Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW nybörgare , det funkar ej

Produkter
(logga in för att koppla)

moh1

Aktiv medlem
Hejsan har en 1d Mark II
och skall precis börja att testa RAW tänkte jag.

Om jag tar en bild i raw och laddar över denna genom utforskaren så är den stor och fortfarande cr2
men om jag tar RAW+JPG som jag vill så får jag över 2 JPG filer som är lika stora båda2 vad gör jag för fel.

Har laddat in skivorna som följer med kameran.

Skall man använda sig av Utforskaren när man för över eller gör man på annat sätt

MVH Mats

Glömde en sak

Skall jag föra över med USB eller Firevire
eller skall det vara samma sak förutom 2 olika kablar.

Men tycker inte att det ser lika dant ut i utforskaren.

Använd inte utforskaren för att försöka föra över filerna. Använd istället Camera Window, som skall starta automatiskt när du ansluter din kamera via FireWire. Du kan inte föra över bilder via USB. Ett annat alternativ är lös kortläsare och bara koipiera över filerna med drag n drop...

Testade med att ta kortet och sätta det i en separat kortläsare och då är filerna som de skall ?????

Det är en begränsning i mjukvaran att använda utforskaren att läsa direkt ur kameran.

Kortläsare är det klart bästa enligt mig.

Jeppe skrev:
Använd inte utforskaren för att försöka föra över filerna. Använd istället Camera Window, som skall starta automatiskt när du ansluter din kamera via FireWire. Du kan inte föra över bilder via USB. Ett annat alternativ är lös kortläsare och bara koipiera över filerna med drag n drop...

Vad menar du med att USB inte funkar, trodde att alla kameror använder USB 1 eller 2.

moh1 skrev:

Har laddat in skivorna som följer med kameran.

Skall man använda sig av Utforskaren när man för över eller gör man på annat sätt

MVH Mats
Du skall naturligtvis använda Canon Zoombrowsern som du har fått med. Kolla att det är version 5.5 annars är det lämpligt att uppgradera till den.

Med ZB kommer bilderna in automatiskt i datummappar och du har perfekta verktyg för att sålla och initialt utvärdera bilderna innan du öppnar Canon Digtal Professional, DPP, som du också fått med och editerar dina RAW-filer. Jag använder Photoshop först när bilderna är konverterade till JPG. Den är hopplöst långsam och omständig i RAW-arbetet.

Joi skrev:
Vad menar du med att USB inte funkar, trodde att alla kameror använder USB 1 eller 2.
Off-topic i denna tråd, men min 1Ds använder (endast) firewire och har öht inte USB. Som många andra använder jag dock kortläsare för bildöverföring och kopplar bara in kameran när jag ska synka klockan med en tidsserver på nätet eller ändra i vissa Custom Functions. Canons egna program har jag inte ens installerat (utom drivrutinen för kameran).

niklasl skrev:
Canons egna program har jag inte ens installerat (utom drivrutinen för kameran).
Ja, du är tyvärr inte ensam om att göra det besvärligt för dig.
När det finns så fina verktyg som ingen av dom andra kameratillverkarna har till sina kameror.

Jag använder filläsaren ( Arkiv > Bläddra..) i Photoshop CS. Funkar alldeles utmärkt och förutsatt att du har tanka hem och installerat Adobe Raw Converter kan du enkelt gå direkt till redigeringsläge i PS.

En sak som kan vara värt att notera är ( har jag fått veta av en kollega som jobbar proffesionellt med foto ) att överföra bilder från kameran via kabel innebär en belastning på kameran som gör att sensorn utsätts för onödiga temperaturer och i och med det "slits ut" i förtid. Rådet är att alltid använda kortläsare.

Personligen tycker jag att Canons zoombrowser samt övriga programvaror som medföljer är ganska trista atta jobba med.

// Ulrik

Snickarn skrev:
Jag använder filläsaren ( Arkiv >
Personligen tycker jag att Canons zoombrowser samt övriga programvaror som medföljer är ganska trista atta jobba med.

// Ulrik
Vill du ge mig ett ärligt svar.
Har du provat dom? Det låter nämligen inte så, och om du har använt ZB och DPP, är det då dom senaste uppgraderade versionerna eller är det någon gammal föråldrad som du provat som ursprungligen följde med 300D.

Jag pratar om det som gäller idag med ZB 5.5 och DPP 2.0.3.7.

CS RAW använde jag till för cirka ett år sedan, då spolade jag den och började använda Rawshootern men nu använder jag DPP av ett antal orsaker.

Självklart läser man in med kortläsare till ZB när man kommer med 100 RAW-bilder från en fotbollsmatch.
Men skall man ladda in någon enstaka bild spelar det ingen roll om man använder gamla CS och kabel.

Har bara använt kabeln en enda gång och det var när jag läste in mitt namn i kameran för att det skall finnas där om den blir stulen.

