Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Stor vs Liten (med samma sensorformat)?
- Trådstartare afe
- Start datum
HenryB
Aktiv medlem
Vilken föredrar ni, och varför? Jag ser själv poänger med båda, men skulle troligen välja E-M1 om jag bara fick välja en (den lille är en Lumix GM-5 som också har inbyggt EVF).
Kan inget om dessa, aldrig hållt i dom. Men rent spontant så ser Olympusen ut som en vinnare då den har ett grepp och fler rattar. Och vem gillar inte rattar? ;-)
cango
Avslutat medlemskap
bildstabiliseringen i e-m1 samt möjlighet att fokusera hyfsat med 4/3 objektiv gör att jag tar den. Den känsliga EVF.en i e-m1 gör att jag hoppar över den till e-m2:an... (utsatt för direkt sol ljus gör att den får brännmärken - inte alla, inte jämnt, men tillräckligt för att hålla mig borta, då jag utsätter min evf för ljus i mitt hanterande)
afe
Aktiv medlem
Jag tycker hornavan är inne på rätt spår - de kompletterar varandra rätt bra dessa (i synnerhet med den nyare GM5 som också har sökare). Den lille kameran fungerar faktiskt bra att använda med det stora tunga objektivet som egentligen hör till E-M1, men man håller då förstås mer i objektivet än i kameran.
Det som imponerar mig med dessa kameror är just att de är så olika stora, men ändå båda ger bra bildkvalitet och bra funktioner (men det är förstås mycket lättare att ställa in saker på den större kameran tack vare bättre rattar och sånt).
Nu råkar ju båda dessa kameror ha MFT-sensorer, men det skulle vara fullt möjligt att bygga kameror med småbildssensor och samma storleksskillnad som har samma fattning. Jämför t.ex. Sony A7(x) med valfri tjockkamera och lika stor sensor. En större kamera är inte nödvändigtvis bättre, men oftast mer ergonomisk (utom när den ska bäras på).
Håller vi oss till de två kamerorna i bilden skiljer det sig rätt mycket i vikt (med rätt objektiv på respektive kamera). E-M1 är inte en pytteliten kamera, och den väger en hel del, medans GM5 är just pytteliten och jättelätt.
Det som imponerar mig med dessa kameror är just att de är så olika stora, men ändå båda ger bra bildkvalitet och bra funktioner (men det är förstås mycket lättare att ställa in saker på den större kameran tack vare bättre rattar och sånt).
Nu råkar ju båda dessa kameror ha MFT-sensorer, men det skulle vara fullt möjligt att bygga kameror med småbildssensor och samma storleksskillnad som har samma fattning. Jämför t.ex. Sony A7(x) med valfri tjockkamera och lika stor sensor. En större kamera är inte nödvändigtvis bättre, men oftast mer ergonomisk (utom när den ska bäras på).
Håller vi oss till de två kamerorna i bilden skiljer det sig rätt mycket i vikt (med rätt objektiv på respektive kamera). E-M1 är inte en pytteliten kamera, och den väger en hel del, medans GM5 är just pytteliten och jättelätt.
hornavan
Aktiv medlem
Med båda kan jag också välja om jag vill ha det bästa eller det lättaste.
För lättaste väljer jag GM1 + 15 mm + 45-175 + 8 mm + extra batteri och klarar mycket.
För inomhus blir det 15 + 45 mm, som ryms i ficka.
När jag vill maxa sätter jag batterigreppet på EM-1+ 75mm + 7-14 + 50-200+ blixtar och massor av annat. Till detta kan Em1 också få följa med.
Viktigt i ett blandförhållande är att ha många väskor att välja från.
M43 sensorn kan ju numer enkelt byggas ut till fullformat eller större genom att lägga ihop ett gäng bilder i Photomerge i PS eller annat program.
För lättaste väljer jag GM1 + 15 mm + 45-175 + 8 mm + extra batteri och klarar mycket.
För inomhus blir det 15 + 45 mm, som ryms i ficka.
När jag vill maxa sätter jag batterigreppet på EM-1+ 75mm + 7-14 + 50-200+ blixtar och massor av annat. Till detta kan Em1 också få följa med.
