Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag har problem med en dubbelfaktura p.g.a. ett troligt systemfel i den betalrutin ni på Fotosidan (White Balance AB) verkar ha outsourcat till Klarna. Det rör Klarnas faktura 51 9102 0260 1296 1281 skapad 9/10.
Bakgrund
Första försöket 9/10
Den 9/10 försökte jag betala en förnyelse av årligt medlemskap hos Fotosidan på 220:-.
Tyvärr fungerade inte det då jag inte kunde kvittera köpet med mobilt bank-ID eftersom jag satt vid en dator.
På datorn använder jag bank-ID på fil och ett gränssnitt för det kunde jag inte hitta.
Tyckte det var märkligt då väl alla inte betalar med telefon ens idag och gav upp.
… men trots att transaktionen aldrig kvitterats med bank-ID (eftersom det ju inte gick) så tyckte Klarnas system uppenbarligen att vi hade ett avtal. Bara det bryter mot alla grundläggande regler för transaktionshanteringar i SQL-databaser (ja jag är gammal systemutvecklare som jobbat mycket med just SQL-databaser)
Jag anser alltså av dessa skäl att jag rent formellt inte har den beställningsöverenskommelse med Klarna som de anser att jag har, då köpet aldrig kunnat genomföras korrekt med Bank-ID och att transaktionen således aldrig avslutats med en ”Commit” - ändå har nu Klarna skickat en betalningspåminnelse som jag fick 4/11 som skulle vara betald 6/11. Detta anser jag vara ett gravt systemfel och så kan ni inte ha det.
Jag meddelar Fotosidan via mail
Efter att jag misslyckas genomföra den affären meddelade jag problemet till Fotosidan, via mail och de tackade via mail för det och meddelade att man skulle kolla på detta – men det har förmodligen inte hänt ännu, för jag har inte fått någon återkoppling än..
Jag gör ett nytt försök 16/10
Den 16/10 gör jag ett nytt försök att betala på Fotosidan och denna gång via den speciella rutin för kortbetalning de har för medlemmar som bor utanför Sverige.
Det funkade finfint och jag betalade med kort direkt och trodde att allt då var Ok och frid och fröjd, eftersom jag såg att medlemskapet uppdaterats.
Men den 4/11 får jag alltså till min stora förvåning en påminnelse från Klarna (daterad 29/10) med en straffavgift ovanpå medlemsavgiften på 60 kronor och jag uppmanas betala en faktura med 280:- senast 6/11 och den visar sig röra den medlemsavgift jag redan betalat på Fotosidan den 16/10.
Jag ringen första gången till Klarna
Pratar först med en ”Frank” om jag inte missminner mig och förklarar allt vilket tar ett bra tag. Han ger mig då en webbadress: ”www.klarna.com/se/mejla-kundservice” så jag kan mejla ett kontoutdrag från min bank och det prövar jag helt utan framgång.
Jag möts då av Klarnas andra systemfel : ”Någonting gick fel” och ”Plötsligt landar 404 flugor i din soppa”. Att jag ringde honom i första rummet berodde inte på att jag behövde någon att prata med utan på att Klarnas webbsida, liksom många andra idag, saknar t.o.m. basala kommunikationsanvisningar såsom mejladress. Så nu har jag hamnat i en ren moment 22 situation - "ni kan bara maila oss via vår mailrutin som lägligt nog inte fungerar (ja jag testade flera gånger).
Jag ringer andra gången till Klarna
… och förklarar allt igen för en Isabella som åtminstone verkar lite vaknare än ”Frank”.
Hon ber mig om transaktionsdatum för min lyckade betalning – som var 16/10.
Hon hittar transaktionen och då tror jag den saken är ur världen – men icke.
Istället landar hon i att JAG måste kontakta Fotosidan och be dem ”makulera” den felaktiga fakturan/beställningen från 9/10. Då frågar jag varför jag ska reda ut Fotosidans och Klarnas dåligt fungerande rutiner och transaktioner.
Det kan väl inte vara kundernas ansvar? Klarnas kund är ju Fotosidan och inte jag. På det fick jag inget svar.
