Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Platt livlöst varför

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Har kollat runt lite och läst om olika människors digitala arbetsflöden osv. Och har sett att jag jobbar ungefär som många andra, men jag måste missa en väsentlig del då mina bilder oftast inte blir så skarpa inte heller har dom något djup eller fin färg.

Idag var jag ute och fotograferade lite fåglar och fick något som jag tyckte var mysigt en "fågel" på en stubbe fråga mig inte vilken. Men när jag är klar så ser allt trist grått lite dimmigt ut, jag vet att det inte bara är hur man jobbar med den utan hur exponeringen ser ut. Så till min fråga .. jag skulle vilja ha mig en aha uplevelse nu, det var så längesedan jag fick det så nu är det bara dags. Skulle någon duktig "photoshopare" kunna tänka sig att ta min bild från RAW jobba med den så att history sparas med och återberätta lite hur man gjorde varför man gjorde osv? Tror att det kommer ge mig en AHAA upplevelse även om det kanske är okonventionellt att lämna bort sin RAW men det är jag villig att göra :)

Här är min färdiga bild, snälla lite hjälp!!

Bilagor

• fågelpåstubbefs.jpg
    fågelpåstubbefs.jpg
    56.5 KB · Visningar: 3,504
Ett tips som jag brukar sprida runt mig är att köra USM med radie 250 och mängd mellan 15% och 30%.

Det tar bort den grå "dimman". Testa det!

Var är bilden? Sen är det ju så att det inte bara handlar om photoshop osv. Det handlar ju väldigt mycket om vilket ljus bilden är tagen i. Bilden ser ut att vara tagen i lite i en motljussituation där ljuset dessutom är ganska hårt. Är det fel? Stod solen en bit upp på himlen någonstans snett framför dig(oavsett om det är snett höger, vänster eller rakt upp)? Det är viktigt att använda motljusskydd i såna situationer. Själv har jag alltid mitt på utom inomhus vid blixtfoto då den är i vägen för blixten. Motljus sänker kontrasten i en bild och gör att den ser platt och livlös ut. Men jag kan ju ha fel. Det är iallafall en möjlig felkälla.

mvh
Jerka

Fungerar bilden som en ok bild utan "huvudmotivet"?

Bra fråga att ställa sig,, inget att blint tänka på men hjälper att få lite perspektiv på vad som egentligen finns med i bilden.

Jag atror att mycket handlar om att förenkla och att använda ett formstarkt bildspråk.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Fungerar bilden som en ok bild utan "huvudmotivet"?

Bra fråga att ställa sig,, inget att blint tänka på men hjälper att få lite perspektiv på vad som egentligen finns med i bilden.

Jag atror att mycket handlar om att förenkla och att använda ett formstarkt bildspråk.

Mvh Niclas,

Hmm jag förstod nog inte din formulering riktigt! Om man klarar sig utan huvudmotivet eller? I mitt fall tyckte jag nog nej!

Jag använder också alltid motljusskydd, och det stämmer bra att solen stod lite snett åt vänster fram i bilden tror jag det var.

Om någon var intresserad av att testa lite så säg bara till så mailar jag RAWen :)

Tack för alla matnyttiga tips ska testa det med USM!

Lite mer kontrast och varmare färger.

Jag gjorde en svag s-kurva i Kurvor, drog den grå pilen ett snäpp åt höger i Nivåer och i Färgbalans drog jag pilen lite mot Rött (+10).

Bilagor

• fågelpåstubbefs2.jpg
    fågelpåstubbefs2.jpg
    53.8 KB · Visningar: 3,412
Har du provat att göra en "S"-kurva?

Lager->Nytt justeringslager->Kurvor
Sätt en punkt vid 1,1 i diagrammet och dra den neråt lite, sen sätter du en punkt vid 3,3 och dra uppåt tills du får lite stuns i den.

Men det kanske du redan provat? Annars håller jag med om att USM funkar bra. Kanske en vinjettering för djupets skull?

Lycka till!

MVH Daniel Hansson

Edit: Såg att Monica hunnit före...

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    34.6 KB · Visningar: 3,376
Jag tog ner din bild. Den ligger bra i exponering vilket kan ses i histogrammet.

Beroende på färgtemperatur (hur du har framkallat den ) och i vilket ljus bilden är tagen i så är bilden lite kall vid webbvisning.

Bilden är också något kontrastlös vilket är bra och lätt kan ändras.

Jag började med att mäta i bilden. I mätvärdena ses ett överskott av blått (bilden är lite kall), korrigerar så jag får RGB värdena mer lika i skogsranden bakom fågeln.

Lägger en svag s-formad kurva för att bilden skall bli något kontrastrikare , dvs drar ner lite i lågdager samt höjer mellantonerna i bilden .
Tar bort ett visst överskott av blått. Ökar till slut färgmättnaden något.

Om du jämför en framräknad rawbild med en jpg bild från kameran så ser du att jpg bildens + kamerans inlagda kontrastkurva (tonkurva) oftast är hårdare, har en högre s-form än den som finns i rawprogrammet. Använder du Camera Raw så testa med
den starka kontrastkurva som finns att välja vilket passar bättre till de flesta motiv, exv som denna med fågeln och när de skall ses på webben.

Ta med ett gråkort exv qp-card eller färgkort som du kan ha som referens nästa gång. Jag har liksom du betraktat bilden på skärm
Jag har hittat ett område som kan mätas/estimeras som svart i stubben till höger.

