Annons

Så Leica M9 snart (9/9/09)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att du inte blev missnöjd med Nikon D700 är ju inte konstigt. Det är väl en av de få kameror som överträffat alla förväntningar.
Inte säker på att M9 är samma lyckträff och dessutom en mycket dyrare chansning. Men lycka till och rapportera vad du kommer fram till. Jag har själv ett antal SL/R Leicor i museet och ett antal objektiv. För 20 år sedan var de topp. Nu får de pryda hyllan för kvalitet från förr.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag måste säga att jag blir lite kallsvettig över hur extremt nära jag var att sälja all min utrustning för några dagar sedan. Habegär är uppenbarligen mycket farligt, och kan slå ut den mest rationelles tankeförmåga!
Jag har absolut inte givit upp tanken på en M9. Den har många begränsningar som jag skulle ogilla, så om jag köper en så behåller jag Nikonprylarna.

Men varför då inte vänta tills "den perfekta kameran" kommer? Svaret är enkelt; den kameran kommer nog aldrig. Alla har ju särskilda behov som man vill uppfylla. Jag skulle vilja ha en spegelreflexkamera i samma stuk som M9, fast helst ännu mindre. Det kanske kommer nån gång, men med tanke på att om den inte ska ha AF så måste man också utveckla en helt ny objektivlinje (och det tar tid), så kommer det att dröja många år. Och under dessa år kan jag tänka mig att ha en lite väl dyr M9 med sina tillkortakommanden.

D700:an har fortfarande allt jag vill ha, men i ett alldeles för stort paket. Jag tror faktiskt att jag kommer att vara lika nöjd över bildkvaliteten om några år. Med den kameran kan jag fotografera handhållet vid så lågt ljus att jag knappt ser motivet. Behöver jag bättre än så? Nä, men visst vore det trevligt.

Jag ska försöka lägga undan femtusen i månaden, så får vi se hur länge jag orkar. Att vänta för länge är ju helt onödigt egentligen. Ska man köpa så kan man lika gärna göra det på lån, så att man kan använda utrustningen medan man betalar den.
Det enda som hindrar mig är den ytterst marginella sannolikheten att det dyker upp något liknande till lägre pris. Vågar jag ta risken? Jag vet inte riktigt ännu.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mjä, det där är ju också en mätsökarkamera;-) Jag tänker mig snarare en digital Nikon FM. F-bajonett, nätt hus och ingen AF. Stor och fin sökare. Inget trams. Bländarprioritet och auto-ISO som enda finess utöver manuellt läge. Done!
Det finns goda skäl till att spegelreflexkameror mer eller mindre tog död på mätsökarkameror. Samma skäl finns fortfarande kvar.
Den dagen en motsvarighet kommer som har en EVF som är lika bra som en optisk sökare kanske det ändrar sig.
Som en enkel kamera skulle jag gärna se en ny Olympus OM-1 digital med analoga kontroller, skärpeinställning och bra snittbild.
 

furo

Aktiv medlem
Hur brukar mätsökarfotografer lösa detta problem?
Det finns lite olika sätt, t ex:
Två filter (ett fäst i blixtskon) med skalor så man kan ställa in dem likadant.
Om det handlar om att få mörk himmel kan man få god ledtråd av exponeringsmätaren.
Man kan ha filtret på en hållare så att man kan svänga ut det precis 180 grader och se genom sökaren och filtret.
 

Makten

Aktiv medlem
Det finns goda skäl till att spegelreflexkameror mer eller mindre tog död på mätsökarkameror. Samma skäl finns fortfarande kvar.
Det finns också goda skäl till att mätsökarkameror fortfarande faktiskt är eftertraktade och omtyckta. Jag hittar tyvärr inte länken nu, men jag såg en bild på ett Voigtländer 35/1,4 sida vid sida med ett Canon EF 35/1,4 L. Voigtländern såg ut som ett bakre objektivlock i jämförelse. Volymskillnaden var säkert 10 gånger eller så.

Tillägg: Såhär ter sig Leica Summicron-C 40/2 mot ett Voigtländer Ultron 40/2: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/ultron_vs_summicron.jpg

Trots att Voigtländern är det minsta objektiv jag haft för en spegelreflexkamera, så är Leican ännu mycket mindre. Och för att få grepp om hur liten Voigtländern är, så kan vi jämföra med Nikkor 24-70: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/24-70_vs_ultron.jpg

Den dagen en motsvarighet kommer som har en EVF som är lika bra som en optisk sökare kanske det ändrar sig.
Ja, men den dagen lär dröja. Dagens EVF:er är fullständigt bedrövliga, i alla fall om man vill se mer än bara kompositionen.

Som en enkel kamera skulle jag gärna se en ny Olympus OM-1 digital med analoga kontroller, skärpeinställning och bra snittbild.
Just så! Och det måste vara mycket enklare att utveckla än de kompakter med förhållandevis stor sensor som nu är på ingång. Tillverkarna har bara inte förstått det än. Vi som är intresserade av sådana kameror, bryr oss nog i de flesta fall inte om hög processorprestanda och sånt; alltså många bilder per sekund eller möjligheten att se bilden direkt på skärmen. Att vänta någon sekund skulle räcka utmärkt, bara det går att ta ungefär 1-2 bilder i sekunden i serie om kanske 5 bilder.

Det finns lite olika sätt, t ex:
Två filter (ett fäst i blixtskon) med skalor så man kan ställa in dem likadant.
Om det handlar om att få mörk himmel kan man få god ledtråd av exponeringsmätaren.
Man kan ha filtret på en hållare så att man kan svänga ut det precis 180 grader och se genom sökaren och filtret.
Det lät ju fiffigt! Lite bökigt, men polfilter använder man ju inte hela tiden.

Sådär, då har vi eliminerat ännu ett hinder för köp;-) Det största kvarstår dock. Med en mätsökare måste man omkomponera bilden om man vill ha fokus utåt bildkanten, med oundviklig fokusförskjutning som följd; särskilt med ljusstarka vidvinklar. Å andra sidan gör jag oftast just så när jag använder min D700 och dess AF-indikator, eftersom de perifera punkterna funkar väldigt dåligt med ljusstarka objektiv. Så det kanske inte är ett problem.
 
Senast ändrad:

Bussmicke

Aktiv medlem
Martin,
Jag skulle ta det lite lugnt. De flesta nya kameror haussas till himlen och förväntas åstadkomma det omöjliga. Leica har ett rykte att leva upp till men även Leica har sina svagheter och lever på en svag ekonomi som inte ger den den kraft de en gång hade..
Inte undra på med de priser man har, ingen har ju råd att köpa..
 

matlep

Aktiv medlem
Det finns också goda skäl till att mätsökarkameror fortfarande faktiskt är eftertraktade och omtyckta. Jag hittar tyvärr inte länken nu, men jag såg en bild på ett Voigtländer 35/1,4 sida vid sida med ett Canon EF 35/1,4 L. Voigtländern såg ut som ett bakre objektivlock i jämförelse. Volymskillnaden var säkert 10 gånger eller så.
Här: http://theonlinephotographer.typepad.com/.a/6a00df351e888f88340120a554165a970b-800wi

Från denna artikel: http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2009/09/the-worlds-most-compact-fullframe-digital-system-camera/comments/page/2/
 

Makten

Aktiv medlem
Skillnaden är större än jag mindes! Om man jämför vikten hos de båda så inser man raskt också att Canon-gluggen mest består av luft och plast: 560 gram mot 200 gram.

Knappast något man fokuserar med lovikavantarna på.
Nä, men vem använder såna när man fotar? Med tunna handskar går det säkert minst lika bra som det gör att hitta alla reglage på en 5D eller D700.

Även jämförelsen mellan kamerahusen är ganska slående: http://theonlinephotographer.typepad.com/.a/6a00df351e888f88340120a5a9cdb5970c-800wi

Med tanke på detta framstår plötsligt nackdelarna inte längre som så stora. Jag tror inte att det här är en kamera för "proffs", utan för duktiga amatörer som vet vad de vill ha och som tycker att priset inte är så viktigt. Möjligtvis lär en och annan okunnig skryt-fjant också köpa kameran, vilket ju blir lite komiskt eftersom den syns mycket mindre än "proffskameror".
 

keckax

Aktiv medlem
Egentligen är jag bara avundsjuk för att jag inte kan vara med och dela glädjen med ett system som M9, inklusive en del läckra gluggar.
Plånboken säjer helt enkelt ifrån. Och min D700 är jag icke för en sekund beredd att offra.

Men om Nikon börjar tillverka en modern digital mätsökare med chassi från ex S3, SP, så vetefan om inte plånboken kom i andra hand i alla fall. Nikon S3 och SP är nämligen de vackraste kameror som någonsin tillverkats.

/K
 

Makten

Aktiv medlem
Egentligen är jag bara avundsjuk för att jag inte kan vara med och dela glädjen med ett system som M9, inklusive en del läckra gluggar.
Plånboken säjer helt enkelt ifrån. Och min D700 är jag icke för en sekund beredd att offra.
Det finns trots allt fördelar med att inte ha familj, bil och hus;-)

Men om Nikon börjar tillverka en modern digital mätsökare med chassi från ex S3, SP, så vetefan om inte plånboken kom i andra hand i alla fall. Nikon S3 och SP är nämligen de vackraste kameror som någonsin tillverkats.
Jo, men en sådan blir nog minst lika dyr. Vad är det för bajonett på S-systemet?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Samma som F, men med det vanliga "problemet" med insticket av de bakre linserna.

/K
Nej, det är en variant av Contax mätsökarbajonett. Du kan varken montera Nikon F-optik på en Nikon RF eller tvärtom.

Från Photoetnography.com:
The Nikon rangefinder line is semi-compatible with Contax rangefinder lenses. The bayonet mount is the same, but the focusing cam is adjusted slightly differently (for historical reasons). For wide-angle lenses, this does not matter, but you can't use Zeiss telephoto lenses on the Nikon (and vice versa).
 

Makten

Aktiv medlem
De verkar ju ha helt enorma sökare, Nikon S-kamerorna. 1,0x sökarförstoring som ändå innehåller ram för 28 mm! Det klår ju alla dagens spegelreflexkameror (24x36 då förstås) även vid 50 mm, men vid 28 måste det vara lätt att gå vilse i sökarbilden.

Tillägg: Om man sätter en 28-millimetersglugg på en D3:a så är sökarbilden ungefär (28/50)*0,7 = 0,39x. Inte ens hälften så bred alltså. Jisses.
 
ANNONS