Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja/köpa begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny fly

Aktiv medlem
Hej. Det är många som säljer/köper sin utrustning, både på Fotosidan och på andra ställen. Man ser att det ofta står i annonsen, med originalkartong. Hur viktigt är det, om jag ska sälja ett objektiv eller övrig utrustning, att kartongen finns kvar? Blir priset annorlunda med eller utan kartong?

Mvh
Bengt - Åke

Det beror på köparen. Vill köparen tvunget ha kartongen så spelar det roll, vissa bryr sig inte alls och då spelar det ingen roll. Vissa ser det väl även som en liten försäkring om att du inte snott grejerna ur någons väska, men eftersom att kartonger går att köpa billigt på ebay etc vet jag inte hur tillförlitligt det är.

Serienummer står även på kartongen (för nikon kamerahus åtminstone) så då vill det ju till att det står samma nummer på båda ställen om det skall ha något värde, utöver att det skyddas varan ganska bra med originalemballaget.
Det kan också ge en signal om att du är en försiktig person som vårdar din fotoutrustning när kartongen är kvar, men så behöver det ju inte alls vara.
På tradera kan ju vissa köpare gå igång på sådana detaljer och bjuda mer än annars, så visst kan man få mer med kartonger och gula lappar. Jag har t.o.m. sålt en tom kartong en gång på tradera.

Det kan blir många kartonger att samla och som tar plats, om man räknar allt . Bildskärmar, skrivare, skanner, kamera och objektiv. Kanske då till ingen nytta. Aspekten på att vara skötsam med grejorna, kan också ses som motsatsen, genom att samla på sig saker som sedan ligger och skräpar. Idagsläget finns plats, men skulle det tryta slänger jag nog kartongerna. Det går kanske också att stapla i varandra för att spara plats.
Mvh
Bengt - Åke

Det kan blir många kartonger att samla och som tar plats, om man räknar allt . Bildskärmar, skrivare, skanner, kamera och objektiv. Kanske då till ingen nytta. Aspekten på att vara skötsam med grejorna, kan också ses som motsatsen, genom att samla på sig saker som sedan ligger och skräpar. Idagsläget finns plats, men skulle det tryta slänger jag nog kartongerna. Det går kanske också att stapla i varandra för att spara plats.
Mvh
Bengt - Åke
Kartonger till bildskärmar, skrivare eller skanner har ett klart värde under garantitiden då den förpackningen är bästa möjliga om man tvingas skicka prylarna på reparation.

För kameror och objektiv är även förpackning vid garantireparationer av värde men det största värdet ligger i det som tagits upp ovan. Alltså en liten säkerhet för att prylarna inte är stulna och att säljaren möjligen är lite mera eftertänksam med sina prylar. Själv betalar jag lite extra för ett kamerahus eller objektiv om det finns kartong (med rätt serienummer), gul lapp (med rätt serienummer) och originalkvitto då det är enklare att följa historiken för prylarna. Detta förutsatt att det är relativt nya prylar.

För äldre samlarprylar är också kartonger av värde men att spara sina kartonger tills dess smakar nog mera än det kostar. De flesta kameraprylar blir ju inte samlarföremål. Försökte köpa en tomkartong på Ebay till mitt Nikkor 8/2,8 för att öka samlarvärdet för detta udda objektiv men kartongen gick för närmare 100 pund så jag avstod.

Det finns inte heller något bättre sätt att packa grejer som skrivare och skärmar än i originalkartongen med formgjutna inlägg när man ska flytta dem.

Jag sparar också på alla kartonger, men det är som sagt delvis för att det finns gott om plats för tillfället. Skulle jag behöva platsen till något annat är det nog kartongerna jag kickar ut först.

Jag gillar helt enkelt att ha ordning på såna grejer, även om de inte har något ekonomiskt värde för mig var esig nu eller om jag säljer något ser jag ingen poäng med att slänga dem för slängandets skull heller.

Edit: I mitt fall finns det iallafall inget samband mellan försiktighet med kameran och kamerans kartong. Kartongen står i förrådet orörd sedan jag köpte den medan kameran ser ut som om den hade gått genom en skördetröska ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto