Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Slutartider

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Jag är på gång att köpa en systemkamera, en minolta dynax 5 troligtvis. Nu har den här kameran slutartider från 1/4000 - 30 sekunder. Min fråga är hur många steg det finns att välja på, för man kan väl inte välja steglöst mellan skalan?

Sen om man vill fotografera med slutartiden 1/4000s, vad måste man då har för ljusförhållanden? Måste det vara extremt ljust ute eller? antar att det kan bli rätt mörka och dassiga bilder om man inte har tillräckligt med ljus, eller hur funkar det?

tack...

Jo, du är själv svaren på spåren.

Många sådana här saker kan man säkert läsa om på internet, men det absolut bästa vore om du lånade ett par böcker på biblioteket och slog dig ned i godan ro några timmar.

Och är det så att du ska köpa en systemkamera så tycker jag definitivt att du borde göra det. Då blir det enklare att välja en kameramodell som passar dig.

Lycka till!

På automatik väljer kameran steglöst mellan 30s och 1/4000. Manuellt eller vid bländarutomatik väljer du någon av 35 olika tider i halva steg inom detta område.

Umm...även vid automatik så väljer ju kameran mellan de tider som finns tillgängliga, som du säger 35 st. Knappast då steglöst..

Men Anders, det finns jättefina böcker på biblioteket som sagt.
Antag att det är ett visst ljus så finns då följande kombinationer:
1/4000 f3.5
1/3000 f4
1/2000 f4.5
1/1500 f5.6
1/1000 f6.3
1/750 f8
1/500 f9.5
1/350 f11
1/250 f13
1/180 f16
1/125 f19
1/90 f22
1/60 f27
1/45 f32

f=bländarens ljusinsläpp, låg siffra innebär stort ljusinsläpp, därför en kortare tid.

Det är objektivets bländaromfång som sätter gränserna över vilka tider du kan använda vid ett visst ljus. Du kan t.ex. inte i fallet ovan använda längre tider än 1/45 för objektiv brukar inte ha mindre bländare än 32.

Sen kan förhållandena vara tvärtom.. att du vid f32 får tiden 30 sekunder (beteknas ofta med "), då blir det ju:
30" f32
20" f27
15" f22
osv..osv..

Alltså går slutartid och bländarvärde hand i hand för en korrekt exponering. Dvs att 1/1000 f5.6
ger samma exponering av bilden som 1/125 f16. dock ger den en annorlunda bild eftersom du får skärpa över ettt större avstånd med en liten (högt tal) bländare.

tack..

Tack för de utförliga svaren!!
Jo jag har tänkt köpa nån bok faktiskt, eller låna nån på biblioteket kanske?
Skall även gå en kurs "fotografisk bild A" där jag antagligen får lära mig mer om hur det fungerar.

ANNONS
Götaplatsens Foto