Annons

Robert Capa i d.a (Dagens Arbete)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
I Senaste nummret (maj-04) av Dagens Arbete (industrifackets medlemstidning) kan man se hittils opublicerade färgbilder från andra världskriget. d.a. är den första tidningen i Sverige som publicerar dessa bilder.

Har nog aldrig varit så glad för ett nummer av d.a. ;)

Håller helt och fullt med dig! Det var i och för sig ett tag sedan jag såg hans klassiska bild ifrån D-dagen men jag kom genast att tänka på linjalsekten som härjar i en del andra forum undrar vad dom anser om skärpan på den bilden?

Inte för inte är titeln på hans självbiografi "Slightly Out of Focus".

Han ansåg att en smula oskärpa ofta förbättrade bilden och gjorde den mer autentisk.

I fallet med invasionsbilden var det ju ett labbiträde som dessutom sabbade framkallningen.

Jag fick min första Dagens arbete 1999 och den tidningen brukar åka raka vägen ner i tidningsåtervinningen. Senaste numret var på väg att gå samma öde till mötes men jag slänger ett öga på förstasidan och ser namnet Robert Capa och gissa om jag blev förvånad. Helt fantastiska bilder som tidningen fått tag i. Bra jobbat!

Dessutom är det en fototävling där man kan vinna en Nikon D70, men det ska vara bilder som har med arbetet att göra. Synd att det är fotoförbud på mitt arbete...

ANNONS
Götaplatsens Foto