Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Standard för bildtexter?

Produkter
(logga in för att koppla)

molusk

Aktiv medlem
Hej!
Jag fick en fråga om det finns någon standard för hur bildtexter ska lagras enligt någon gängse biblioteksstandard..
Själv har jag använder jag 2 olika modeller: en där jag har en textfil där varje rad inleds med filnamnet och sedan kommer bildtexten. Detta fungerar fint ihop med JAlbum och skin ExhibitPlus.
Den andra metoden är att jag lägger in bildtexten i bildens metadata som Description och då använder jag Picasa för att göra detta.

Är det någon som vet något om standard i detta fallet?
//Bosse

Har försökt utreda detta,
Det var ett väldigt arbete du gjort. Vad jag kan utläsa så kallar olika program ett visst fält något olika som: Caption eller Beskrivning eller Description.

När jag tittar på några av dina fina bilder ser jag bara att du angett filnamn, ingen bildtext.

Jag håller på med äldre bilder och en viktig sak är att kunna indentifiera vad motivet föreställer. Utan en beskrivande biltext är bilden ofta värdelös.

Egentligen borde vi väl alltid skriva in en beskrivande bildtext till våra digitala bilder enligt ett visst system som kan läsas av framtida generationers bildläsare.

//Bosse

HEj
Japp, du har rätt, jag håller på att försöka få till nått.

Gjort en test här:

http://www.roine.nu/thailand/day0/index2.htm

Håll musen över en tumme där.

http://www.roine.nu/thailand/day0/2crw_5115.htm

Själva bilden.

Men avsaknaden av fungerande WEB gallerier som suger tag i texten o fixar ÅÄÖ rätt retar mig.
Sen är ju sökorden spännande, jag har gått igenom alla svenska bildbyråers sökord, som jag hittat, och gjort den ordlistan jag har på hemsidan. Sen fått hjälp av andra med fåglar och hundar.

Så alla ideer är välkomna även för mig.

Fotosidans lösning för de som betalar handhar texter och sökord bra, imagedesk, men den är ju för betalande och för dyr för oss som bara fotar som hobby.

Roine

Håll musen över en tumme
Jo detta var mycket trevligt att kunna läsa om bildernas motiv. I Mozilla funkar dock inte funktionen att stryka med muspekaren över tumnageln för att få fram bildtexten. I JAlbum och skin ExhibitPlus.fungerar det för mig.

En sak är ju att ha bildtexter på en webbsida, men jag tycker det är viktigt att ha bildtexten sparad tillsammans med bilden i datorn och backuppen och här är jag inte klar över någon standard..

//Bosse

där provar jag Adobe Photoshop Lightroom, den stödjer hierarikiska sökörd.
DVS anger jag tex Karlskoga, fär jag med allt jag lagt in, tex värmland, närke, sverige osv.

Har även provat Bridge (ger samma, men sitter då i JPG filen), jag arkiverar RAW filen, samt lös XMP fil ihop med RAW (kan spapas av flera program, LR, Bridge (tror jag), BreezeBrowser (huvudspåret just nu)

Exif till IPTC

Hej igen!
Intresset för att lägga in bildtexter eller att diskutera detta tycks inte vara så stort, men jag fortsätter att informera om mina upptäckter.
Det finns ett program som heter Image Describe där man i batchform kan lägga in Exif data. Det kan även ta bildtexten från en textfil och lägga in det som Description.
Detta har jag gjort med en bildsamling om c:a 3500 bilder och det gick mycket smidigt.
Nu visade det sig dock att ett annat program, jag använder, vill ha bildtexten som IPTC Description. Tyvärr har jag inte hittat någon utility som kan göra detta som Batch.
Om jag inte hittar något återstår bara att klippa och klistra bildtexterna för hand.
Är det någon som kan ge något förslag på program för detta?
//Bosse

Hur har du gjort vid valet av teckenuppsättning,
Detta har jag inte tänkt på, men min textfil kom in med rätt tecken (Windows) som Exif-data.
Nu skulle det vara smidigt om det gick att kopiera från Exif till IPTC för varje enskild bild i batchform.
Jag håller mig till Windows teckenuppsättning för det måste väl finnas någon Windowsdator kvar i framtiden.
//Bosse

Utmaningen är om du vill sälja via bildbyråer.

för LR så fick jag använda 8 bitar, ej PC.
Då funkar det i Windows och i Mac

Står en fotnot om 7 vs 8 bitar på den PDF du länkade till om ny std.

Det finns ett program som heter Image Describe där man i batchform kan lägga in Exif data. Det kan även ta bildtexten från en textfil och lägga in det som Description.
Detta har jag gjort med en bildsamling om c:a 3500 bilder och det gick mycket smidigt.
Nu visade det sig dock att ett annat program, jag använder, vill ha bildtexten som IPTC Description. Tyvärr har jag inte hittat någon utility som kan göra detta som Batch.

Här tappade jag bort mig. Du har skrivit in data i EXIF och vill nu flytta över det till IPTC, har jag förstått rätt då?
Jag visste inte att man kunde lägga till egna texter och uppgifter i EXIF.
Jag tar gärna emot tips på ett enkelt program för att snabbt mata in IPTC i stora mängder bilder (batch).

ANNONS
Götaplatsens Foto