Annons

Oskarp bakgrund ser konstig ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

jakethesnake

Aktiv medlem
På några av mina bilder där bakgrunden är medvetet oskarp, tex porträtt ser den lite konstig ut. Det blir ganska stora cirklar (ca 3-4 mm på en vanlig papperskopia) där det är upplyst. Vad beror detta på? Inte helt nöjd med beskrivningen men det är kanske någon som förstår ändå?

Ett bildexempel hade varit bra. Ringar borde tillhöra spegeltele, men det rimmar illa med porträttfotografering, så det är väl fyllda cirklar du menar.

Det är ju så att ljuspunkter som ligger i oskärpa blir större än vad de är i verkligheten, om du har möjlighet att blända ned kameran, så kommer du att se detta fenomen.

Tyvärr har jag inte dessa bilder digitalt. Men ja, det är ifyllda cirklar. Bilderna är tagna med ett Nikkor 50/1,8D, förmodligen nästan eller helt öppet.

Det fanns en liten mycket ljus punkt i bakgrunden, som när den är oskarp avbildas som en cirkel på största bländare. Nedbländat blir det en pentagon/hexagon/heptagon/oktagon, beroende på hur många bländarblad objektivet har. Typexempel på små ljuskällor kan vara glipor i lövverk där solen tittar fram eller reflexer på en vattenyta.
Den ofokuserade bakgrundens karaktär kallas på engelska "bokeh" (låneord från japanskan), sök på det i nån sökmotor så hittar du massor av info.
Nikon-objektiv anses av många ha rätt sopig bokeh, gamla Leica-objektiv brukar framhållas som idealet (en jämn, "krämig" bakgrund utan skarpa cirklar eller kanter).

Tack för svaret, faktum är att det är i lövverk jag har märk det. Har stött på bokeh lite här och där men få verkar kunna förklara det på ett enkelt sätt. Tack så mycket

ANNONS
Götaplatsens Foto