Får ödmjukt medge att jag inte har testat de senaste versionerna. Kul att de har förbättrat dem i så fall för de tidigare var inte kul. Tycker dock i vilket fall att filläsaren fungerar bra och är enkel at använda. Att du ( Christer ) sedan tycker något annat har jag respekt för så länge den är ömsesidig.

" Självklart använder man kortläsare"... nej det är inte självklart. Jag vet många som inte gör det och rådet var riktat till Mats som, om jag uppfattat honom rätt, kände sig lite vilsen i tekniken.

// Ulrik

Ulrik,
Jag har lagt ner mycket arbete på att få en produktion att fungera smidigt och med hög kvalitet med mitt fotosystem som består av kamera och programvaror.
Jag är dessutom ödmjuk så länge diskussionen är konstruktiv ooch ärlig men när jag märker att det kommer in otestade påståenden är det inte tevligt längre och då drar mig gärna ur, jag klarar mitt fotograferande helt utan hjälp.

Du gör i sista inlägget ett citat som hämtat från Aftonbladet där du utelämnar halva meningen så att den får en helt annan innebörd. Det var inte heller snyggt.
Christer

Zoso skrev:
Har man PS-CS2 så har man väl ingen nytta av Canons program, eller har man det ?
Kent,
Man kan tro det. Jag har både CS och CS2. CS2 har jag slutat använda. Man har gjort om Filläsaren och kallar den numera Bridge. Hela programmet har blivit enormt nedslöat och man måste ha 2 Mb primärminne för att få det att fungera med någorlunda fart, jag har bara 1 Mb men 3 diskar för fördelning av lasten och uppspeedning av diskaccesserna.

Raw-programmet är fortfarande omständigt och långsamt i CS och CS2. Smart sharpen som tillkommit är sämre än mina LAB-skärpnings-makron i USM jag använder. Den snabbaste RAW-editeraren är betalversionen av Rawshootern men jag använder gratis DPP´n för jag tycker den har enklare och bättre färghantering.

Den som vill ha ordning och reda på sin inmatning av bilder och få dom autoinlagda av ZB i mappar märkta ÅÅÅÅ_MM_DD har stor glädje av ZB som dessutom är helt suverän på att initialsålla såväl RAW som JPG-bilder och visa upp dom en och en, 2 och 2, 3 och 3 eller 4 och 4. Man kan dessutom synk-zooma bilderna och snabbt få upp dom i 1:1 förstoring i sållningsprocessen. I den processen finns det ingen programvara idag som slår ZB i hastighet.

Jag har 11500 bilder i mitt digitala fotoalbum och jag kan inte vara utan ZB för att hålla ordning på det.

Sist i produktionsprocessen använder jag CS för att sluteditera och manipulera JPG-bilder när dom konverterats från RAW och det är CS absolut bäst av alla program på och därför tror man lätt att CS är bra på resten av produktionsprocessen också.
Christer

Snickarn skrev:
En sak som kan vara värt att notera är ( har jag fått veta av en kollega som jobbar proffesionellt med foto ) att överföra bilder från kameran via kabel innebär en belastning på kameran som gör att sensorn utsätts för onödiga temperaturer och i och med det "slits ut" i förtid.
Detta var en spännande nyhet jag aldrig hört talas om och dessutom heller inte förstår. Kan du vara snäll och be kollegan förklara detta på ett tekniskt lite vederhäftigare vis?

På vilket sätt skulle sensorn utsättas för "onödiga temperaturer" (vad är det förresten?) vid nertankning men inte göra det när man använder den?

Är det någon annan som har en förklaring till hur sensorn kan slitas utan att användas?

Christer: Mitt "citat" var menat så som att du såg det som självklart att gör på ett eller annat sätt medans jag menade - i all välmening - att det inte är lika självklart för alla. Du som uppenbarligen är en erfaren fotograf / bildbehandlare är van att arbeta på ett visst sätt och då kanske det är mer självklart att göra på ett visst sätt. För mig som glad amatör - förmodligen i likhet med många andra på FS - är det kanske inte alltid lika självklart och min avsikt med inlägget var att klargöra detta. Har jag retat upp dig i processen så ber jag i så fall om ursäkt då detta inte var meningen.

Pelle: Jag har fått förklarat för mig enl följande. Kameratillverkarna aviserar inte detta men enl sakkunnig kollega är det i grund och botten så att ingen digitalkamera är gjord för att ha processorn gående på högvarv under längre stunder. Du tar en eller ett par bilder och sedan går går processorn ner i varv igen osv. När man överför bilder via kabeln och man har säg ett helt 1 Gb kort fullt går processorn på högvarv under en längre stund som då genererar värme. Det är värmen som sensorn inte uppskattar. Givetvis är allt relativt, men av princip skall man i mesta möjliga mån använda kortläsare för att inte belasta sensorn i onödan.

ANNONS
Götaplatsens Foto