Hon ber mig alltså, trots att hon hittat transaktionen som visar på att jag redan betalat, att skicka in en skärmdump från min bank och jag förklarar för tredje gången att jag försökt mejla men att Klarna (Frank) redan hänvisat till en funktion på deras site som inte heller fungerar.
Var vi hamnade till sist
Isabellan ger mig till slut en enkel ren enkel mailadress (kundservice”klarna.se) som egentligen var det enda jag behövt från första början för att lösa detta. Tänk om jag bara hade kunnat läsa den på Klarnas webbsida direkt, då skulle flera av de timmar jag lagt på detta i går kunnat användas bättre både av Klarna och mig.
Jag mailar så gärna om det kan göra någon glad (även Klarna), så det har jag gjort och bifogat en skärmdump med bevis på en Nordea korttransaktion märkt Klarna *Fotosidan.se" men Klarnas uppfattning är tydligen ändå att det ankommer på mig att kontakta Fotosidan så ni kan "makulera" denna transaktion i erat system.
Jag tycker ni på Fotosidan ska försöka reda ut era bristande betalrutiner med Klarna med hjälp av den info ni nu fått av mig. Se till att man kan betala med Bank-ID på fil om man använder dator, det gör ju exv. bankerna. Klarna kan börja med att skrota webbsidan man tydligen ska använda för mailandet för den fungerade uppenbarligen inte. De kan istället se till att göra som de flesta andra att skriva ut en mailadress på sin webb en mailadress finns tillgänglig på hemsidan direkt, så slipper de en massa onödiga idiotsamtal.
Klarna tyckte som sagt att jag och inte dom skulle meddela er att ni ska makulera den faktura som skapats hos er vid mitt första försök att betala den 9/10. Det rör alltså Klarnas faktura 51 9102 0260 1296 1281. Så nu har jag gjort det också efter att ha lagt ner flera timmar på detta helt i onödan. Jag anser att det är jag som borde skicka Klarna och er en faktura på 3000 spänn för att jag nu under ett par timmar rett ut vad som är fel på era rutiner och det minsta ni kan göra är att se till att ni först löser det här fakturaproblemet och sedan ser till att inte ännu fler inträffar.
Hälsningar
Sten-Åke Sändh
Bakgrund
Första försöket 9/10
Den 9/10 försökte jag betala en förnyelse av årligt medlemskap hos Fotosidan på 220:-.
Tyvärr fungerade inte det då jag inte kunde kvittera köpet med mobilt bank-ID eftersom jag satt vid en dator.
På datorn använder jag bank-ID på fil och ett gränssnitt för det kunde jag inte hitta.
Tyckte det var märkligt då väl alla inte betalar med telefon ens idag och gav upp.
… men trots att transaktionen aldrig kvitterats med bank-ID (eftersom det ju inte gick) så tyckte Klarnas system uppenbarligen att vi hade ett avtal. Bara det bryter mot alla grundläggande regler för transaktionshanteringar i SQL-databaser (ja jag är gammal systemutvecklare som jobbat mycket med just SQL-databaser)
Jag anser alltså av dessa skäl att jag rent formellt inte har den beställningsöverenskommelse med Klarna som de anser att jag har, då köpet aldrig kunnat genomföras korrekt med Bank-ID och att transaktionen således aldrig avslutats med en ”Commit” - ändå har nu Klarna skickat en betalningspåminnelse som jag fick 4/11 som skulle vara betald 6/11. Detta anser jag vara ett gravt systemfel och så kan ni inte ha det.
Jag meddelar Fotosidan via mail
Efter att jag misslyckas genomföra den affären meddelade jag problemet till Fotosidan, via mail och de tackade via mail för det och meddelade att man skulle kolla på detta – men det har förmodligen inte hänt ännu, för jag har inte fått någon återkoppling än..
Jag gör ett nytt försök 16/10
Den 16/10 gör jag ett nytt försök att betala på Fotosidan och denna gång via den speciella rutin för kortbetalning de har för medlemmar som bor utanför Sverige.
Det funkade finfint och jag betalade med kort direkt och trodde att allt då var Ok och frid och fröjd, eftersom jag såg att medlemskapet uppdaterats.
