Annons

skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
..............................vill inte ställa in sig enligt de förutsättningar jag använder mig av, för att få den kalibrerad (och profilerad). Jag har försökt med olika värden (D50, 5800K, D65, 90 Cd, 100 Cd, Gamma 2,2, L* o s v), men ingenting blir rätt, det är antingen vitpunkten eller gamma som avviker, mer eller mindre.....................

............................ Bör kort nämna att skärmen brukar få stå en ~1/2 - timme innan jag påbörjar kalibrering/profilering för att den skall bli varm först................
Vad är det egentligen du gör? Kalibrering och profilering är "antingen eller" - inte "både och". Om skärmen går att hårdvarukalibrera gör man det annars är man utelämnad till profilering. Hur som helst - vanligaste felet (tror jag) vid både kalibrering och profilering är nog att man missar att se till att rätt skärmprofil blir använd. Både vid kalibrering och profilering skapas en skärmprofil (icc-profil). Det är inte alltid den "trillar på plats" av sig själv:)

Vid profilering innehåller skärmprofilen en LUT ("översättningstabell" så färgerna ska visas rätt). Vid kalibrering har LUTen placerats hårdvarumässigt i skärmen. Så skärmprofilen blir betydligt mindre vid kalibrering och innehåller i huvudsak information om färgrymd, gamma, vitpunkt etc.

Har du koll på dina skärmprofiler så glöm det här inlägget;-)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Vad är det egentligen du gör? Kalibrering och profilering är "antingen eller" - inte "både och".
Nja, sanning med modifikation. Först kalibreras skärmen, sedan skapas en profil som skall laddas in i datorn (skärmen) och som sedan används för att skärmen skall ha rätt värden.
Om skärmen går att hårdvarukalibrera
Min skärm är hårdvarukalibrerbar.
Både vid kalibrering och profilering skapas en skärmprofil (icc-profil).
Jodå, då långt är jag med, men när skärmen kalibreras och sedan när programmet skall mäta upp värdarna för att skapa en profil, då är det alltid någon parameter som inte stämmer (färgtemperatur eller gamma) TROTS att skärmen precis blivit kalibrerad med samma program ! Och precis som du nämner så måste man aktivera ICC- profilen själv, efter kalibrering, men det är detta som är problemet: ICC- profilen blir inte godkänd efter kalibreringen !

Förstår inte hur det kan bli så, när programmet precis kalibrerat skärmen !

Återkommer längre fram med ett par beskrivande bilder, när jag har tillgång till datorn (och skärmen), har inte det i detta nu.
 
ANNONS