Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panikval

Produkter
(logga in för att koppla)
Det hade nog blivit snuskigt bra, men frågan är om bilderna blir 4000kr bättre? Vad jag har förstått är det ingen jätteskillnad på 50 1.8 och 1.4. Ena aning skarpare men mest är det bättre byggkvalitét. Vad gäller 17-40 mot 28-75 så kom jag fram till att 28-75 nog passar djur och natur bättre.

Nu är det beställt:
20D kit + Mack 3yr intl. warranty
Batterigrepp + extra batteri
Sandisk Extreme 1GB
Fjärrutlösare
Tamron 28-75
50 1.8 II
135 2L
300 4 IS
1.4x
Kenko Mellanringsats

Eventuellt köper farsan en ryggsäck till för att få hem grejerna. Jag fick lite ångest över att läsa upp listan för honom så det vart inga filter, det får jag fixa på hemmaplan.

--------------------------------------------------
Niclas Forsberg skrev:
Inte för att säga att ngn eller ngt är fel så låter det onekligen som att Lars B överför sina egna värderingar och egenlogik på andra.

Jag vet hur det är att ha bråttom, behöver inte ha ngt med prylidioti att göra. Även omo det är kul å surra om såklart;)
- Varifrån har Du tagit Dina egna värderingar, då?
Mina grundar sig, naturligtvis på egna värderingar/erfarenheter och även andras, genom åren!
Prylidioti?
Vem har påstått det, innan Du själv lägger fram det?
Inte jag, iaf!
Behövs det så mycket?
Där ligger kärnan till mitt inlägg!
Du vet hur det är att ha bråttom?
Ja, vadå då?
Har det med rätt val av utrustning att göra?
Du skrev "Även omo det är kul..."
Svenska?
Face it!

larsborg skrev:
Niclas Forsberg skrev:
Inte för att säga att ngn eller ngt är fel så låter det onekligen som att Lars B överför sina egna värderingar och egenlogik på andra.

Jag vet hur det är att ha bråttom, behöver inte ha ngt med prylidioti att göra. Även omo det är kul å surra om såklart;)
- Varifrån har Du tagit Dina egna värderingar, då?

Visst är det så, men om du försöker förstå vad jag menar då;)
Om en pratvillig kille på fs har bråttom men prylar pga vissa specifika omständigheter så ser jag ingen anledning att utifrån mina värderingar om vad en fotograf behöver och inte skriva att han klarar sig med mindre. Jag VET INGet om det, helt enkelt. Vet du Lars B mer än jag kanske.

Jag själv äger knappt ngr fotoprylar så mina värderingnar styr absolut inte min lyst att kommentera prylar eller hur jag anser att andra borde handla i sitt liv. Om Staffan värderar sina behov såsom han gör är hans sak, inte upp till mig att veta bättre om.

Så alltså, klart att jag har mina värderingar;) men jag förstår ju att andra tänker olika utifrån sina unika behov, behov som inte liknar mina.

Lars B skriver:
"-Behövs det så mycket?
Knappast!"

Det var nog detta citat som jag hakade upp mig på;/

Jag föreslår att vi lägger ned just detta som JAg startade här och Nu. Av ren respekt för Staffan. Jag har pekat på vad jag tycker och menar.

Mvh Niclas,

Staffan: Jag skulle inte resa på en sådan resa med bara ett minneskort. Hellre flera små än ett stort. Tänk om ett börjar krångla.

Köp inga billiga filter. Dom bör matcha objektiven i optisk kvalitet. Allt som inte har flerskikts antireflexbehandling (multicoating) bör undvikas.

Glöm inte ett lagom stort stativ. Det är inte roligt med nästan skarpa bilder.

Jodå det har jag men det blev en ändring. Tanken var att först gå till 42nd Street Photo och köpa kamerakitet för 1397$ och sedan köpa resten på B&H.

