Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Platt livlöst varför

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag menade förstås att man skulle jämföra de två olika metoderna vid samma skede i arbetet. Varför skiljer sig då USM:s kontraständring mot "vanlig" kontraständring? Finns det nån baktanke, eller är det bara korkat gjort (från Adobes sida förstås)?
"Från början" kan du ju inte säga om du inte vet NÄR man lägger på denna effekt. Det kan ju ske sist av allt. Klipps histogrammet även då, det är det jag undrar.

Senast ändrad:
Makten skrev:
Jag menade förstås att man skulle jämföra de två olika metoderna vid samma skede i arbetet. Varför skiljer sig då USM:s kontraständring mot "vanlig" kontraständring? Finns det nån baktanke, eller är det bara korkat gjort (från Adobes sida förstås)?
"Från början" kan du ju inte säga om du inte vet NÄR man lägger på denna effekt. Det kan ju ske sist av allt. Klipps histogrammet även då, det är det jag undrar.

Prova själv med en bild som ligger rätt inom histogrammets ytterändar. Lägg på den skärpning som rekommenderas-tala om vad som händer.
Mikael

Bilden kändes lite tråkig, lite mer inzoomat hade kanke hjälpt. I bifogad har jag zoomat in lite, gjort svartvit med 80% från den röda kanalen, sedan gjort en duotone där högdagrarna fått en blå ton och en brun för skuggorna, slutligen USM. Detta är dock bara ett snabbjobb gjort på den lilla bilden här i forumet. Det funkar inge vidare att göra på så litet orginal, men vad det skulle kunna bli tror jag ändå framgår.

Bilagor

• pippi.jpg
    pippi.jpg
    31.3 KB · Visningar: 1,089
macrobild skrev:
Hej Martin
Det är stor skillnad, att generellt lägga på någonting i slutet enligt förslaget som ökar kontrasten eller att justera bildes kontrast med kurvor eller kontrastverktyg men med all data innanför histogrammets ytterändar. Du får inte den klippning som kan ses i bilderna på föregående sida.

Mikael

Jag sa aldrig att man ska lägga på det i SLUTET, vad får du det ifrån? Jag gör det oftast som FÖRSTA steg EFTER grundskärpning. ALDRIG som sista steg. Och det sa jag inte heller att jag gör...

macrobild skrev:
Prova själv med en bild som ligger rätt inom histogrammets ytterändar. Lägg på den skärpning som rekommenderas-tala om vad som händer.
Mikael
Det har jag nu gjort, och det blir ungefär samma resultat. Histogrammet klipps lik förbaskat om man drar upp kontrasten kraftigt på annat sätt, såväl om man gör en S-kurva som när man drar i reglaget under "brightness/contrast", eller använder USM på nämnda vis.

Den "spik" man får i topp och botten av histogrammet är ju oundviklig om man ska dra ordentligt i kontrasten, eftersom det innebär att man flyttar andra toner till området för hög- och lågdagrar. Alltså ökar amplituden där till en "spik" då integralen av histogrammet ju måste vara konstant hur man än gör med bilden?

Min slutsats är att det går utmärkt att använda USM om man tar det lugnt. Sen tycker jag inte man behöver bry sig om att histogrammet "klipps". Ser det bra ut så är det bra, eller?

mohei skrev:
Jag lade upp bilden som ett exempel på hur det blir med Walles förslag. Inget annat.

Din exempelbild (den första) är för övrigt rätt gul i tonen, kolla på gräset tv om stubben.

Ledsen om du kom i kläm där-såg det först nu.

Om du tittar på mina svar så är en bild av denna karktär svår att få rätt vad det gäller färgåtergivningen. Varför- jo det finns få referenspunkter. Dvs säker svart. grå eller vitpunkt.Dessutom vet varken du eller jag vad för ljus det var vid fotograferingstillfället. Att mitt gräs kan ha blivit gult beror just på detta, jag sitter dessutom inte vid mina arbetsdatorer som står i kontrollerat ljus och uppmätta och profilerade efter iso-standard. Jag sitter just nu framför en bärbar pc men med bästa tänkbara skärm men i vilket omgivningsljus?.
Hur ser det ut hos dig? På vad bedömmer du dina bilder? Är rummet avsett för bildhantering med rätt omgivningsljus, färg på väggarana?
Vad har du för bildskärm och med vilken kalibrator har du mätt upp och profilerat din bildskärm med samt i vilken färgtemperatur?

Som du förstår så är det inte lätt att se rätt färger- just nu gör jag det inte på min bärbara pc med så perfekt skärm som det är möjligt att få från en bärbar men med varierande omgivningsljus som förstör.
Mikael

Makten skrev:
Det har jag nu gjort, och det blir ungefär samma resultat. Histogrammet klipps lik förbaskat om man drar upp kontrasten kraftigt på annat sätt, såväl om man gör en S-kurva som när man drar i reglaget under "brightness/contrast", eller använder USM på nämnda vis.

Den "spik" man får i topp och botten av histogrammet är ju oundviklig om man ska dra ordentligt i kontrasten, eftersom det innebär att man flyttar andra toner till området för hög- och lågdagrar. Alltså ökar amplituden där till en "spik" då integralen av histogrammet ju måste vara konstant hur man än gör med bilden?

Min slutsats är att det går utmärkt att använda USM om man tar det lugnt. Sen tycker jag inte man behöver bry sig om att histogrammet "klipps". Ser det bra ut så är det bra, eller?

Jag tror du skall gå en kurs ,varför i helvete skall man förstöra information högdagern eller lågdager genom så kraftig generell kontrasttillämpning.Börja jobba med kurvor och behåll informationen innanför ytterändarna.
Mikael

Senast ändrad:
Mikael: om man fotar produkter för reklam, t.ex, så kanske det är viktigt med exakt rätt färgåtergivning. I konstnärligt skapande så är "rätt" färger ett riktigt skituttryck! Det finns inget "rätt" och inget "fel", bara snyggt och mindre snyggt.

Walle skrev:
Mikael: om man fotar produkter för reklam, t.ex, så kanske det är viktigt med exakt rätt färgåtergivning. I konstnärligt skapande så är "rätt" färger ett riktigt skituttryck! Det finns inget "rätt" och inget "fel", bara snyggt och mindre snyggt.

Visst är det så- men det kan vara bra att veta hur man kan få rätt färger när så behövs-eller hur
Mikael

macrobild skrev:
Jag tror du skall gå en kurs ,varför i helvete skall man förstöra högdagern genom så kraftig generell kontrasttillämpning.

Mikael
Jag tycker du ska sluta ta illa upp såfort nån ifrågasätter dina kunskaper eller påståenden. Detta är inte första gången.

-Varför i helvete ska man bry sig om högdagrarna om de inte tillför nåt i bilden, undrar jag tillbaka.
Är det fotografi vi talar om, eller nån slags vetenskapliga mätningar där ingen information nånsin får förvanskas? I så fall har du rätt, men så hoppas jag att andra inte ser på bilderna.

Dessutom talade vi om skillnaden mellan att dra upp kontrasten med USM och S-kurva, inget annat. Tydligen är det ingen skillnad, vilket jag uppfattade det som att du påstådde, men det kan lika gärna ha varit ett missförstånd.

Nej- men du Martin snackar mot bättre vetande.
Varför förstöra information i en bild.Vad är då vitsen med att försöka få med så stort omfång och teckning som möjligt.
Mikael

Senast ändrad:
Visst är det bra att veta hur man ska jobba för bäst resultat. Men mitt tips gäller givetvis inte för bilder där rätt färger är ett måste, själv skulle jag aldrig drömma om att köra en sådan kontrastjustering på t.ex. produktbilder.

Vidare så behöver man varken blåsa ur högdagrar eller becka igen lågdagrar, om man vet vad man sysslar med. Men även en liten urblåsning av n högdager och en liten igenbeckning av en lågdager är bara snyggt när man ska printa, tycker jag personligen. Jag ser nästan alltid till så att jag har en liten yta som är 100% vit, och en som är 100% svart, när jag skickar en bild till print. Det beror givetvis på vad det är för bild, men det flesta bilder tjänar på det.

Håller med.
Vad jag vänder mig mot var USM rekommendationen.
Det finns 1000sätt att hantera en bild. Men det är bra att förstå grunderna.
Mikael

macrobild skrev:
Nej- men du Martin snackar mot bättre vetande.
Varför förstöra information i en bild.Vad är då vitsen med att försöka få med så stort omfång och teckning som möjligt.
Mikael
För att det ser bättre ut just i denna bild såklart. Det handlar ju om att bilden var grådisig, och det är ju inget att göra nåt åt om man vägrar dra upp kontrasten. I sånt väder blir bilderna grå. Att man får med så stor täckning som möjligt vid själva fotograferingen lönar sig ju förstås ändå, eftersom man inte "förstör" bilden lika mycket när man t ex drar i kontrasten. Det finns ju mer information att komprimera, och man slipper fula "årsringar" i himlen t ex.

