Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sen när slutade Nikon......

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Ja, sen när slutade Nikon svara på en enkel fråga?

Min fråga var, funkar Nikon 1.4 telekonverter med sigmas 120-300... men det ville de inte svara på. Å frågan är då varför inte? Vill de inte sälja en telekonveter lr hade han bara en dålig dag?

Så, frågan är, någon som KAN detta, funkar det bra med en Nikon 1.4 telekonverter med en Sigma 120-300 2.8, eller måste man även köpa sigmas egen telekonverter till detta?

Tacksam för en vettig svar!

Ja, sen när slutade Nikon svara på en enkel fråga?

Min fråga var, funkar Nikon 1.4 telekonverter med sigmas 120-300... men det ville de inte svara på. Å frågan är då varför inte? Vill de inte sälja en telekonveter lr hade han bara en dålig dag?

Så, frågan är, någon som KAN detta, funkar det bra med en Nikon 1.4 telekonverter med en Sigma 120-300 2.8, eller måste man även köpa sigmas egen telekonverter till detta?

Tacksam för en vettig svar!

Har du frågat Sigma?

Min fråga var, funkar Nikon 1.4 telekonverter med sigmas 120-300... men det ville de inte svara på. Å frågan är då varför inte?
De vill säkert inte svara på frågan på grund av att Nikon inte har testat sin TC med ett objektiv som de varken har tillverkat, sålt, eller har lovat att ha support för. Däremot har Sigma tillverkat ett objektiv som de påstår ska fungera med i Nikons system, så varför frågar du inte Sigma?

Det var länge sedan de slutade svara på frågor som inte passar dem......

Får du inget svar tycker jag du ska maila Cyberphoto, de säljer ju båda två och kan testa, de brukar vara riktigt bra att ha att göra med!

Ja, det är väl kanske lika bra att fråga några som är opartiska.... men jag tycker ändå att nikon borde veta såna här saker om de vill sälja, sen är det en annan sak om att de inte får svara på det... men att spela dum är inte rätta vägen.
Ringde ändå pro supptorten, och kan de inte svara på det så ifrågasätter jag deras kunskaper.

Det som slår mig är att Nikons inställning till det hela är väl att dom inte vill ge något svar när det är andra märken inblandade. Det jag tycker dom missar är att man vill köpa en nikonprodukt, och troligen till en optik man redan äger. Så i slutändan måste dom väl ändå förlora på att inte ge ett svar?

Det som slår mig är att Nikons inställning till det hela är väl att dom inte vill ge något svar när det är andra märken inblandade. Det jag tycker dom missar är att man vill köpa en nikonprodukt, och troligen till en optik man redan äger. Så i slutändan måste dom väl ändå förlora på att inte ge ett svar?

Jag tror inte Nikon vill ta något som helst ansvar för sina produkter gentemot en s.k. tredjepartstillverkare.
De facto har de inget ansvar. Kan mycket väl tänka mig att de har en bestämd policy i denna typ av frågor:
"inte mitt bord."

/Roger

Finns ju inte en möjlighet att Nikon (eller Canon, Pentax, osv) skall kunna svara på frågor om andras produkter. Det finns hur mycket mojänger som helst som går att koppla ihop med en kamera, och fler tillkommer. De kan aldrig säga oficiellt att något passar, då har Nikon USA en miljardstämming på halsen om halsremmen från K-Mart gick av fast de sa att den skulle hålla.

Undantaget är minneskort som de själva inte tillverkar, men har svårt att klara sig utan. Och där har de en lista som gäller när kameran släpps.

Sen kan de förstås mer eller mindre vänligt säga "inte mitt bord"

/Mats

Som redan påpekats i den här tråden så kan man givetvis inte förvänta sig att Nikon ska ta något ansvar för hur Sigmas produkter fungerar.
Värt att notera är också att det kan vara svårt att veta om, och hur, Sigmas produkter fungerar. Som expempel finns det en TC-modell från Sigma till Minolta/Sony som endast klarar SSM (ultraljudsfokusmotor i objektivet) efter ett visst serienummer. Något som Sigma inte dokumenterar och handlare inte vet. Det är därmed ett lotteri om man beställer en sådan och behöver stöd för SSM.

Sen kan de förstås mer eller mindre vänligt säga "inte mitt bord"

Jag tror att detta är kärnan. Att de inte kan veta tillräckligt om Sigma för att våga säga något tvärsäkert tycker även jag är väldans naturligt, men att uttrycka detta vänligt kanske de kan bli bättre på, vad vet jag.

Du ringer väl inte till Volvo för att fråga om sportstolarna, du tänkte köpa, passar? Den naturliga motparten är väl de som säljer grejorna?

Per.

Så, med andra ord ingen som vet nått.... och de som vet vill inte berätta.....
Det MÅSTE ju finnas tester någonstans för det är väl ändå saker som har funnits med ett tag och nån jäkel måste väl ändå ha testat sakerna.

Och som det här med att jag frågade nikon en gång om "nod" "noll punkten i objektivet" för fotografering 360 grader, de ville så klart inte avslöja för de är väl rädda att jag ska börja tillvekar objektiv själv... hur korkat är inte det?

Ja, det är väl kanske lika bra att fråga några som är opartiska.... men jag tycker ändå att nikon borde veta såna här saker om de vill sälja, sen är det en annan sak om att de inte får svara på det... men att spela dum är inte rätta vägen.
Ringde ändå pro supptorten, och kan de inte svara på det så ifrågasätter jag deras kunskaper.

Men varför i hela världen skall Nikon, eller vilket annat märke som helst, ge support på saker de inte ens tillverkar?

Sigma gör saker för Nikon-kameror, vill du veta om deras grejer fungerar med Nikon-kameror och Nikon-adaptrar bör du ju fråga just Sigma.

Canon, Nikon, Olympus, Pentax och Sony har ingen kontroll över hur Sigma väljer att anpassa sina produkter för respektive märke - hur skall de då kunna säga något om hur de fungerar?

Jag vet inte om du har hört frasen "som man frågar får man svar" ... :)

Det MÅSTE ju finnas tester någonstans för det är väl ändå saker som har funnits med ett tag och nån jäkel måste väl ändå ha testat sakerna.

Bara för att det passar din bekvämlighet så MÅSTE det inte finnas det. Nu är det ju hela tre timmar sedan du ställde ursprungsfrågan. Jag förstår att det är olidligt för dig att behöva vänta så länge på att andra skall logga in på Fotosidan och hjälpa dig :)

Själv provade jag att googla på "sigma lenses nikon teleconverters" och hittade
http://photocamel.com/forum/nikon-forum/29598-sigma-120-300-2-8-nikon-teleconverter.html

Var det så svårt?

Och som det här med att jag frågade nikon en gång om "nod" "noll punkten i objektivet" för fotografering 360 grader, de ville så klart inte avslöja för de är väl rädda att jag ska börja tillvekar objektiv själv... hur korkat är inte det?

Ställ frågan till Nikonforum, kanske kan ngn där svara
http://www.nikonforum.se/news.php[/url]

Det kanske de kan svara på, vad vet jag... antar att verkstäderna inte BARA jobbar med sina egna tillverkade saker, och lite kunskap om bilar borde de väl ändå ha... ;)

Det kanske de kan svara på, vad vet jag... antar att verkstäderna inte BARA jobbar med sina egna tillverkade saker, och lite kunskap om bilar borde de väl ändå ha... ;)
Det är nog väldigt ovanligt att verkstäderna tillverkar egna delar -- det är nämligen inte Saab Automobile som har verkstäderna. Verkstäderna brukar drivas av olika återförsäljare, t.ex. Biva, och de jag känner till jobbar både med originaldelar från Saab Automobile och tredjepartsdelar från andra tillverkare.

Ringer man till Saab Automobile i Trollhättan får man troligtvis samma svar som Nikon gav.
Pratar man med sin lokala verkstad är det däremot troligt att de kan ge vettiga svar.

ANNONS
Götaplatsens Foto