Annons

Problem, order till Fotolabo

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Är det bara jag som har problem med order till Fotolabo? Har testat att ladda upp ordern till och från i fyra dygn och nu börjar det bli panik med att få upp den. Har aldrig haft problem tidigare med fotowire (och ja, jag är uppkopplad och har ingen knepig brandvägg eller så.) Kör mac osx. Har fyllt i formuläret hos fotowiresupporten om felanmälan för några dagar sedan men inte fått svar.

Vad kan vara fel, vad göra?

Felmeddelandet ser ut så här:

Bilagor

• dump.jpg
    dump.jpg
    42.2 KB · Visningar: 457
Utan att vara ngn dataexpert tycker jag det verkar som om felet ligger hoss mottagaren, eller på kodningen på sidan som du skall ladda upp på. Men kanske ngn annan som är mer kunnig än mig kan ge dig ett bättre svar.

Kan du inte välja ngt annat företag att lägga din order på istället då?

/Catherine

-Catherine- skrev:

Kan du inte välja ngt annat företag att lägga din order på istället då?
Njae, i så fall blir frågan en annan. vilket? Anledningen till att jag kör på fotolabo med småbilder är att jag inte hittat något säkrare än deras pro-variant för att få exakt resultat från skärmbilden till det priset.

Ligger problemet hos fotolabo så borde väl fler här ha märkt av problemet? Då återkommer min fråga, är jag ensam om att ha problem med orderuppladdning nu?

Fotolabo fungerade utmärkt för mig i förrgår. Men jag kör Windows med.
Det är inte någon inställning i programmet som ändrasts då? Tex vilken uppkoppling som ska användas?

Jag kör OS X och skickade upp bilder till FotoLabo utan mankemang, natten mellan onsdag och torsdag. Vilken version av FotoWire kör du? Den senaste för Mac OS X är 3.2.13 och finns att hämta här.

Sen står det ju också i felmeddelandet att anledningen kan vara att nätverket är överbelastat. Det borde i såna fall vara i FotoLabos ände om du inte märker nåt annat konstigt med din nätanslutning.

Att det även står "Bad request" skulle kunna betyda att de uppdaterat nåt i serveränden som inte programmet snappat upp. (Jag har själv alltid funderat på vad det där steget med "Updating lab-info" eller vad det nu är, ska innebära, men det kan ju ha med såna här saker att göra.)

Senast ändrad:
kör proprint istället.
http://www.proprint.se

om du kör färgprofil så får du byta profil på bilderna till proprints, men med ps är det ju snabbt gjort.
proprint har mycket bra kvalité (snäppet bättre än fotolabo om man är kräsen, tycker jag) och därtill är dom grymt mycket snabbare på leverans och har betydligt bättre support än fotolabo.
dom har 30% rabatt på större kopior just nu.
däremot måste jag säga att jag inte har nån koll på om dom fixat smidigare uppladdning för macanvändarna än.
kila dit och kolla, det finns alternativ.

Hade samma problem med Fotowire för drygt en månad sedan, fick ladda ned Classic versionen och köra i Classicläget. Hade OS 10.2 då och har inte provat med OS 10.3 som jag har nu, vet inte om det har någon betydelse.
Så du kanske kan prova att köra i Classic, jag hoppas det löser sig.

Christel, jag liter på ditt omdöme och kör på proprint nu. En praktisk fråga bara, ska jag räkna med att de lägger på lite skärpa vid framkallningen eller ska jag skärpa upp fullt själv?

Peter, Classic har jag slängt ut ur systemet. Det är 10.2.8 jag kör (fram till tisdag;)) så antagligen ligger felet där, men det har funkat sist (för ett halvår sedan typ..)

Senast ändrad:
nej, proprint skärper inte alls så lägg själv på så mycket skärpa som du vill ha. full kontroll.
läs gärna igenom all information när du kör så här första gången. där finns matnyttig info om tex. storlekar, vita kanter, pappersinfo, samsändningar, dtfs och färgprofiler.
det finns mycket gottis där.

Det är knappast ett Mac-problem utan snarare ett Labo problem. Säkert något som kommer att fungera imorgon igen.

ps

Minns jag inte fel har du och jag (Lotta) haft denna "diskussion" förut.

ds

ANNONS
Götaplatsens Foto