Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sigma till nikon 18-200

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
hej alla nikon fantaster!

vad tror ni om ett objektiv som heter: Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 ? hur pass bra är det? om man t.ex jämför med nikons 18-200.

Otroligt tacksam för svar så jag int köper grisen i säcken

// Nicklas

Jag är ingen Nikon fantast (har aldrig ägt någon), men i Digitalfoto nr 12 testas båda objektiven.

Omdöme: Nikkor 18-200 - Rekommenderas!
Sigma 18-200 - Bra köp!

Sigman är 3.600 kr billigare.

christer// tusen tack, nå 3600kr e ju ne hel del pengar, så kanske nog blir att köra på sigman, har beställt en nikon d300 så hoppas det blir en bra kombination med det.

Jag valde Nikonvarianten. Kändes bättre att hålla i och Sigma har haft problem med mjukvaran i objektiven till Nikon. Kändes inte helt tillfredsställande. Jag är nöjd med vad objektivet presterar men det är en kompromiss! Du får inte lika bra skärpa/upplösning med ett objektiv med så stort omfång. Jag har det som reseobjektiv, ett objektiv täcker allt. Har gjort förstoringar upp till 30X40 hos Crimson från en Greklandsresa, det är helt klart att objektivet levererar!

rallipics skrev:
christer// tusen tack, nå 3600kr e ju ne hel del pengar, så kanske nog blir att köra på sigman, har beställt en nikon d300 så hoppas det blir en bra kombination med det.

Ett förtydligande: Som enda objektiv till en D300 skulle jag inte bli nöjd vare sig med Sigma eller Nikon 18-200. Som sagt, en kompromiss! Till de vanliga bilderna behöver du ett bättre objektiv, det som matchar D200/D300 är ju 17-55/2,8. Skillnaden är väldigt stor. Men som i mitt fall med resorna, jag skulle få bättre kvalitet med mitt 17-55/2,8 och 70-200/2,8 men det vore tungt och utrymmeskrävande. I de lägena är det 18-200 som gäller, inte annars.

jag har en d70 med nikons 18-70 3.5-4.6 och ett nikon 70-300 4-6.6 samt ett sigma 28-70 2.8-4 , från förut, så storleken 18-200 med bildstabilisator är nu ett aktuellt objektiv för mig.

Vill gärna veta lite mer. Har annons ute på mitt 18-70 och 70-300 i paket och ska själv göra avkall på lite kvalitet och istället "lata mig" med ett 18-200. Vette sjutton vilken av dessa två gluggar man ska köpa. Är verkligen Nikongluggen värd så mkt mer stålar???

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto