Annons

skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Kalibrerade enbart när skärmen och datorn var ny.
Hur är det möjligt !? Jag får kalibrera om i princip varje gång jag startat datorn (och det kan gå ganska länge mellan varven). Om du undrar hur det är möjligt, kan jag berätta att jag har en dator för every-day use (en laptop) och en dator som är mer dedikerad för fotoredigering. Den sistnämna kan stå ganska länge innan den kommer till användning.
Nu la jag upp originalfilerna, men jag vet inte om man kan ladda ner filer här?
Det går fint, men jag undrar hur du går tlllväga. Skickar du bara in dessa bilder till (t ex) Crimson (oredigerade) och sedan öppnar upp dom på datorn och jämför när du har utskrifterna i hand, s a s !?

När du sedan fåt utskrifterna och du jämför med bilderna på skärmen, hur går du tillväga att justera färgerna och inte bara ljusstyrkan !? I min tankevärld ändrar man färgerna efter den bild man för tillfället har för handen och redigerar, det är alltså inte en inställning som är allenarådandes för alla bilder, eller hur menar du !?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hur är det möjligt !? Jag får kalibrera om i princip varje gång jag startat datorn (och det kan gå ganska länge mellan varven). Om du undrar hur det är möjligt, kan jag berätta att jag har en dator för every-day use (en laptop) och en dator som är mer dedikerad för fotoredigering. Den sistnämna kan stå ganska länge innan den kommer till användning.
Det går fint, men jag undrar hur du går tlllväga. Skickar du bara in dessa bilder till (t ex) Crimson (oredigerade) och sedan öppnar upp dom på datorn och jämför när du har utskrifterna i hand, s a s !?

När du sedan fåt utskrifterna och du jämför med bilderna på skärmen, hur går du tillväga att justera färgerna och inte bara ljusstyrkan !? I min tankevärld ändrar man färgerna efter den bild man för tillfället har för handen och redigerar, det är alltså inte en inställning som är allenarådandes för alla bilder, eller hur menar du !?
Som sagt det är några år sedan sist och då var det skärmen på laptopen. Jo jag hämtade ett antal filer från nätet som hade med skärmkalibrering att göra, skickade in dem till Crimson oredigerade (tror nästan det var gratis eller iaf väldigt billigt). Fast hämta filerna och utskrifterna gjorde jag för längesedan, har ”kalibrerad” många laptop, skärmar och iPads med dessa. Fast på ipad så är det bara ljusstyrka man kan justera, men även en vetskap om hur bilden ser ut på olika skärmar är bra kunskap.

Öppnar upp filen på datorn/iPad och jämförde med utskriften. Eftersom det nu var en laptop senast så var det väl någonstans i grafikinställningarna jag ändrade, men där är minnet vagt
 

Tony johansson

Aktiv medlem
skickade in dem till Crimson oredigerade (tror nästan det var gratis eller iaf väldigt billigt).
Ja, det går fint att göra så, kostar en hundring för fyra testutskrifter. Jag kommer nog att göra det samma, med dessa bilder som du lagt upp, och en bild som är redigerad. Så om jag förstått saken rätt, skickar du in dessa bildfiler till Crimson för utskrift och jämför med din kalibrerade skärm, utan att göra några förändringar i inställningarna, efter kalibreringen !? Det förefaller vara den rätta vägen att gå, men rätta mig gärna.
Eftersom det nu var en laptop senast så var det väl någonstans i grafikinställningarna jag ändrade, men där är minnet vagt
Ok, nu är det inte aktuellt med att kalibrera laptopen för fotoutskrifter, då jag har en dator (och skärm) som är dedikerad för det ändamålet.

Så jag skall tanka ner dessa bilderna på min dator för fotoredigering och skicka in dom till Crimson (oredigerade), när dom kommer skall jag öppna upp dom på datorn och jämföra med utskrifterna. Därefter får jag fundera över hur jag skall justera skärmen så att utskrifter och skärm liknar varandra så mycket som möjligt.

Får anledning att återkomma i frågeställningen, skulle jag tro 😉.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Ja, det går fint att göra så, kostar en hundring för fyra testutskrifter. Jag kommer nog att göra det samma, med dessa bilder som du lagt upp, och en bild som är redigerad. Så om jag förstått saken rätt, skickar du in dessa bildfiler till Crimson för utskrift och jämför med din kalibrerade skärm, utan att göra några förändringar i inställningarna, efter kalibreringen !? Det förefaller vara den rätta vägen att gå, men rätta mig gärna.Ok, nu är det inte aktuellt med att kalibrera laptopen för fotoutskrifter, då jag har en dator (och skärm) som är dedikerad för det ändamålet.