PS vill du veta mer hur man använder ett referenskort kan du gå till http://www.qpcard.com/?p=instructions&q=1

Även färgkortet kan användas
http://www.qpcard.com/?p=instructions&q=3

Mikael

Bilagor

• fågelpåstubbefs.jpg
    fågelpåstubbefs.jpg
    21.7 KB · Visningar: 3,300
Senast ändrad:
Walle skrev:
Ett tips som jag brukar sprida runt mig är att köra USM med radie 250 och mängd mellan 15% och 30%.

Mängd 20% och sedan drog jag den grå pilen lite till höger i Nivåer (brukar göra det för att få lite mer stuns i färgerna).
Bilden känns lite kall så man kan nog dra lite mot rött i Färgbalans.

Bilagor

• fågelpåstubbefs3.jpg
    fågelpåstubbefs3.jpg
    54.9 KB · Visningar: 3,145
mohei skrev:
Mängd 20% och sedan drog jag den grå pilen lite till höger i Nivåer (brukar göra det för att få lite mer stuns i färgerna).
Bilden känns lite kall så man kan nog dra lite mot rött i Färgbalans.

Vad som händer är att du hugger av information med detta förfarande genom en generell kontrastökning. se histogram.
Bättre är väl att justera bilden, se till med en s-kurva att kontrastskillnaderna ökar men att man har kvar all information inom histogrammet. En skärpning bör ske efter storlek och vad bilden skall användas till, exv webb, tryck etc
Före förslag till USM

Bilagor

• föreus.jpg
    föreus.jpg
    38 KB · Visningar: 3,100
macrobild skrev:
Bättre är väl att justera bilden, se till med en s-kurva att kontrastskillnaderna ökar men att man har kvar all information inom histogrammet.
Vad är skillnaden? Om kontrasten ökas med USM eller "kontrast" borde väl inte ha nån betydelse för hur mycket information som "försvinner"? I båda fallen "drar" man ju uppenbarligen i histogrammets kanter.

Edit: Eller menar du kanske att S-kurvan inte "klipper" hög- och lågdagrar? Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, men det bör ju stämma om man kollar på dess form. Hmm...

Makten skrev:
Vad är skillnaden? Om kontrasten ökas med USM eller "kontrast" borde väl inte ha nån betydelse för hur mycket information som "försvinner"? I båda fallen "drar" man ju uppenbarligen i histogrammets kanter.

Edit: Eller menar du kanske att S-kurvan inte "klipper" hög- och lågdagrar? Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, men det bör ju stämma om man kollar på dess form. Hmm...

Visst är det en skillnad. När man använder USM-metoden så gör man en så kallad "lokal kontrasthöjning". När man justerar med kurvor så gör man en global kontrastförändring.

Jag skyddar nästan alltid hög- och lågdagrar när jag använder USM-metoden genom att köra den på ett nytt lager, blandningsläge lightness och sedan justerar under "blend if" i layer properties.

Edit: Jag använder givetvis kurvor också! Ofta dessutom ett antal justeringslager med olika kurvor för olika delar av bilden. Men resultatet av en kontrasthöjning med kurvor är inte samma som resultatet med USM-metoden. USM-metoden livar upp bilderna rejält, ger dem mer djup och stuns.

macrobild skrev:
Vad som händer är att du hugger av information med detta förfarande genom en generell kontrastökning. se histogram.
Bättre är väl att justera bilden, se till med en s-kurva att kontrastskillnaderna ökar men att man har kvar all information inom histogrammet. En skärpning bör ske efter storlek och vad bilden skall användas till, exv webb, tryck etc
Före förslag till USM

Jag lade upp bilden som ett exempel på hur det blir med Walles förslag. Inget annat.

Din exempelbild (den första) är för övrigt rätt gul i tonen, kolla på gräset tv om stubben.

Makten skrev:

Hej Martin
Det är stor skillnad, att generellt lägga på någonting i slutet enligt förslaget som ökar kontrasten eller att justera bildes kontrast med kurvor eller kontrastverktyg men med all data innanför histogrammets ytterändar. Du får inte den klippning som kan ses i bilderna på föregående sida.

Mikael

macrobild skrev:
Hej Martin
Det är stor skillnad, att generellt lägga på någonting i slutet enligt förslaget som ökar kontrasten eller att justera bildes kontrast med kurvor eller kontrastverktyg men med all data innanför histogrammets ytterändar. Du får inte den klippning som kan ses i bilderna på föregående sida.

Mikael
Ok, då kan man ju fråga sig varför inte USM jobbar med kontraster efter en "S-kurva" istället för att, som jag antar, bara ändra tangentens lutning, vilket klipper höga och låga värden? Att kontrasten är lokal eller global borde väl knappast behöva göra nån skillnad för möjligheterna att undvika klippning.

Att lägga generellt oskarp mask enligt förslag tidigare. CITAT Ett tips som jag brukar sprida runt mig är att köra USM med radie 250 och mängd mellan 15% och 30%.

Detta förfarande medför att en rätt justerad bild från början klipps i högdager och skugga.

Vilket kan ses i histogrammet och bilden.Klippta histogrammet till höger efter skärpning enligt förslag

En normal skärpning inför tryck etc påverkar inte bilden alls vad det gäller klippning av högdager eller skugga, Exv 100. 1. 1
skärpning givetvis beroende på bildstorlek , tryck mm

Bilagor

• klippning-med-usm.jpg
    klippning-med-usm.jpg
    23.1 KB · Visningar: 1,153
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto