exempelvis befinner sig utomhus där det inte finns några väggar som ljuset från omnibouncern kan studsa på, så får man, från motivet sett, ändock ett riktat ljus. Ljuset som träffar motivet kommer direkt från omnibouncern. Och det ger inte ett mjukare ljus.

Har man däremot väggar eller tak någotsånär nära blixten så kommer en del av ljuset studsa i taket eller väggen, medans en del av ljuset träffar motivet direkt. Sen är det givetvis mycket ljus som "missar motivet totalt", och som altså varken gör från eller till.

Mina åsikter om omnibounern är inte att teorin inte skulle fungera, jag tycker bara helt enkelt inte om resultatet.

xandx skrev:
"Well" en tolkningsfråga det där??
att den skapar hårda skuggar är rätt logisk den har en för liten yta att sprida ut ljuset på, så resultatet blir så klart inte softat!

men i princip så går ljuset genom en vit "tuperware" burk och blir lite softat.
Det där var obegripligt. Resultatet blir så klart inte softat men det blir lite softat? Om du menar att burken har en lite större yta än en naken blixt, så ja visst, men det är en ytterst marginell skillnad.

Walle skrev:
Men, om man har ett motiv som exempelvis befinner sig utomhus där det inte finns några väggar som ljuset från omnibouncern kan studsa på, så får man, från motivet sett, ändock ett riktat ljus. Ljuset som träffar motivet kommer direkt från omnibouncern. Och det ger inte ett mjukare ljus.
Ja, exakt.

joand skrev:

/John

Det är en HON och din uppfattning om ljus är lika förutfattad som den om fotografer.

/Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto