Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Stativ för studio/interiörfoto?
- Trådstartare thefinger
- Start datum
Rogerber
Aktiv medlem
thefinger skrev:
Hej.
Jag ska köpa nytt stativ för studio mm och behöver hjälp med val.
Sitter en tung kamera på så det måste vara stabilt utan plast.
Är kulled att föredra?
Mvh
Peter
Jag kan tänka mig att det finns studiostativ eller liknande. Kulled har jag ingen erfarenhet av, men det kan nog vara bra. Stativet bör vara i den övre prisklasserna i alla fall för att inte vara vekt. Försök se vad fotohandlarna har själv via smygkoll... "låg inte toan här..." hehe!
peter_wahlström
Aktiv medlem
Här är en stabil och snabb rackare som jag själv har tittat på... Manfrotto Triaut 058 http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=83&product_id=1279
Mvh /Peter
Mvh /Peter
peter_wahlström
Aktiv medlem
Förresten ja... kulled eller inte. Jo, det tycker jag! Kulled är suveränt och väldigt snabbt att jobba med. Min favorit heter Novoflex CB-3 (CB-5 om du ska belasta den väldigt tungt) På denna monterar jag en Novoflex Q-base snabbplatta.
Sedan vet jag att många andra är väldigt förtjusta i Manfrotto ProBall 458. Har dock inte provat denna själv, så jag kan inte uttala mig i frågan. Men den är säkert värd att kollas upp.
Mvh /Peter
Sedan vet jag att många andra är väldigt förtjusta i Manfrotto ProBall 458. Har dock inte provat denna själv, så jag kan inte uttala mig i frågan. Men den är säkert värd att kollas upp.
Mvh /Peter
andreasc89
Avslutat medlemskap
peter_wahlström skrev:
Här är en stabil och snabb rackare som jag själv har tittat på... Manfrotto Triaut 058 http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=83&product_id=1279
Mvh /Peter
Har en sån och den är väldigt stabil, rekommenderas!
peter_wahlström
Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
Har en sån och den är väldigt stabil, rekommenderas!
Visst är det väl den där du kan fälla ut alla ben med en spak strax under stativhuvudet?
/P
andreasc89
Avslutat medlemskap
peter_wahlström skrev:
Visst är det väl den där du kan fälla ut alla ben med en spak strax under stativhuvudet?
/P
Japp, beskrev hur det funkade och postade lite bilder här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=837790#post837790
Palletheking
Aktiv medlem
Gitzo 1320 Studex performance (4000 kr). Jag har ett sånt själv, väger 3,3 kilo och skall klara ca 10 kg belastning. Ett stabilt aluminiumstativ med mittpelare, och självklart funkar en kulled bra. mitt tips är att du tittar på en kula som är skön och praktisk i hantering i första hand, dvs bra steglöst friktionsvred och stabiliteten kan nog komma lite i andra hand. visst är stabila kulor alltid att föredra men du skall inte plåta macro och det blåser inte inomhus. Dessutom är de stabila kulorna väldigt dyra, ca 3500-4000 och uppåt.thefinger skrev:
Det stativet såg riktigt klent ut.
Någon som har tips på ett riktigt tungt o stabilt stativ, ska som sagt inte springa runt i skogen med det.
peter_wahlström
Aktiv medlem
thefinger skrev:
Någon som har tips på ett riktigt tungt o stabilt stativ, ska som sagt inte springa runt i skogen med det.
Det är inte så klent som det ser ut. (tycker jag iaf...) Det är dock riktigt snabbjobbat. Tänkte på att du inte bara skulle ha det i studion. Annars är väl pelarstativ ingen dum investering.
"Stabil" gör väl annars bra stativ som är väldans stadiga.
Mvh /Peter
andreasc89
Avslutat medlemskap
thefinger skrev:
Klent vill jag inte kalla det, men självklart finns det alltid stabilare. Tungt är det iaf, 9kg med huvud + runt 2kg med kamera och glugg.
Ska du bara det till studio och inte måste ha trebens så kanske det är bättre att satsa på ett pelarstativ, typ ett sånt här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700806
Sactler (http://www.sachtler.com/) har väldigt fina stativ. Kan vara värt att ta en titt på.
Jacob vP
Aktiv medlem
Hej.
Om du skall ha ett studiostativ finns det egentligen inget bättre än ett pelarstativ.
"Triauten" har jag testat en del - den är tämligen trögjobbad.
I studion är det guld värt om man inte ska behöva och trixa med ett trebensstativ som bara är tidsödande besvärligt att justera höjden på.
Nej, ett riktigt pelarstativ har en motvikt så man kan nästan ha kameran "svävande viktlös" samtidigt som det är lätt att rulla omkring från en position till en annan. Men samtigt så tungt och stadigt att man får tillräckligt med stöd.
Typ ett sånt här ( men äldre funkar precis lika bra):
Jag har ett äldre Szabad. Och det tar ungefär 1½ sekund att byta kameravinkel från 50cm höjd till 3,5 meters höjd.
I studio är ett pelarstativ många gånger oslagbart.
/Jacob vP
Om du skall ha ett studiostativ finns det egentligen inget bättre än ett pelarstativ.
"Triauten" har jag testat en del - den är tämligen trögjobbad.
I studion är det guld värt om man inte ska behöva och trixa med ett trebensstativ som bara är tidsödande besvärligt att justera höjden på.
Nej, ett riktigt pelarstativ har en motvikt så man kan nästan ha kameran "svävande viktlös" samtidigt som det är lätt att rulla omkring från en position till en annan. Men samtigt så tungt och stadigt att man får tillräckligt med stöd.
Typ ett sånt här ( men äldre funkar precis lika bra):
Jag har ett äldre Szabad. Och det tar ungefär 1½ sekund att byta kameravinkel från 50cm höjd till 3,5 meters höjd.
I studio är ett pelarstativ många gånger oslagbart.
/Jacob vP
Bilagor
madsen1
Aktiv medlem
kolla närmare på www.stabil.nu
jag skulle utan inblick i vad du ska använda för utrustning tveksamt rekomendera Stabil Snabb + Stabil innefot + Kulled stor
Stabilare, prisvärdare och smidigare får du nog leta efter
/adam
jag skulle utan inblick i vad du ska använda för utrustning tveksamt rekomendera Stabil Snabb + Stabil innefot + Kulled stor
Stabilare, prisvärdare och smidigare får du nog leta efter
/adam