Men den 4/11 får jag alltså till min stora förvåning en påminnelse från Klarna (daterad 29/10) med en straffavgift ovanpå medlemsavgiften på 60 kronor och jag uppmanas betala en faktura med 280:- senast 6/11 och den visar sig röra den medlemsavgift jag redan betalat på Fotosidan den 16/10.
Jag ringen första gången till Klarna
Pratar först med en ”Frank” om jag inte missminner mig och förklarar allt vilket tar ett bra tag. Han ger mig då en webbadress: ”www.klarna.com/se/mejla-kundservice” så jag kan mejla ett kontoutdrag från min bank och det prövar jag helt utan framgång.
Jag möts då av Klarnas andra systemfel : ”Någonting gick fel” och ”Plötsligt landar 404 flugor i din soppa”. Att jag ringde honom i första rummet berodde inte på att jag behövde någon att prata med utan på att Klarnas webbsida, liksom många andra idag, saknar t.o.m. basala kommunikationsanvisningar såsom mejladress. Så nu har jag hamnat i en ren moment 22 situation - "ni kan bara maila oss via vår mailrutin som lägligt nog inte fungerar (ja jag testade flera gånger).
Jag ringer andra gången till Klarna
… och förklarar allt igen för en Isabella som åtminstone verkar lite vaknare än ”Frank”.
Hon ber mig om transaktionsdatum för min lyckade betalning – som var 16/10.
Hon hittar transaktionen och då tror jag den saken är ur världen – men icke.
Istället landar hon i att JAG måste kontakta Fotosidan och be dem ”makulera” den felaktiga fakturan/beställningen från 9/10. Då frågar jag varför jag ska reda ut Fotosidans och Klarnas dåligt fungerande rutiner och transaktioner.
Det kan väl inte vara kundernas ansvar? Klarnas kund är ju Fotosidan och inte jag. På det fick jag inget svar.
Hon ber mig alltså, trots att hon hittat transaktionen som visar på att jag redan betalat, att skicka in en skärmdump från min bank och jag förklarar för tredje gången att jag försökt mejla men att Klarna (Frank) redan hänvisat till en funktion på deras site som inte heller fungerar.
Var vi hamnade till sist
Isabellan ger mig till slut en enkel ren enkel mailadress (kundservice”klarna.se) som egentligen var det enda jag behövt från första början för att lösa detta. Tänk om jag bara hade kunnat läsa den på Klarnas webbsida direkt, då skulle flera av de timmar jag lagt på detta i går kunnat användas bättre både av Klarna och mig.
Jag mailar så gärna om det kan göra någon glad (även Klarna), så det har jag gjort och bifogat en skärmdump med bevis på en Nordea korttransaktion märkt Klarna *Fotosidan.se" men Klarnas uppfattning är tydligen ändå att det ankommer på mig att kontakta Fotosidan så ni kan "makulera" denna transaktion i erat system.
Jag tycker ni på Fotosidan ska försöka reda ut era bristande betalrutiner med Klarna med hjälp av den info ni nu fått av mig. Se till att man kan betala med Bank-ID på fil om man använder dator, det gör ju exv. bankerna. Klarna kan börja med att skrota webbsidan man tydligen ska använda för mailandet för den fungerade uppenbarligen inte. De kan istället se till att göra som de flesta andra att skriva ut en mailadress på sin webb en mailadress finns tillgänglig på hemsidan direkt, så slipper de en massa onödiga idiotsamtal.
Klarna tyckte som sagt att jag och inte dom skulle meddela er att ni ska makulera den faktura som skapats hos er vid mitt första försök att betala den 9/10. Det rör alltså Klarnas faktura 51 9102 0260 1296 1281. Så nu har jag gjort det också efter att ha lagt ner flera timmar på detta helt i onödan. Jag anser att det är jag som borde skicka Klarna och er en faktura på 3000 spänn för att jag nu under ett par timmar rett ut vad som är fel på era rutiner och det minsta ni kan göra är att se till att ni först löser det här fakturaproblemet och sedan ser till att inte ännu fler inträffar.
Hälsningar
Sten-Åke Sändh