Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Runda hörn

Produkter
(logga in för att koppla)

Nazlin

Medlem
Hej! Jag har ett litet problem som jag skulle behöva hjälp med och hoppas på att det finns någon smart här som kan svara på det.

Jag gör en layout till en almanacka i ps som har rundade hörn. De har jag skapat med hjälp av en vektormask.

Problemet är när jag ska göra om psd-dokumentet till en jpg. Eftersom själva almanackan är vit så syns inte rundningarna när jag öppnar bilden i ett annat visningsprogram (som jpg.), eftersom "canvasen" sticker fram i hörnen och blir vit när jag gör om bilden till jpg.

Finns det nått sätt jag kan lösa det här på? Kan man tex på något sätt få en ram runt formen? Jag vill ju att de jag skickar bilden till ska se de runda hörnen på almanackan och tryckeriet måste ju ha rätt bild. Tacksam för hjälp!

MVH /Natalie

Hej! Jag har ett litet problem som jag skulle behöva hjälp med och hoppas på att det finns någon smart här som kan svara på det.

Jag gör en layout till en almanacka i ps som har rundade hörn. De har jag skapat med hjälp av en vektormask.

Problemet är när jag ska göra om psd-dokumentet till en jpg. Eftersom själva almanackan är vit så syns inte rundningarna när jag öppnar bilden i ett annat visningsprogram (som jpg.), eftersom "canvasen" sticker fram i hörnen och blir vit när jag gör om bilden till jpg.

Finns det nått sätt jag kan lösa det här på? Kan man tex på något sätt få en ram runt formen? Jag vill ju att de jag skickar bilden till ska se de runda hörnen på almanackan och tryckeriet måste ju ha rätt bild. Tacksam för hjälp!

MVH /Natalie

Jag förstår inte riktigt det där med att canvas sticker fram i hörnen och blir vit. En digital bildfil är alltid fyrkantig, rundade hörn måste fuskas fram antingen genom att målas med vitt eller med en transparent lagermask (alpha), och det stödjer inte JPEG-formatet. Om du vill få intrycket av rundade hörn behöver du ha ett lager ovanför din grundbild i PS, med vitmålade runda hörn. Dessa hade du tydligen redan skapat. Sedan sparar du ner som JPEG och skickar till tryckeriet. Se bara till att formatet på bilden stämmer med vad tryckeriet vill ha, ibland förekommer beskäringar i över/nederkant och då försvinner ju dina hörn.

Hoppas det hjälpte!

Jag har alltså redan gjort de runda hörnen, men när jag gör bilden till jpg ser de ut att vara helt vanliga hörn.. antagligen för att almanackan är vit i bakgrunden och att jpg bilden inte stödjer, som du säger, lagermask..

När jag gjorde den här första gången lade jag till extra canvas (det rutiga mönstret) utanför den vita almanackan, för att formen skulle synas bättre. När jag sedan gjorde om den till jpg blev hela almanackan utvigad till canvasens storlek och inte den yta jag "använt"... Svårt att förklara när jag inte kan visa.
Jag antar att jag får göra en färgad bakgrund för att kunna visa det jag vill få fram. Frågan är ju bara hur tryckeriet ska kunna se mina rundade hörn då de försvinner när det blir vitt mot vitt..
Tack för hjälpen iaf!

Här har jag målat rundade hörn i Photoshop; Dragit en cirkelmarkering från hörnet med shift nedtryckt, inverterat markeringen, målat med pensel och vit färg i nytt lager. Sen har jag kopierat det lagret, roterat det och placerat i övriga tre hörn. Sparat som jpeg.

Är det något liknande du är ute efter?

Bilagor

• rundadehörn.jpg
    rundadehörn.jpg
    20.3 KB · Visningar: 1,668
Ja precis så, men jag antar att problemet är att mitt innehåll är vitt. För hörnen i din bild är väl vita nu egentligen och inte helt borttagna, eller?
Jag vill ha som på bilden, fast utan den grå färgen i bakgrunden. Bara den vita delen..