Viktigt i ett blandförhållande är att ha många väskor att välja från.
M43 sensorn kan ju numer enkelt byggas ut till fullformat eller större genom att lägga ihop ett gäng bilder i Photomerge i PS eller annat program.
afe
Aktiv medlem
Jag håller med om det andra, men just detta är knappast så där jättelätt eller användbart i praktiken (beroende på vad man fotograferar). Inget jag skulle rekommendera nybörjaren som vill ha skärpedjupet från en FF-kamera
hornavan
Aktiv medlem
Jag håller med om det andra, men just detta är knappast så där jättelätt eller användbart i praktiken (beroende på vad man fotograferar). Inget jag skulle rekommendera nybörjaren som vill ha skärpedjupet från en FF-kamera![]()
Nu var det inte skärpedjupet jag menade. Att ta två eller fler bilder i rad behöver inte vara svårt och ger ofta bra resultat. Dessutom fattade jag inte att tråden var riktad till nybörjare-
hornavan
Aktiv medlem
Ett litet tips till den som vill testa en enkel variant av panorama (Photomerge) är att ta den första bilden med den automatik som du föredrar (jag använder alltid bländarförval,A). Efter första bilden så håller du kvar kameran i samma läge och trycker in avtryckaren till hälften så att du åter låser avstånd och exponering på samma sätt som vid den första bilden. Nu flyttar du kameran så du får med lite mer och trycker av helt.
Denna metod är efter lite träning mycket enkel att utföra och kräver inga förändrade kamerainställningar. Sorry om det var lite off topic.
Denna metod är efter lite träning mycket enkel att utföra och kräver inga förändrade kamerainställningar. Sorry om det var lite off topic.
afe
Aktiv medlem
Nu var det inte skärpedjupet jag menade. Att ta två eller fler bilder i rad behöver inte vara svårt och ger ofta bra resultat. Dessutom fattade jag inte att tråden var riktad till nybörjare-![]()
Tråden var inte riktad mot nybörjare, men varför menade du att man skulle sätta ihop flera exponeringar om inte för att åstadkomma ett kortare skärpedjup? Det dynamiska omfånget i kameran räcker väl för det mesta ändå?
hornavan
Aktiv medlem
Tråden var inte riktad mot nybörjare, men varför menade du att man skulle sätta ihop flera exponeringar om inte för att åstadkomma ett kortare skärpedjup? Det dynamiska omfånget i kameran räcker väl för det mesta ändå?
Vi tänker nog lite olika här. När jag påstod att man kan uppnå fullformat så tänkte jag på filstorleken och det perspektiv som ett panorama av tex fem vertikala bilder tagna med 200 mm och ihopsatta ger.
Det blir en helt annan bild än den som EN bild med 25 mm ger.
Eftersom det är så enkelt så gör jag det mer och mer. Bergen som jag omger mig med både här i Eilat och i Arjeplog där jag också bor kommer närmare och bilden blir mer dramatisk. Bifogar ett litet exempel där bergen i bakgrunden är 10-20 km bort.
Bilagor
gorred
Aktiv medlem
Till grundfrågan: Jag har växlat mellan stora kameror och betydligt mindre. Nu har jag Oly OMD EM1 och EM-5. Inte riktigt samma som din kombo, men inte långt ifrån, EM-5:an med 20mm pannkakan blir inte särskilt stor. Däremot föredrar EM-1 när jag ska fotografera mer "seriöst", och den tar flera objektiv, även de gamla 43-gluggarna. Den är "lite mer kamera", men fortfarande behändig storleksmässigt. Skulle jag välja tog jag Olympus M-1. Sensorstorleken ser jag inte som något hinder. I praktisk fotografi hävdar jag att man inte ser skillnad på m43-sensorn respektive APS-C-sensorn.