Hur hade du själv gjort med denna grådaskiga bild?

Edit: Jag ser nu att du redan gjort ett förändringsförslag, och det ser bra ut. Själv hade jag höjt kontrasten en aning åtminstone, men inte så mycket.

Makten skrev:
För att det ser bättre ut just i denna bild såklart. Det handlar ju om att bilden var grådisig, och det är ju inget att göra nåt åt om man vägrar dra upp kontrasten. I sånt väder blir bilderna grå. Att man får med så stor täckning som möjligt vid själva fotograferingen lönar sig ju förstås ändå, eftersom man inte "förstör" bilden lika mycket när man t ex drar i kontrasten. Det finns ju mer information att komprimera, och man slipper fula "årsringar" i himlen t ex.

Hur hade du själv gjort med denna grådaskiga bild?

Gå tillbaka en eller två sidor och läs.
Mikael

macrobild skrev:
Håller med.
Vad jag vänder mig mot var USM rekommendationen.
Det finns 1000sätt att hantera en bild. Men det är bra att förstå grunderna.
Mikael

Men jag står fast vid att det är en bra rekommendation. Speciellt för sådana som inte vet hur man hanterar kurvor, men ändå inte vill lägga upp bilder som känns grådaskiga. Jag själv fick tipset ifrån en artikel på Luminous Landscape.

Walle skrev:
Men jag står fast vid att det är en bra rekommendation. Speciellt för sådana som inte vet hur man hanterar kurvor, men ändå inte vill lägga upp bilder som känns grådaskiga. Jag själv fick tipset ifrån en artikel på Luminous Landscape.

Jag tycker inte det- det är bättre att lära sig hantera bilden så all information finns kvar- ditt sätt påminner om hur en kompaktkamera skär och ger färdiga för ögat bättre bilder, men där högdager och lågdagerinformation har gått förlorad.
Mikael

Jag lär väl orsaka att en och annan digitalnörd får hjärnblödning nu: Min platta okalibrerade skärm står på soffbordet som är gjort av grönsvart marmor. Sidljus från fönstret. Tapeterna håller jag på slita och dra i eftersom jag ska tapetsera om. Nej, det kommer inte att bli 18% grått i vardagsrummet.
Hmm, betongen under tapeterna är ju faktiskt grå. Och yrkesmålarna har ju gjort ett jävla fuskjobb, som vanligt i detta land, så det är ju lätt att dra bort tapeterna och ha betonggråa väggar. ;-)

Min skärm funkar. Det har jag fått veta av en yrkesfotograf när mina bilder har mailats och kollats på hans kalibrerade skärm. Mina utställningsbilder blev jääättesnygga. ;-)

macrobild skrev:
Jag tycker inte det- det är bättre att lära sig hantera bilden så all information finns kvar- ditt sätt påminner om hur en kompaktkamera skär och ger färdiga för ögat bättre bilder, men där högdager och lågdagerinformation har gått förlorad.
Mikael
Då kanske du kan förklara skillnaden i förlorad information mellan S-kurva och USM? Jag ser ingen skillnad på histogrammen när jag drar i procent-regeln vid radien 250 pixlar tills resultatet är liknande det vid S-kurva av "lagom" styrka.
Det var DET jag opponerade mig emot. Huruvida man väljer ATT förlora information eller inte hör inte hit.

mohei skrev:
Jag lär väl orsaka att en och annan digitalnörd får hjärnblödning nu: Min platta okalibrerade skärm står på soffbordet som är gjort av grönsvart marmor. Sidljus från fönstret. Tapeterna håller jag på slita och dra i eftersom jag ska tapetsera om. Nej, det kommer inte att bli 18% grått i vardagsrummet.
Hmm, betongen under tapeterna är ju faktiskt grå. Och yrkesmålarna har ju gjort ett jävla fuskjobb, som vanligt i detta land, så det är ju lätt att dra bort tapeterna och ha betonggråa väggar. ;-)

Min skärm funkar. Det har jag fått veta av en yrkesfotograf när mina bilder har mailats och kollats på hans kalibrerade skärm. Mina utställningsbilder blev jääättesnygga. ;-)

Låt oss sammanfatta- du har tur eller så vet du inte hur resultatet kan se ut om du har ordning på din arbetsstation vad det gäller alla parametrar och bildvisning.
Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto