Annons

Slutliga versionen av Lightroom 4 ute nu...

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
1) Oavsett vilken version du köper så är det samma installationsfil och du kan när som helst ändra språk efter installation. Varför man har olika versioner vid köp vet jag inte.

2) Fördelen med att köpa skiva är ju att du slipper ladda ner vilket kan ta lite tid om man har långsam uppkoppling. Å andra sidan försvinner den fördelen när Adobe släpper uppdateringar - då är det nedladdning som gäller. Känner du för skiva, köp skiva.

3) När du startar LR 4 första gången kommer den att fråga om du vill kopiera och konvertera din befintliga katalog. Det är bara att svara ja på det fövalda alternativen så är du uppe och kör på en minut.

Lycka till!

PS. Det finns en bug i LR 4.0 som gör att du vid konverteringen av den gamla katalogen tappar alla justeringar du gjort med kurv-verktyget. Adobe har lovat att nästa release rättar det problemet (det är fixat i 4.1 release candidate).
 
Senast ändrad:

joakim d

Aktiv medlem
Språk kan du enkelt byta inifrån programmet.

Nackdel med kartong? Den tar plats men annars kan jag inte komma på någon :)

Jag kommer inte exakt ihåg hur jag gjorde men jag LR4 skapade en ny version av min katalog och lämnade även kvar den gamla. Det finns ingen anledning till att importera om alla foton.
 

robert nordin

Aktiv medlem
Då har till slut även min beslutsångest släppt och det är dags att slå till. Jag gissar att många av er redan har gjort det och ev. kan bekräfta några gissningar jag har:

- Jag kan inte bestämma mig för om jag ska gå på den svenska eller engelska versionen (beslutsångesten igen). LR4 säljs ju i både svensk och engelsk version men såvitt jag förstått kan man välja språk efter installationen. Eller? (Då kan man ju undra vad som är vitsen med att sälja det i olika språkversioner.)

- Jag känner mig lite gammalmodig och skulle nog helst köpa en kartong med skiva i på gammalt sätt. (Helst skulle jag såklart vilja ha det på 3,5"-disketter men jag hittar inte det alternativet ;-) Jag tror inte att det är någon nackdel med den typen av köp jämfört med nedladdningsköp via Adobe. Eller? (Möjligen kan man få med några uppdateringar om man laddar ner men det borde ju vara snabbt uppgraderat efter installationen.)
Hmm hur många disketter (1,44MB) blir det? 6-700 st? Tveksam nostalgitripp att installera på det sättet...


Själv var det länge sedan jag köpte något program ens på DvD-skiva. Jag tror att jag har CS3 på skiva samt LR 1.0 någonstans. Adobes har en hygglig funktion för serienummer., kopplat till ens Adobekonto.
Fungerar bra, bara man slipper ha att göra med Adobes industribyråkrater att göra, dessa kan vara väldigt drygt att ha och göra med.


Någon som vet när LR4.1 officiellt kommer att släppas?
 

erro.se

Aktiv medlem
Man ska absolut inte importera om sina bilder. Det innebär att man startar från scratch och tappar alla inställningar, justeringar metadata, keywords, collections m.m. som man gjort förut. Att återimportera är i princip aldrig rätt lösning på något problem som kan uppstå i LR. Men det finns som sagt en inbyggd uppgraderingsrutin som skapar en ny konverterad kopia av din gamla katalog.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
LR 4 importerar som sagt den gamla katalogen, men det är så smart att bilderna som ligger i den behålls i LR 3 versionen, tills du väljer att konvertera dem till LR 4 en och en eller i batch, tillsammans med reglagen du känner igen från LR 3. När du importerar en ny bild eller konverterar en från den gamla katalogen får du de nya panelerna och reglagen.

Hur fint som helst :)
 

cls

Aktiv medlem
Man tackar ödmjukast för svaren! Det var ganska precis vad jag hoppades få bekräftat. En beställning på LR4 i kartong är lagd och jag ser fram emot att få provköra nästa vecka. (Lite märkligt det där att man - i alla fall jag - kan gå och dra på ett köpbeslut hur länge som helst. När beställningen till slut är gjord känns varje dygns väntan oerhört lång. Ja, jag vet - jag skulle kanske valt nedladdning, men jag trodde inte jag hade så bråttom.)
 

AFJ

Aktiv medlem
Man tackar ödmjukast för svaren! Det var ganska precis vad jag hoppades få bekräftat. En beställning på LR4 i kartong är lagd och jag ser fram emot att få provköra nästa vecka. (Lite märkligt det där att man - i alla fall jag - kan gå och dra på ett köpbeslut hur länge som helst. När beställningen till slut är gjord känns varje dygns väntan oerhört lång. Ja, jag vet - jag skulle kanske valt nedladdning, men jag trodde inte jag hade så bråttom.)
Det är ju inte försent att ladda ner. Du kan ladda ner, installera som "prov" och när du sedan får din kartong med ditt serienummer kan du knappa in det.
 
ANNONS