Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omnibounce eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
men herre gud...!
Klart att omnin softar ljuset men eftersom ljuskällan är liten så kan den inte sprida ut den utan det blir endå en riktverkan på ljuset softningen är inte heller tillräklig för att skapa en äkta softning kanske bara 30% av ljuset softas och resten går igenom beroende på materialet så klart. Hade omnin varit tätare dvs softat ljuset mer så hade den inte funkat eftersom det hade krävts längre slutartider osv.

Jag är inte säker på vad ni argumenterar om här
men man kan knappast påstå att en omni är en softbox, många använder omnin tillsamans med första eller andra ridån och då smälter jo det befintliga ljuset in i blixtljuet och resultatet blir en slags softning. jag tror inte man kan förvänta sig någon "halleluja" effekt av den.

Jag får snyggare effekt med en gammal lampkåpa i vitt glas över blixten än med omnin. Har tagit kåpan från en gammal 50 tals lampett gjord i vitt glas.

Maverick skrev:
Nån annan gång kanske, jag ville bara visa att en omnibouncer gör skillnad. Vilket jag oxå visat. Att det går att uppnå samma effekt, eller liknande, på andra sätt är väl att slå in öppna dörrar.

Mvh
Maverick
Jag brukar köra med en svart kartongskiva framför blixten. Det ger nämligen ännu mindre blänk och skuggor från blixten. Nu kanske nån tycker att jag ska testa att stänga av blixten istället, men att det gåra att uppnå samma effekt, eller liknande, på andra sätt är väl att slå in öppna dörrar.

Så jag fortsätter att använda min svarta kartongskiva.

Maverick skrev:
Och jag kan kommer fortsätta att använda min omni, så då är vi väl båda glada då.

/Maverick
Du får naturligtvis använda din Omni som du vill, så länge du inte kommer hit och påstår att den genom nån slags magi skapar en "imaginärt större" ljuskälla utan hjälp av reflekterande ytor, och liknande dumheter.

Nu när du visat att mindre blixtljus ger mindre skuggor och blänk från blixten (duh), så vill jag visa att ljuset från en omnibouncer i sig inte är ett dugg olika ljuset från en naken blixt, vilket var den ursprungliga frågan.

Överst med omnibouncer, nederst utan.

Bilagor

• overst_med_nederst_utan.jpg
    overst_med_nederst_utan.jpg
    31 KB · Visningar: 488
Jag har helt slutat använda Omnibouncern. Kör rakt på om jag måste för att ljuset skall räcka till men oftast använder jag den lilla inbyggda vita plastskivan i mina Nikon blixtar och slår blixten i taket. Tycker att det blir för platt med Omnibouncerna medan genom att slå bliten i taket och samtidigt använda plastskivan så skickas lite ljus framåt med ett "blink i ögat" som följd.....

Mitt näst sista inlägg i denna tråd länkar till en annan som inte gillar Omnibouncers, men ändå konstaterar att det skiljer. Fast inte...

länk

Och med din egen argumentation johan så det enda du visar är att du smetar på för mycket blixt när du använder den, oavsett OB eller inte.

Mvh
Maverick

Mankan G skrev:
Jag har helt slutat använda Omnibouncern. Kör rakt på om jag måste för att ljuset skall räcka till men oftast använder jag den lilla inbyggda vita plastskivan i mina Nikon blixtar och slår blixten i taket. Tycker att det blir för platt med Omnibouncerna medan genom att slå bliten i taket och samtidigt använda plastskivan så skickas lite ljus framåt med ett "blink i ögat" som följd.....

Man kan ju undra varför Nikon skickar med bådet Ominbouncers, vidvinkelspridare och en så vit reflektor om det inte gör skillnad.

I övrigt riktar jag så gott som alltid mina blixtar snett uppåt oavsett om det finns ett tak där eller inte. Har normalt sett inget behov av att lysa upp fötterna på folk.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Mitt näst sista inlägg i denna tråd länkar till en annan som inte gillar Omnibouncers, men ändå konstaterar att det skiljer. Fast inte...

länk
Jag har flera gånger sagt att det inte skiljer NÄR MAN INTE HAR NÅGRA REFLEKTERANDE YTOR ATT STUDSA LJUSET I, vilket du har protesterat mot. Vad sjutton har det med det du länkade till att göra? Tror du att de bilderna är tagna utomhus?

Maverick skrev:
Och med din egen argumentation johan så det enda du visar är att du smetar på för mycket blixt när du använder den, oavsett OB eller inte.
Bilderna är avsedd att visa karaktären på blixtljuset. Din enda kommentar till bilderna, som motbevisar allt du sagt, är att de inte är estetiskt tilltalande? Helt otroligt.

Senast ändrad:
Maverick skrev:
Man kan ju undra varför Nikon skickar med bådet Ominbouncers, vidvinkelspridare och en så vit reflektor om det inte gör skillnad.
Mvh
Maverick
Efter en så här lång diskussion skulle man kunna tro att någonting av det som har sagts skulle ha fastnat.