Cygnes
Avslutat medlemskap
ond m10 och pen
Jag har en omd och en pen och en liten tålig sony. Skulle jag välja bort en blir det pen. Pen kräver ändå att man har en väska på axeln om man inte har stora vinterjackan, och då tar jag hellre ond med mig för den är mycket roligare. Bilden verkar lite bakvänd jag har pankakszoomen på pen och en 14-140 på omd. Jo jag har haft ett stort Nikonsystem men jag är för lat för att släpa med det. Omd+14-140 är max vad jag tar med, ofta slinker den 15mm tjocka sonyn ner i fickan i stället.
Jag har en omd och en pen och en liten tålig sony. Skulle jag välja bort en blir det pen. Pen kräver ändå att man har en väska på axeln om man inte har stora vinterjackan, och då tar jag hellre ond med mig för den är mycket roligare. Bilden verkar lite bakvänd jag har pankakszoomen på pen och en 14-140 på omd. Jo jag har haft ett stort Nikonsystem men jag är för lat för att släpa med det. Omd+14-140 är max vad jag tar med, ofta slinker den 15mm tjocka sonyn ner i fickan i stället.
ztenlund
Aktiv medlem
GM1 och GM5 är inte riktigt jämförbara med Pen. afe visade en bild på RX100 II och GM1 bredvid varandra förra året:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=155449
Den här bilden tog jag vid samma tillfälle:
http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2013/1024px/OLY00147.jpg
Den stora skillnaden är att GM1 är tjockare med kitobjektivet (det som i bilden högst upp i tråden sitter på E-M1). Visst, den går inte ned i bakfickan, men någon jättejacka med fickor i stil med bottenlösa hål behöver man inte. Jag har inte kontrollerat måtten, men GM5 är vl pyttelite större än GM1 antar jag.
Johnny.H.
Aktiv medlem
Om man bara hade en kamera så hade jag tveklöst valt E-M1. Hade saken gällt en andra kamera så hade det blivit GM-5.
Fast jag skulle nog i dagsläget kunna tänka mig en E-M1 som en mittemellankamera mellan D600:an & GM-1:an också. Den ligger helt enkelt helt perfekt i handen på mig.
Fast jag skulle nog i dagsläget kunna tänka mig en E-M1 som en mittemellankamera mellan D600:an & GM-1:an också. Den ligger helt enkelt helt perfekt i handen på mig.
tender7
Aktiv medlem
Finns det skillnader mellan GM-5 vs EM-1 vid användning av manuella objektiv?
Är just nu begrepp att införskaffa antingen en GM-1 med AF15mm/1.7 (Leica-typ) ELLER en Oly EM-1 för just användning även av mina många fina FD manuella optik och även andra manuella objektiv o givetvis även EF "L"-optik tillsammans med MFT kamerorna MEN ville fråga dig som redan fotograferar med en EM-1 om den fungerar fullt ut utan elektronisk kontakt med objektivet?
Ett av problemen med tex Panasonic GM5 (GM1 också) är att den verkar fungera endast med den elektroniska slutaren vid användning av helt manuella objektiv via M4/3-adapter!
Förklaringen är att det har en "read-out" skillnad i "bit dept" -->"Panasonic has made the electronic shutters faster, but at the expense of the bit depth (framgår att den mekaniska slutar-användningen ger en bit dept på 12 men vid användningen av den elektroniska slutaren sänks bit dept med två steg till 10! . This could cause somewhat worse dynamic range when using the electronic shutter." - detta verkar gälla för de flesta av gäller Panasonic modellerna!
Men hur är det med Oly EM-1 när ni använder helt manuella objektiv både m4/3 tex. Voigtlander Nokton 25mm f/0.95 Type II Lens for Micro Four Thirds eller voigtlander nokton 42.5mm f/0.95 då även dessa är helt manuella?
Så min fråga känns verkligen angelägen innan köp antingen av en EM-1 eller en Panny GM?
Har inte bägge kamerorna SAMMA sensor men med unikt renderade bildfiler?
Tacksam för era insikter i ämnet där jag känner mig verkligen som obeprövad novis idag!
Må fortsatt riktigt väl! Tack för alla era inlägg här!