Så jag skall tanka ner dessa bilderna på min dator för fotoredigering och skicka in dom till Crimson (oredigerade), när dom kommer skall jag öppna upp dom på datorn och jämföra med utskrifterna. Därefter får jag fundera över hur jag skall justera skärmen så att utskrifter och skärm liknar varandra så mycket som möjligt.

Får anledning att återkomm i frågeställningen, skulle jag tro 😉.
Vet inte om det fungerar, men kanske kan du ladda ner från min dropbox, där finns några fler bilder

 

pdahlen

Aktiv medlem
Funkar fint, tack och bock. Dessvärre får man "bara" fyra testutskrifter per år, från Crimson, så det gäller att välja ut rätt bilder. Den vita bilden är intressant, hur skriver/printar man ut den !?
Du får skicka 4 bilder i denna veckan och 4 efter nyår 😊

Den vita kan du glömma, den har jag för att få en vit skärm för att göra kalibreringsbilder för astrobilder, flats. Fast jag har nu hittat en app som gör samma sak
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har två äldre skärmar från LG och Eizo.
De har begränsade inställningsmöjligheter jämfört med avancerade skärmar för foto.
Det jag behövt göra är att hitta rätt ljusstyrka och kontrast kombinerat med min skrivares ljusstyrka och kontrast. Det har fungerat tillfredsställande.
Nyfiken på kalibrering så skaffade jag Spyder X och satte igång. Skärmarna såg olika ut efter första kalibreringen och efter diverse försök att rätta till det hela har jag gett upp. Det blev bara värre.

Moderskeppet har en fin kurs med Patrik Larsson om perfekta utskrifter som bl.a. går igenom kalibrering av skärmar från Eizo. Inställningar för Epsons och Canons skrivare.
Jag tycker inte det verkar så enkelt som många tycks tro att direkt få till snygga utskrifter. Även proffsen får laborera och slösa på både papper och bläck.

Så är det i min tekopp och givetvis är min förmåga sviktande.
Följer upp eget inlägg.
Jag har idag en annan skärm BenQ med hårdvarukalibrering och problemen är bortblåsta. När jag skriver ut med Pixma Pro-10S och använder papperstillverkarens ICC-profiler så blir resultatet bra.
Sedan är ju skärm och papper två helt olika media där skärmen har större kontrast och omfång. Utskrifter ser alltid olika ut beroende på i vilket ljus man betraktar bilderna. (Gäller också för skärmen)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Perfekt.

Med en kalibrerad skärm och profil för papper + utskriftsenheten kan göra en soft proofing och därmed se på skärmen hur det kommer att se ut på pappret när tryck/utskrift är gjord.


Följer upp eget inlägg.
Jag har idag en annan skärm BenQ med hårdvarukalibrering och problemen är bortblåsta. När jag skriver ut med Pixma Pro-10S och använder papperstillverkarens ICC-profiler så blir resultatet bra.
Sedan är ju skärm och papper två helt olika media där skärmen har större kontrast och omfång. Utskrifter ser alltid olika ut beroende på i vilket ljus man betraktar bilderna. (Gäller också för skärmen)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Med en kalibrerad skärm och profil för papper + utskriftsenheten kan göra en soft proofing och därmed se på skärmen hur det kommer att se ut på pappret när tryck/utskrift är gjord.
Det är ju detta som är målet, men jag upplever inte att jag har kommit riktigt i hamn. Nu har jag bara gjort en beställning av provutskrifter från Crimson, men de utskrifterna upplevde jag som (betydligt) mörkare än skärmen och det är lite grann det jag vill komma runt, s a s.

