Annons

Så Leica M9 snart (9/9/09)

jelu1661

Aktiv medlem
På tal om förbättringar av M9, vore det inte kul om Leica erbjöd en version med svartvit sensor?

Högre upplösning och överlägsen skärpa genom att skippa bayerfiltret.
 

Makten

Aktiv medlem
På tal om förbättringar av M9, vore det inte kul om Leica erbjöd en version med svartvit sensor?

Högre upplösning och överlägsen skärpa genom att skippa bayerfiltret.
Jo, verkligen! För att inte tala om att den borde få mycket bättre brusegenskaper eftersom varje pixel "ser" hela spektrat. Sen kan man ju som med film peta dit olika filter på objektivet om man vill ha olika balans mellan färgerna i den svartvita bilden.

Själv ser jag fram emot ännu en helg utan objektiv. Har inte hört ett ljud från Robert White om att några pengar har kommit in på kontot:-(
 

kuspen

Aktiv medlem
Själv ser jag fram emot ännu en helg utan objektiv. Har inte hört ett ljud från Robert White om att några pengar har kommit in på kontot:-(
Du verkar ha lite oflyt! Själv beställde jag ett objektiv o 1.4x magnifier i torsdags o fick grejerna via ups i igår måndag. Om jag var du skulle jag absolut ringa RW.
 

Makten

Aktiv medlem
Du verkar ha lite oflyt! Själv beställde jag ett objektiv o 1.4x magnifier i torsdags o fick grejerna via ups i igår måndag. Om jag var du skulle jag absolut ringa RW.
Det är banköverföringen det handlar om, inte skickandet av objektivet. Jag gjorde överföringen i onsdags kväll, pengarna drogs från mitt konto i torsdags, fredagen var nog inte en bankdag, och det har alltså bara gått två vardagar egentligen, trots att det närmar sig en vecka.
 

johan.morck

Aktiv medlem
Bara att beklagar Martin men den där typen av betalningar brukar vara långsamma (3-5 dagar tror jag). Märkligt med tanke på hur snabbt annat kan gå i finanssvången :) Jag föredrar andra alternativ som tex Paypal, eller motsvarande. Synd att inte Robert White har det som betalningsalternativ.
 

Makten

Aktiv medlem
Bara att beklagar Martin men den där typen av betalningar brukar vara långsamma (3-5 dagar tror jag). Märkligt med tanke på hur snabbt annat kan gå i finanssvången :) Jag föredrar andra alternativ som tex Paypal, eller motsvarande. Synd att inte Robert White har det som betalningsalternativ.
Enligt SEB som jag använder så ska det ta 1 eller högst 2 vardagar. Det framgår inte om det är från att pengarna dragits eller från att jag givit uppdraget om överföringen. Hur som helst har jag mailat RW för att dubbelkolla så att de inte glömt bort det, vilket inte är omöjligt eftersom jag faktiskt inte fått något fakturanummer. De måste alltså kolla själva att pengarna kommit in.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jo, verkligen! För att inte tala om att den borde få mycket bättre brusegenskaper eftersom varje pixel "ser" hela spektrat. Sen kan man ju som med film peta dit olika filter på objektivet om man vill ha olika balans mellan färgerna i den svartvita bilden.
Javisst! Kameran skulle bete sig mer som en analog med svartvit film, och dessutom slå motsvarande färg-digital på fingrarna. Men jag antar att marknaden är för smal... även om man tycker att det borde vara lätt att hoppa över några steg i sensortillverkningen för att få en svartvit variant.

Själv ser jag fram emot ännu en helg utan objektiv. Har inte hört ett ljud från Robert White om att några pengar har kommit in på kontot:-(
:/
Kanske dags att bita i det sura äpplet och ringa dem?
Jag avskyr att göra ärenden över telefon, men det kan ofta vara effektivt.
 

Makten

Aktiv medlem
Javisst! Kameran skulle bete sig mer som en analog med svartvit film, och dessutom slå motsvarande färg-digital på fingrarna. Men jag antar att marknaden är för smal... även om man tycker att det borde vara lätt att hoppa över några steg i sensortillverkningen för att få en svartvit variant.
De som går från analogt till M9 skulle nog inte ha några problem med en svartvit sensor, och det är nog en ganska stor del av de presumtiva köparna.

:/
Kanske dags att bita i det sura äpplet och ringa dem?
Jag avskyr att göra ärenden över telefon, men det kan ofta vara effektivt.
Jag har mailat och fått svaret att de inte fått några pengar än. Problemet ligger alltså inte där.
 

Makten

Aktiv medlem
Nu är 40:an reparerad! :-D Äntligen kanske man kan få använda sin kamera lite. Några pengar har inte dykt upp hos RW än däremot, och jag har kontaktat SEB för att undra vad i helvete de håller på med:-S
 

Makten

Aktiv medlem
Jag tar tillbaka ovanstående. Objektivet fokuserar naturligtvis fel. Samt att UV/IR-filtret inte passar, trots samma filtergänga.

Jag tror jag bryter ihop snart...
 

Makten

Aktiv medlem
Ingen äkta kärlek utan ett stormigt förhållande ;)
Pja, det här var ju egentligen vad jag hade väntat mig. Men det blev ju lite extra trist eftersom jag inte har något annat att välja på;-)

Men! Nu är mitt Ultron 28/2 på väg från andra sidan vattnet! :-D Har inte fått nån bekräftelse från RW, men väl från UPS. Återstår att se om jag lyckas få det imorrn, men de har uppenbarligen betalat för "express" trots att jag valt ett billigare alternativ. Antar att det beror på att min banköverföring gav lite mer än vad objektivet kostade.

I alla fall är 40:an sjukt liten. Och ramarna för 35 mm verkar stämma bra, eftersom de på M8 är optimerade för närgränsen. Så om jag köper ett lite längre objektiv så blir det nog snarare Voigtländer 40/1,4 än 35/1,4.

-------------------------

Fullständigt OT, men just nu är det P3 rock, och man kommer att spela mitt band Introduction någon gång under kvällen;-) Något som uppväger allt elände.
 

Makten

Aktiv medlem
Mycket trevlig iakttagelse:

Under en timme som jag knatade med Leican runt halsen på stan var det INGEN som tittade på kameran. Den syns inte! När man fotar så är det bara en svart kub man har i ansiktet:-D Extremt lätt och snabbt att fokusera även i näst intill totalt mörker är det också, om vi bortser från att Summicronen sätter skärpan fel (men det är ju inte kamerans fel).

Nu ska jag tejpa över M8-loggan;-)

----------------------

Förresten hade Schönherrs en kö på ungefär 20 pers för M9, och de hade hittills fått ut EN till kund.
 

Makten

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt...hade man bara fått in ett exemplar eller hade man slarvat bort alla andra? :)
:-D

Man hade förstås bara fått ett. Jag vet inte om de gillar att man snackar om deras leveranser på nätet, men jag antar att det är ungefär likadant i alla butiker. Alltså att M9 levereras i mycket seg takt. Men jag är säker på att den är värd väntan.

Sen är det nog så som kuspen säger; att det är en hel del som står i flera köer. Antalet ivriga köpare i Stockholmstrakten kanske är ett hundratal bara? Det är nog många många som vill köpa kameran, men som tycker att den är föööööör jävla dyr, och det är den ju. Jag är en av dem.

----------------------

Nu har jag i alla fall hämtat ett stücke japansktillverkat och österrikiskloggat Voigtländer 28/2 Ultron! Jag bara flinade när jag öppnade paketet, för objektivet var mycket mindre än vad jag föreställt mig:-D Mycket välbyggt, snyggt, trevligt och allt. Jag har bara tagit lite skitbilder på vägen hem, men det fokuserar rätt (!!!), är skarpt vid f/2, verkar ge ball bokeh och har NOLL distorsion:-O

Nu ska jag inte störa med med mina M8-fantasier i den här tråden. Men det kanske blir ett blogginlägg senare ikväll. Och lite mer snack i Voigtländertråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=112645

Nu är jag i alla fall äntligen i hamn med detta.
 

keckax

Aktiv medlem
Lite Pippi Långstrump-hoppande ett tag då i stället för den där långa uppförsbacken du har gnetat på länge nog.

Grattis!

/K
 

Makten

Aktiv medlem
Lite Pippi Långstrump-hoppande ett tag då i stället för den där långa uppförsbacken du har gnetat på länge nog.

Grattis!
Det var väl egentligen ingen större uppförsbacke, bara ett exempel på svårt I-landsproblem;-) Men jag är ju så förbaskat otålig, så det blir rena katastrofen när det ligger så varmt om hjärtat och kostar så mycket.

Jag vet inte riktigt hur slö M9 är, men jag har vänt M8:ans värdelösa datahanteringskapacitet till något gott redan. Det är ingen som helst idé att försöka kolla hur bilden blev efter att man tagit den, för det tar säkert 10-15 sekunder att få en inzoomning av bilden man nyss tog, sammanlagt. Alltså får man behandla kameran som om det satt film i den. Inte alls dumt egentligen! Särskilt inte med tanke på att ljusmätaren är klockren, vilket är raka motsatsen till vad andra testare verkar tycka. Jag antar att de är vana vid avancerad matrismätning som gör jobbet åt dem? Samma sak med auto-vitbalansen. Funkar hur bra som helst. Betydligt bättre resultat i glödlampsljus och blandljus än vad D700 presterar.

Imorgon blir det första provturen i gott ljus. Men ett stativ får nog följa med, för över ISO 1250 går jag inte gärna.

---------------------

Förresten gror det en liten plan i mitt huvud om att försöka modifiera fokuskammen på Summicronen så att den fokuserar rätt. Det har nämligen en karaktär som är värd att ta tillvara på. Mycket smutt oskärpa och lite drömsk skärpa vid f/2.

Förlåt, jag kan inte låta bli att babbla vidare;-)
 
ANNONS