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    11.8 KB · Visningar: 1,634
Ja precis så, men jag antar att problemet är att mitt innehåll är vitt. För hörnen i din bild är väl vita nu egentligen och inte helt borttagna, eller?
Jag vill ha som på bilden, fast utan den grå färgen i bakgrunden. Bara den vita delen..

Runda vita hörn mot vit bakgrund? Är det inte stansade hörn du menar? Alltså att själva pappret får runda hörn...

För övrigt är inte Photoshop ett särskilt bra program att göra layouter i. Det går att göra men det är inte speciellt smidigt. Dessutom är en Jpg (eller annat bildformat) inte det bästa att trycka efter. Texten kommer inte att bli så bra som man vill, små texter kan bli hackiga och fula. Har du tillgång till exv Indesign så använd det istället och exportera en tryckfärdig PDF.

Senast ändrad:
Ja precis, jag vill ha hörnen transperenta eller att de inte ska existera alls... Jag började i InDesign, men problemet där är att man bara kan få till fyrkantigt och ingenting annat (inte vad jag klarat av iaf) Så nu gör jag basen i InDesign och lägger in i PS för att "snygga till". Till tryckeriet hade jag självklart inte tänkt skicka en jpg, det var bara till för att de andra i min projektgrupp och beställaren skulle kunna se förslag på layouten.

Jo precis som du säger så vill jag ha hörnen runda, även på papperet. Därför är det ju en fördel om rundningen syns i det dokument som tryckeriet får, om ni förstår vad jag menar.

Ja precis, jag vill ha hörnen transperenta eller att de inte ska existera alls... Jag började i InDesign, men problemet där är att man bara kan få till fyrkantigt och ingenting annat (inte vad jag klarat av iaf) Så nu gör jag basen i InDesign och lägger in i PS för att "snygga till". Till tryckeriet hade jag självklart inte tänkt skicka en jpg, det var bara till för att de andra i min projektgrupp och beställaren skulle kunna se förslag på layouten.

Jo precis som du säger så vill jag ha hörnen runda, även på papperet. Därför är det ju en fördel om rundningen syns i det dokument som tryckeriet får, om ni förstår vad jag menar.

Då ska du göra en stansmall, men den ska inte finnas i dokumentet utan som en separat fil. De flesta tryckerier har redan har färdiga stansverktyg som kanske passar. Du behöver då inte göra någonting.

Runda hörn i InDesign är en baggis att göra, se bild.

Bilagor

• Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    77.9 KB · Visningar: 1,768

Som sagt så syns det ju inte att det är runda hörn om både bild och bakgrunden är vit. Tar man bara bort det grå på din bild blir det ju så här.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    21.9 KB · Visningar: 1,591
Jo precis det är ju det jag försöker lösa.. Tyvärr funkade det inte att göra hörnen runda på själva "papperet" i ID, utan bara på objekt man lagt ovanpå :/ Så mitt problem tycks bli samma än hur jag gör. Får nog helt enkelt bara ta en färgad bakgrund för att illustrera. Men stansmallen var en superidé när det gäller tryck! Men en sån sparar jag mycket tid.

Tror att enda sättet att få dom rundade hörnen att framträda är att lägga en tunn svart eller grå ram runt alemancksbilden.

Ja en smal ram har jag också tänkt på, men hur får man på ett enkelt sätt en ram runt något som inte är fyrkantigt? :S kanske dum fråga men jag känner mig helt lost just nu

Ja en smal ram har jag också tänkt på, men hur får man på ett enkelt sätt en ram runt något som inte är fyrkantigt? :S kanske dum fråga men jag känner mig helt lost just nu

Varför vill du göra ramen, är det bara för att illustrera? Om hörnen ska stansas ut senare behövs ingen ram i dokumentet du skickar till tryck. Eller rättare sagt, den SKA inte finnas där. Den ska bifogas i ett separat dokument som tryckeriet bygger stansverktyget av (om de nu inte har färdiga stansverktyg) Vilket filformat tänker du skicka till tryck?

Mitt råd är glasklart - gör layouten med bilder, text, stans och annan grafik i InDesign. (Stansmallen kan du lägga i ett eget lager som du "släcker" innan du gör den färdiga PDF:en)

Jo det skulle ju bara vara för synes skull då. Att ha något att visa beställaren. Annars är jag övertygad av stansmallen!

Jo det skulle ju bara vara för synes skull då. Att ha något att visa beställaren. Annars är jag övertygad av stansmallen!

Så här nånting kanske du menar. Enkelt att bara markera den grå ytan i t.ex PS och deleta och gå på menyn redigera (om du använder PS) och välj ramlinje som fyller i själva ramen/markeringen med t.ex svart färg och fyll den tomma ytan (som var grå) med vit färg.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    28.8 KB · Visningar: 218
Nu är jag med i matchen, förstod inte att pappret skulle beskäras med runda kanter...

Jag brukar då och då göra CD/DVD-etiketter och mailar för godkännande till kund. För att få lite liv och stuns i etiketter som innehåller mycket vitt lägger jag ibland en drop shadow (sv. översättn?) i PS. Det skulle i detta fallet så ut som nedan...

Kanske kan vara nåt för att visa resultatet?

Bilagor

• kalender_dropshadow.jpg
    kalender_dropshadow.jpg
    45.3 KB · Visningar: 209
Har låtit det hela vila ett tag och tänker nu avsluta mitt arbete med almanackan. Nya problem uppstod dock då jag skulle få samma utseende i ID som i PS. Jag känner mig väldigt begränsad när det gäller utseendet i ID, kan bero på att jag inte kan programmet eller att det helt enkelt inte finns de funktionerna.

Mitt problem var i alla fall att jag inte kunde få en vit genomskinlig bakgrund på en tabell, utan att texten också blev transparent. Som ni ser på bilden jag lagt upp tidigare vill jag att det lila mönstret som ligger bakom allt, ska tonas ner bakom tabellerna så att det inte stör texten. Jag kan inte uppnå den effekten i ID eftersom man inte kan göra endast fyllningen och inte texten transparent. (?) Eller kan man det?

Om inte skulle det vara bra att veta om man kan exportera flera PSD-filer till ett och samma PDF-dokument.

Tacksam för hjälp! /Natalie

Har låtit det hela vila ett tag och tänker nu avsluta mitt arbete med almanackan. Nya problem uppstod dock då jag skulle få samma utseende i ID som i PS. Jag känner mig väldigt begränsad när det gäller utseendet i ID, kan bero på att jag inte kan programmet eller att det helt enkelt inte finns de funktionerna.

Mitt problem var i alla fall att jag inte kunde få en vit genomskinlig bakgrund på en tabell, utan att texten också blev transparent. Som ni ser på bilden jag lagt upp tidigare vill jag att det lila mönstret som ligger bakom allt, ska tonas ner bakom tabellerna så att det inte stör texten. Jag kan inte uppnå den effekten i ID eftersom man inte kan göra endast fyllningen och inte texten transparent. (?) Eller kan man det?

Om inte skulle det vara bra att veta om man kan exportera flera PSD-filer till ett och samma PDF-dokument.

Tacksam för hjälp! /Natalie

Vilket filformat är texten i? Är det en monterad bild eller en word/exelfil?
Du kan inte exportera från flera PSD-bilder till en och samma PDF. Däremot kan du skapa en ny PDF i Acrobat och samla in de olika filerna till en flersidig PDF.

InDesign har oändligt fler och bättre möjligheter när det gäller layout än PS. Så begränsingarna du känner handlar om att du är vilsen i programmet.

ANNONS