Det bör i sammanhanget nämnas att jag softproofat mot Crimsons egna profil som tillhandahölls specifikt för just det pappret. Men det är klart, Crimson har inte så många ICC-profiler att välja mellan för just provutskrifter, jag tror det är två profiler, en för fotopapper (alltså framkallning på mer traditionellt sätt) och en för utskrift med bläckstråleteknik.
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Sedan är ju skärm och papper två helt olika media (...).
Det är förvisso riktigt.
Utskrifter ser alltid olika ut beroende på i vilket ljus man betraktar bilderna. (Gäller också för skärmen).
I detta specifika fall är betraktningsljuset det samma som ljuset jag sitter och redigerar bilderna. Skillnaden är att jag har inte lampan ovan skärmen inställd på 500 lx när jag sitter och redigerar, då jag upplever ljuset som allt för starkt för att det skall kännas bekvämt. Snarare har jag ljusets styrka på betydligt blygsammare nivåer just vid själva redigeringen. I övrigt är ljuset det samma, som sagt. Samma temperatur osv, titta gärna i det inledande inlägget författat av mig i denna tråden, för en mer detaljerad redogörelse för miljön kring skärmen som används (nästan) uteslutande för fotoredigering.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har min skärm kalibrerad för 5800K och 110 cd.
Kalibrerar i mörkt rum med svag belysning men redigerar i vanlig rumsbelysning för annars blir bilden på skärmen alldeles för ljus.
Jag har en referensbild som jag testar nya papper med. Målet är att utskrifterna ska bli bra. Att fösöka få bilden att se ut exakt som på skärmen är inte rätt metodik (det är dessutom omöjligt)
Exempelvis så skiljer det mycket mellan blankt och matt papper, det kan ingen profilering göra något åt.
Jag räknar aldrig med att den första utskriften av en bild ska bli perfekt, tvärtom så kan det behövas en del justeringar i redigeringen. Då kanske bilden ser för ljus ut på skärmen men huvudsaken är att det blir bra på papperet.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har min skärm kalibrerad för 5800K och 110 cd.
Och hur kom du fram till dessa värdena !?
Att försöka få bilden att se ut exakt som på skärmen är inte rätt metodik (det är dessutom omöjligt)
Möjligt, men så nära som möjligt i a f.
Exempelvis så skiljer det mycket mellan blankt och matt papper (...)
Tanken har slagit mig.
Då kanske bilden ser för ljus ut på skärmen men huvudsaken är att det blir bra på papperet.
Sant förvisso, men syftet med att kalibrera och softproofa är ju att i möjligaste mån förutsäga hur den färdiga utskriften kommer att se ut på papper. Men som du säger, det är väl i det närmaste omöjligt att få en utskrift likadan som bilden ser ut på skärmen, av flera skäl.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ett par gubbar som gör en del bra tutorials på Youtube om utskrifter är Keith Cooper och Jose Rodrigues. Man behöver sovra lite bland det stora materialet.
Här är en rulle:

En kurs jag varmt rekommenderar är "Perfekta utskrifter från PC" av Patrik Larsson på Moderskeppet. Om man inte är medlem så kanske man kan få prova gratis i en vecka.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
"Och hur kom du fram till dessa värdena !? "

Kanske Jan Olof har läst detta från Projektor Ubildnings Facebooksida där det finns en del annan kunskap.

/LasseÅ
Bra länk!
Just detta att ögat har en formidabel förmåga att anpassa seendet beroende på omgivningen. Därför underlättar en kalibrerad skärm och utskrifter av referensbilder när man vill hitta rätt.

Jag har en kunnig kompis och granne som god hjälp. 4 ögon ser mer än två.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ett par gubbar som gör en del bra tutorials på Youtube om utskrifter är Keith Cooper och Jose Rodrigues. Man behöver sovra lite bland det stora materialet.
Här är en rulle:

En kurs jag varmt rekommenderar är "Perfekta utskrifter från PC" av Patrik Larsson på Moderskeppet. Om man inte är medlem så kanske man kan få prova gratis i en vecka.
Jag börjar med att titta på videoklippen på Youtube. Tack än en gång.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ladies and gentlemän, nu är jag tillbaka med ytterligare ett bekymmer som är relaterad till trådämnet (!) Min skärm, (som nu har ett tiotal år i ryggen), vill inte ställa in sig enligt de förutsättningar jag använder mig av, för att få den kalibrerad (och profilerad). Jag har försökt med olika värden (D50, 5800K, D65, 90 Cd, 100 Cd, Gamma 2,2, L* o s v), men ingenting blir rätt, det är antingen vitpunkten eller gamma som avviker, mer eller mindre.

Som jag nämnde, är skärmen ett tiotal år gammal och jag begriper av egen kraft att saker och ting åldras, så även skärmar, (även om den stått oanvänd långa perioder) och mitt tålamod med den här skärmen börjar nå vägs ände. Men jag tänkte höra mig för med expertisen innan jag börjar spåna efter en ny, högkvalitativ skärm (= dyr) om det är åldern som gör att jag har sådana problem med att kalibrera skärmen, eller förbiser jag något !? Bör kort nämna att skärmen brukar få stå en ~1/2 - timme innan jag påbörjar kalibrering/profilering för att den skall bli varm först.

Som sagt, skärmen är ett tiotal år gammal, så det är inte långsökt att anta det är åldern som tar ut sin rätt, men jag vill gärna höra vad expertisen säger i ämnet. Under tiden jag väntar på återkoppling, skall jag titta lite på nya skärmar, tror det blir en Eizo denna gången. Kom gärna med förslag på högkvalitativa skärmar, (men Eizo och Nec är väl svårslagbara !?) Funderar även i banorna över en 4K - skärm, inte för att upplösningen är nödvändig, men det är lättare att se effekten av skärpereglaget i Lr i jämförelse med den skärm jag har nu.

Bring it on !
 
ANNONS