En Omnibouncer används främst för att sprida ljuset så att det studsar i väggar och tak och därmed ger ett mjukare ljus. Den fungerar inte utan dessa reflekterande ytor. Hur du kan få det till att en omnibouncer inte gör någon skillnad begriper jag inte.

Rommel skrev:

En omnibouncer ska vara riktad 45 grader vilket alla håller med om. Dessutom är nog alla sams om att det helst ska vara ett tak som inte är allt för hög.
Ljuset kommer då att studsa i taket och ner på modellen.
Är modellen även framför en vägg kommer även ljuset att studa på denna.
Vinkeln 45 grader innebär även pga att platsbiten sitter en bit utanför blixhuvudet att ljudet även kommer att ta vägen rakt fram och lite neråt. Ljuset studar på ytterst lite från fotografens fötter och även på modellen.
Väcker upp denna gamla tråden med ett nytt inlägg.

Testade Stefans teori inomhus med omnibounce och ett litet motiv.
Jag är inte imponerad av omnibouncens effekt.
Ställde kamera och blixt på manuell och fotade med blixten rätt upp i taket.
Bilden med omnibounce har mindre reflexer i lampskärmen, men får elaka skuggor i väggen bakom.
Bilden utan omnibounce ger reflexer i lampskärmen, men inga skuggor.
Personligen så föredrar jag effekten utan omnibounce. Slagskuggor är inte roliga.

Bild utan Omnibounce

Bilagor

• utan_omnibounce.jpg
    utan_omnibounce.jpg
    9.9 KB · Visningar: 370
Nu när jag tänker på det så får jag samma effekt som omnibouncen om jag använder reflexkortet på min blixt och skjuter den i taket.

Jimsan skrev:
Nu när jag tänker på det så får jag samma effekt som omnibouncen om jag använder reflexkortet på min blixt och skjuter den i taket.
Det beror på att omnibouncen alltid ger ett litet ljus framåt vilket en blixt utan omnibounce inte gör. Ljuset blir dock en aning mjukare (inte mycket). Den största fördelen är dock att vid porträtt på nära håll så slipper man skuggor i ansiktet på folk av samma orsak som att omnibouncen ger skuggor mot vita väggar. Man bör sörja för att motiven håller sig någon meter plus ut ifrån väggen.

joand skrev:
Jag tror att du har exakt noll koll. Det betyder inte att din lärare har fel, utan bara att du inte begriper vad han säger, eller vad det han säger betyder.

Nu frågar jag för andra gången: Läste du länken jag visade?

Och jag frågar igen: Förstår du att ljus från en omnibouncer INTE är diffust i den betydelse som står t.ex. här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3691.htm
dvs att det skapar mjuka skuggor?

/John

Den här tråden är larvig och dessutom avgör knappast du huruvida folk besvarar dina frågor eller inte John. Lär dig lite forumvett i fortsättningen är mitt råd.

...för övrigt är det självklart att en omnibounce funkar.

LasseL skrev:

...för övrigt är det självklart att en omnibounce funkar.

Det beror ju på vad man menar med "funkar". Och vilka omständigheterna är. En omnibounce ger ingen eller väldigt liten effekt på ljusets hårdhetsgrad om det inte finns väggar och tak att studsa ljuset, så utomhus är det inte alls självklart att den "funkar". Inomhus, med väggar och tak inom rimliga avstånd från blixten samt den/de man fotograferar så ger den en viss effekt, ja.

Men det är helt subjektivt om den effekten är positiv eller negativ. Jag, och flera med mig, anser att bilderna blir fulare med omnibouncer på blixten. Altså "funkar" den inte för mig.

Walle skrev:
Men det är helt subjektivt om den effekten är positiv eller negativ. Jag, och flera med mig, anser att bilderna blir fulare med omnibouncer på blixten. Altså "funkar" den inte för mig.

På vilket sett blir bilderna "fulare"? Vari består "fulheten" jämfört med en bild tagen med en blixt utan omnibouncer? Visa med bildexempel!

Teodorian skrev:
På vilket sett blir bilderna "fulare"? Vari består "fulheten" jämfört med en bild tagen med en blixt utan omnibouncer? Visa med bildexempel!

Jag anser att man får fula skuggor med omnibouncer en utan. Dessutom så anser jag att exponeringen ofta kan bli ojämn. Men jag har skrivit flera inlägg om detta tidigare i tråden. Även Christel Eldrim har kommit med flera bra synpunkter.

Bilexempel kan jag inte ordna. Sitter i bilen i norra Texas, bara att ladda en forumsida tar ibland flera minuter.

Här är en bild tagen i fyra varianter: utan blixt, med blixt, med blixt och vidvinkelreflektor, med blixt
och omnibouncer. Vilken version är tagen med omnibouncer?

Bilagor

• nd3_5032.2.jpg
    nd3_5032.2.jpg
    67.5 KB · Visningar: 331
ANNONS
Götaplatsens Foto