Butiken hade några kameror bland solglasögon, bläckpennor och kepsar...Det kändes som när jag var i San Francisco när jag skulle köpa min 300D, det gick att pruta hur mycket som helst, han prutade tom själv och gav oss "special price" på 699$! Vi (brorsan skulle också köpa en) blev oroliga men testade honom och sa att vi ville köpa, men det fick vi inte! Nä då var kravet att vi köpte en Canon fotoväska också för 399$ Då gick vi därifrån och köpte kamerorna på Good Guys. Det blev 900$/st inkl 256Mb gratis minne så det blev en bra och trygg affär ändå.

Farsan gick till B&H istället för att köpa rubbet eftersom jag sa att jag hade fått intrycket att det skulle vara en seriös affär. Pappa blev helt chockad när han kom in där, "Här hänger det säkert 200 stativ på vägen...och här..." och då har ändå rest väldigt mycket.

Hur som helst, det var tydligen strykande åtgång på 20D kit så dom kunde bara leverera 20D för 1500$ och 18-55 separat för 125$. Det var för mycket för kitobjektivet tyckte jag så jag gjorde en panikändring och tog bort 18-55 och Tamron 28-75 och la till 17-40! Jag fick lägga på 1400kr för detta. Vet inte om jag gjorde rätt.

Ang filter hade jag inte hunnit kolla vilka som är bra, men det blev Canon Haze UV sharp cut eller vad dom hette. Hoppas de inte drar ner resultatet från mina topplinser?

Det blev alltså:
20D + Mack 3års int garanti
Batterigrepp + extra batteri
Sandisk Extreme 1Gb
Fjärrutlösare
Canon EF 17-40/4L
Canon EF 50/1,8 II
Canon EF 135/2L + Mack 3års int garanti
Canon EF 300/4L IS + Mack 3års int garanti
Canon EF 1.4x
Kenko Mellanringsats
4 st Canon Haze UV filter

Till en nätt summa av 38000:-
Hade ångest precis efter köpet men det har lagt sig, jag försöker tänka på vad det skulle kosta i Sverige och att jag kan få tillbaka samma eller mer om jag säljer i Sverige.

Låter klokt, men visst är det mången pengar;)

När du får prylarna hem så gäller det å lära känna dem. Men det blir ju endast ett trevligt sysslande så här i Jultider;)

Mvh Niclas,

Precis, det är ju nu det roliga börjar. Ta i trä..tänk om det är fel på nåt. Nä nu ska jag sluta tänka.. :)

steppen7 skrev:

Hade ångest precis efter köpet men det har lagt sig,

:)

Det brukar jag ha när jag köpt betydligt billigare saker än då. "Var det verkligen nödvändigt att köpa xxx?"
Det brukar oftast försvinna till dess att man får grejerna iaf. :)

Hoppas nu bara att det motsvarar förväntningarna åxå. :)

Nu har jag gullat med grejerna en stund! Fantastiskt fina grejer.

Att använda mellanringarna kräver lite "lära-känna" märkte jag. Sen undrar jag om det är normalt med "enbart" vertikal skakningsoskärpa vid långa tider med IS? Jag tog några bilder på ca 1/15 - 1/30 med och utan IS. Utan IS blir det bra suddigt åt alla håll. Med IS blir det bra mycket mindre skakningsoskärpa, men ändå en hel del i vertikal led jämfört med horisontell led. Precis när spegeln åkt tillbaka "glider" bilden i vertikal led, det står i instruktionerna att detta är normalt på vissa kameror och att det inte påverkar den tagna bilden, men det verkar nästan som det gör det.

Kul!
Jag kan inte säga att jag har märkt det.
Men jag har ju inte heller dslr och får således en långsam feedback;)

Kanske ngn annan kan bekräfta din upplevelse.

Jag tror inte att det är ngt att bry sig så mycket om.

Lycka till med prylarna!

Mvh Niclas.

Nä det är säkert ingen fara, jag är nog bara lite nojig eftersom jag har en tendens att alltid få exemplar som det är nåt fel på...

ANNONS
Götaplatsens Foto