Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop CS3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har micklat och micklat...och sökt i alla tänkbara forum på nätet. Många har rapporterat samma sak, ingen har hittat någon lösning. Men som sagt, det är inte värt besväret, maskinen är egentligen ändå för gammal och klen för att användas till CS3 eller Lightroom, och som surf-PC och kontorsdator duger Win 2000 än ett tag.

Anders Östberg skrev:
Jag har micklat och micklat...och sökt i alla tänkbara forum på nätet. Många har rapporterat samma sak, ingen har hittat någon lösning. Men som sagt, det är inte värt besväret, maskinen är egentligen ändå för gammal och klen för att användas till CS3 eller Lightroom, och som surf-PC och kontorsdator duger Win 2000 än ett tag.

Tror också att den är perfekt som surfdator om man petar in lite minne i den. Vad har du för Service tag kod på laptopen?

Men jag tror inte på att du har gjort allt som går att göra för att starta igång XP på den. Själv installerade jag XP på en gammal Dell laptop från 2001 och innan så rullade det Windows 2000 på systemet. Innan jag startade nyinstallation av XP så uppdaterade jag Bios till senaste version för att slippa boot problem.

// Fredrik

Pentimum II 300MHz, 128MB. Som sagt, gammal och trött.

Min server för programutveckling som kör två SQL-databaser och en webserver är ännu äldre, en första generationen Pentium, 150MHz och 96MB primärminne. Den går inte fort men om man kan få tillämpningarna att snurra med acceptabla svarstider på den så går dom rätt bra på kundens maskiner sedan.

Folk är så bortskämda nuförtiden. :)

PS. Jag har moderna grejer också...

Anders Östberg skrev:
Pentimum II 300MHz, 128MB. Som sagt, gammal och trött.

Min server för programutveckling som kör två SQL-databaser och en webserver är ännu äldre, en första generationen Pentium, 150MHz och 96MB primärminne. Den går inte fort men om man kan få tillämpningarna att snurra med acceptabla svarstider på den så går dom rätt bra på kundens maskiner sedan.

Folk är så bortskämda nuförtiden. :)

PS. Jag har moderna grejer också...

Hmm..

Min filserver går på en P-133 och OpenBSD. Datorn är från 1994 och har satt in en Promise IDE kontroller så jag kan ha större diskar i den.

// Fredrik

Nu inser jag en uppenbar risk att hamna i hörnet med dummermössan på! Men går det att ändra vitbalans när man laddar in jpg-bilder i Camera Raw 4? Dummermössa på gång, eller?

moderskeppet skrev:
Ja

... fast det lär bli sämre kvalitet jämnfört med en raw-fil! Färre bitar i jpeg.

Hälsningar, Thorsten

Jag får be om ursäkt för mitt dåligt formulerade inlägg. Mitt inlägg innehöll två frågor, och jag vet inte vilken Mattias svarade ja på. Antingen var det

a) att jpg i CR4 går att ändra vitbalans på,
eller så var det

b) att jag skulle ha på mig en dummermössa!

Jag gissar på det sista, men hoppet finns kvar, eftersom Thorsten verkar anse att det går, dock med de begränsningar en 8-bitarsbild har.

Om jag nu fattat Mattias rätt, varför skulle man överhuvudtaget ladda in en jpg i CR om man nu inte kan ändra vitbalans. Finns det andra saker man kan göra i CR som inte kan göras i CS3?

mvh

Bent (på väg att ta på mössan!)

En liten varning

Installationen av CS3 fick en del mindre roliga bieffekter på min dator WinXP(SP2).

I och med installationen av CS3 försvann stödet för Svenskt tangentbord från CS2! Detta innebar att det inte gick att mata in åäöÅÄÖ från tangentbordet. Efter avsinstallation av CS3 funkar CS2 som det skall igen.

På något sätt lyckades nya PS Bridge totalhaverera min PhotoshopElements databas. Bilderna finns naturligtvis kvar, men databasfilerna är förstörda, så alla taggar är åt skogen. Suck...

Annars kan jag bara instämma med alla andra. Den uppenbara förändringen är att RAW-konverteringen fungerar MYCKET bättre än i CS2. Framför allt märkte jag att det var lättare att få till korrekta hudtoner i felexponerade bilder.

Nu har jag också laddat ner betan för att testa lite. Är det bara jag som märker av vad som verkar vara en minnesläcka i Bridge? Datorn blir obeskrivligt seg emellanåt om jag växlar till annat program än Bridge och om jag stänger ner programmet tar det uppemot 1-2 minuter innan datorn beter sig normalt igen.

Jag gissar att det har med minnet att göra då både hårddisk och processor är lugna, men när jag kollar aktivitetshanteraren har jag ändå 430MB ledigt (av totalt 1GB).

Senast ändrad:
Hmm, man skulle ju ha kunnat tro att jag hade installerat Bridge uppdateringen som jag laddade ner samtidigt med CS3-betan, men icke. Så, för alla som är fundersamma så visst fanns det en minnesläcka i Bridge, som numer är rättad =).

Mycket smidigare såhär tycker jag...;)

Själv tycker jag nya Bridge belastar datorn mycket mindre än Bridge CS2. Jag har inte riktigt gillat Bridge pga detta tidigare. Förut kunde jag inte köra Bridge i bakgrunden, men med CS3 märks det inte ens att det är igång. Det jag däremot saknar extremt mycket är snabbmenyn för att filtrera bilder efter färgmärkning/betyg. Jag hoppas detta återkommer i den skarpa versionen.

Mina observationer gäller Mac-versionen kanske bör tilläggas.

StefanN skrev:
Nu har jag också laddat ner betan för att testa lite. Är det bara jag som märker av vad som verkar vara en minnesläcka i Bridge?
Adobe släppte en uppdatering till CS3 Bridge den 21 januari. Osäker på om du fick med den om du laddade hem CS3-betan, förmodligen måste du ladda hem uppdateringen separat. Den ska tydligen iallafall fixa en del problem med minnesläckor så det kan ju vara värt att testa?

http://blogs.adobe.com/jnack/2007/01/new_bridge_cs3.html

edit: Ah. Too old, too slow :)

ANNONS
Götaplatsens Foto