MVH/ Carl
( PS. Här nedan har jag bifogat en länk till diskussionen om just skillnaderna mellan mekaniska slutar användning vs elektroniska slutaren i Panasonic kamerorna som inkluderar dessa nya GM-X systemkamerornas slutarfunktioner tillsammans med deras GH-X modeller! Fann denna redovisning intressant - varsågod ---> http://m43photo.blogspot.com.au/2014/06/gh4-shutters.html?m=1 )
Hej och stort tack både till dig och Forumvärden för en intressant tråd och jämförelse!Till grundfrågan: Jag har växlat mellan stora kameror och betydligt mindre. Nu har jag Oly OMD EM1 och EM-5. Inte riktigt samma som din kombo, men inte långt ifrån, EM-5:an med 20mm pannkakan blir inte särskilt stor. Däremot föredrar EM-1 när jag ska fotografera mer "seriöst", och den tar flera objektiv, även de gamla 43-gluggarna. Den är "lite mer kamera", men fortfarande behändig storleksmässigt. Skulle jag välja tog jag Olympus M-1. Sensorstorleken ser jag inte som något hinder. I praktisk fotografi hävdar jag att man inte ser skillnad på m43-sensorn respektive APS-C-sensorn.
Är just nu begrepp att införskaffa antingen en GM-1 med AF15mm/1.7 (Leica-typ) ELLER en Oly EM-1 för just användning även av mina många fina FD manuella optik och även andra manuella objektiv o givetvis även EF "L"-optik tillsammans med MFT kamerorna MEN ville fråga dig som redan fotograferar med en EM-1 om den fungerar fullt ut utan elektronisk kontakt med objektivet?
Ett av problemen med tex Panasonic GM5 (GM1 också) är att den verkar fungera endast med den elektroniska slutaren vid användning av helt manuella objektiv via M4/3-adapter!
Förklaringen är att det har en "read-out" skillnad i "bit dept" -->"Panasonic has made the electronic shutters faster, but at the expense of the bit depth (framgår att den mekaniska slutar-användningen ger en bit dept på 12 men vid användningen av den elektroniska slutaren sänks bit dept med två steg till 10! . This could cause somewhat worse dynamic range when using the electronic shutter." - detta verkar gälla för de flesta av gäller Panasonic modellerna!
Men hur är det med Oly EM-1 när ni använder helt manuella objektiv både m4/3 tex. Voigtlander Nokton 25mm f/0.95 Type II Lens for Micro Four Thirds eller voigtlander nokton 42.5mm f/0.95 då även dessa är helt manuella?
Så min fråga känns verkligen angelägen innan köp antingen av en EM-1 eller en Panny GM?
Har inte bägge kamerorna SAMMA sensor men med unikt renderade bildfiler?
Tacksam för era insikter i ämnet där jag känner mig verkligen som obeprövad novis idag!
Må fortsatt riktigt väl! Tack för alla era inlägg här!
MVH/ Carl
( PS. Här nedan har jag bifogat en länk till diskussionen om just skillnaderna mellan mekaniska slutar användning vs elektroniska slutaren i Panasonic kamerorna som inkluderar dessa nya GM-X systemkamerornas slutarfunktioner tillsammans med deras GH-X modeller! Fann denna redovisning intressant - varsågod ---> http://m43photo.blogspot.com.au/2014/06/gh4-shutters.html?m=1 )
Senast ändrad:
PMD
Aktiv medlem
Såvitt jag vet har inte Olympus E-M1 (hel)elektronisk slutare. (Dock har den elektronisk förstaridå, om man vill).
Med E-M5 är det inga problem att använda helmanuella objektiv, så jag skulle bli väldigt förvånad om det vore annorlunda med E-M1. Men någon som har en E-M1 kan förstås ge ett säkrare svar.
Med E-M5 är det inga problem att använda helmanuella objektiv, så jag skulle bli väldigt förvånad om det vore annorlunda med E-M1. Men någon som har en E-M1 kan förstås ge ett säkrare svar.
tender7
Aktiv medlem
Utmärkt TACK Per för svaret! Uppskattas!
Vänliga hälsningar
Carl
Såvitt jag vet har inte Olympus E-M1 (hel)elektronisk slutare. (Dock har den elektronisk förstaridå, om man vill).
Vänliga hälsningar
Carl