Annons

Skillnaden på a-dep och P?

Produkter
(logga in för att koppla)

Redrob

Avslutat medlemskap
Hej jag undrar vad skillnaden på a-dep och pogramautomatik är på Canons eos 400 båda ställer ju in bländaren och slutaren automatiskt och låter dig styra allt annat. Har försökt se om den ena lägger krutet på skärpan eller snabb slutare mer än den andra men utan framgång kan nån hjälpa mig här???

bara en snabb gissning.

A-dep försöker väl anpassa skärpedjupet så flera objekt som täcks av olika fokuspunkter hamnar i fokus? Hur bra detta fungerar har jag ingen aning om:)

Edit: ändrade formuleringen lite

Har aldrig använt det men är inte a-dep största möjliga skärpedjup (minsta möjliga bländare alltså) givet iso och en automatisk "rimlig" slutartid?

Edit: Alexander är nog rätt på det...

A-dep försöker anpassa bländaren och slutartiden så att det som täcks av fokuspunkterna i sökaren ska ligga inom skärpeområdet. Försöker alltså skapa det skärpedjup som behövs för det.

P är som den gröna rutan att det föreslår en exponering och bländare för bilden. Den tar inte hänsyn till var fokuspunkterna pekar med avseende på skärpedjup. Tar dock hänsyn till den mätmetod som är inställt.

Det var som jag trodde men då funkar a-dep inte alls den har samma bländare välldigt ofta och gör så att inte mycket ligger i fokus med andra ord är den helt meningslös på eos 400.

Jag har inte heller haft framgång med A-dep och använder det aldrig. Talade bara om vad det är tänkt att göra.

Läste nån stans att med dom dyrare modellerna ska man kunna på nått sätt rikta kameran mot dom punkterna man vill ha i skärpa och sen plåt så räknar kameran ut vad bländaren ska va på.

Robert, du tänker nog på M-Dep, som fanns på 35 mm:s kameror, bla Eos 30. Man valde fokuseringspunkt och fokuserade först på det närmaste, sedan på det längst bort som man ville ha skarpt, och så valde kameran bländare utifrån det. Funkade faktiskt hyfsat, iaf bättre än A-Dep ;-)

m-dep viste jag inte om att det fanns är ny i gemet. Läste om samma funktion nånstans det var precis så som du beskrev den men dom sa att det var a-dep kollade dock inte upp källan så det kan ju va fel och vara m-dep dom mena.

När jag funderat en stund blev jag osäker, och fick rota fram min EOS 30 ur garderoben. DEP hette det bara på den tiden.

Japp.. till skillnad mot A-DEP så var DEP riktigt användbart. Rikta på närmsta punkt som du vill ha skarp - tryck - rikta på mest avlägsna punkt du vill ha skarp - tryck - komponera och tryck av. Tyvärr ersatt av A-DEP och därmed grävde Canon en grop...och vi vet hur det går för de som gräver gropar ;)

På min EOS RT så heter det a-dep.
man väljer först det nätmaste målet esn det länger bort så får man rätt skärpedjup

Jag kanske minns fel. Om du har A-DEP och den fungerar så, så är det den som är användbar. Hette den andra versionen DEP månne? Får titta i mina böcker.

ANNONS
Götaplatsens Foto