Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart Canon 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Picture

Aktiv medlem
I ett mail jag fick från Lotta Elofsson idag så fick jag veta att det snart skulle komma en svart variant på Canon 300D. Någon som vet vad snart är? Är det väldigt snart eller bara snart på ett sådant där otrevligt diffust sätt - ni vet, man längtar efter en sak och har hört att det är på gång, och så väntar man, och väntar, och väntar... och precis när man gett upp och köpt något annat så kommer den?

Någon som sett något releasedatum?

Jag är, som ni förstår, ute efter en digital systemkamera och har siktat in mig på 300D - om den bara vore svart. Kameror måste vara svarta. Det bara är så. Att se en silverfärgad kamera är lika illa som att se en rosa jultomte... vissa saker måste helt enkelt ha en viss färg.

Åh, vilken skönhet... det står i artikeln att det är oklart om den kommer till Europa, men är det verkligen den senaste informationen? Artikeln är ju en månad gammal, drygt. Det verkar ju som att den ska komma? Någon som vet något mer?

Tack förresten, Henri!

Var inne och tittade på den svarta varianten av Canon 300 D igen... tangentbordet blir alldeles blött av dreggel när jag lutar mig fram mot skärmen...

Det är allt jag har sett om denna legendariska svarta modell. :)

Troligen har det inte släppts mer information än det som står på den sidan.
Skulle va ett misstag från canons del att inte släppa den i europa hursomhelst, ser mycket mer respektingivande ut än den plastigt-silvriga.

Varsågod!

/Henri

eatfrog skrev:
Skulle va ett misstag från canons del att inte släppa den i europa hursomhelst, ser mycket mer respektingivande ut än den plastigt-silvriga.

Absolut! Svart ser proffsigt ut, plastigt silvrigt andas budgetkamera trots priset...

bilden

Bilden sitter i betraktarens öga, och i fotografens hjärna, förstår inte helt varför färgen på kameror spelar nån större roll, så länge den inte distraherar objektet. Eller kan det vara så illa att man idag vill springa omkring med kulisser som liknar proffskameror och leka proffs. Skulle det vara möjligt utan att tappa kvalitet, så skulle jag gladeligen bytt bort all tung utrustning mot en liten kompakt-digital, silver eller rosa hade inte spelat nån större roll....

/CRS

Jag skulle inte betala MER för den svarta, men ifall den var lika dyr(billig) så skulle jag lätt välja den svarta (kanske tom betala ett par hundralappar extra).
Att påstå att färg är helt irrelevant är nog att ta i, för det handlar ändå om en pryl man bryr sig mycket om och lär använda nästan dagligen.
Varför finns det annars olika färger på bilarna idag? Är väl lika att köra runt i olackade bilar, det är juh ändå viktigast att man kommer framåt.

Sen att just svarta kameror ser "snyggare ut" beror nog på gammal tradition.
Om du fick välja mellan en ny ferrari-röd ferrari eller en snorgrön, vilken skulle du välja?

/Henri

Tja du, C R Stromblad... varför tycker vissa att röda bilar är snyggare än gröna och varför finns det olika sorters tapetmönster? Visst, oavsett vilken tapet man väljer så får man ju effekten att det där bakom döljs. Men känslan av utanpåverket är ju faktiskt viktigt för hur man trivs med det man äger. Eller? Notera att jag inte sagt att ett objektiv måste vara 40 centimeter långt. Jag är inte ute efter att leka proffs, men design är viktigt för min hjärnas estetikcentrum. Så är det bara.

Oj, Henri... du var snabbare än jag. Håller med dig helt! En snorgrön bil är ju helt klart att föredra!

färg

Håller med om vikten av färg och form, men en kamera är ett verktyg och jag skiter högaktningsfullt i vilken färg min hammere eller skruvmejsel har. Tror mest att det handlar om att glänsa och prylhysteri, plastsilver ser iofs fördjävligt ut på konsumentelektronik och det är ju signaler man sänder ut. Inte många klagar på Canons vita linser, eftersom de sänder ut "rätt" signal tillskillnad från plastsilver.

crs

Jisses Amanda!Ni e´bara fööör sköna, grabbar!Ett bra förslag är att kolla i sökaren istället för PÅ kameran! JANNE (Som funderar på att lägga en miljövänlig snorgrön flake på sin DigiRebel å sina L-gluggar)

Jag har den silvrigga varianten. Men naturligtvis, hade det funnits en svart variant att välja på när jag köpte min hade jag ju valt en sådan.
Det är annars bättre att koncentrera sig på plåtandet än att fundera på vilken färg grejerna har.

Då kan ni bara hoppas på att man kan beställa svart skal som reservdel då inom snar framtid.. slipper köpa hel kamera om man nu redan har den snygga varianten.

Men HALLÅ!
Till alla ni 300D-ägare som dignar under oket. Ni som skäms. Ni som böjda o märkta av skammen nervöst smyger efter husväggarna med en silvrig digitalkamera under jackan. Detta efter att ha köpt en av de bästa digitalkamerorna på marknaden – En kamera som egentligen bara har ett enda fel…FÄRGEN!! Den SER inte tillräckligt proffsig och svart ut!

Dags för er att resa er och tänka positivt!
Kameran har potential att bli en klassiker, en av de riktigt stora i kameravärlden! Mycket bra byggkvalitet och funktionalitet vilket innebär mindre krångel med den än andra kameror i klassen. Den enorma succe och impact den har haft inom fotovärlden saknar väl motstycke i fotohistorien och Canons genidrag att för ett överkomligt pris kunna ersätta ”ångfotografin” med lika bra bildkvalitet o flexibilitet fast med digital teknik talar väl sitt tydliga språk, eller hur? Snacket om budgetkamera stämmer oavsett kameran är svart eller ej - Det är mycket det som är grejen med 300an. Innan 300D fick man knappt en medioker digital-kompakt för samma pengar.

Lägg därtill Canons enorma utbud på tillbehör både nytt o begagnat. I det perspektivet så ter sig väl ändå tjafset om kamerans färg och plastighet ganska futtigt. Jag menar att om man nu inte trivs med färgen så borde det inte vara så svårt att kunna överse med kulören och istället vara glad åt allt som är så jäkla bra med kameran.

Besides, ni som har en 300D och jämrar er… Det kan ju inte ha kommit som nån chock att 300an var tillverkad i silvrig plast när ni köpte kameran? Man får ju vad man betalar för och om det är så viktigt med chassiet varför då inte välja en svart kamera (typ 10D) med metallchassi istället för att ständigt gnälla på 300D:s spartanska plasthölje! Om färgen hade varit en sån stor grej för mig så hade jag väl käkat havregrynsgröt ett par månader till o köpt mig en 10D istället!

Det är väl ändå vad kameran kan prestera som är det viktigaste? Visst kan jag komma på mig själv med att ”smeka” och gulla med utrustningen -det medges- men det är väl ändå kamerans möjligheter som gäller? Själv gillar jag att kameran profilerar sig litet och ”sticker ut” bland alla andra svarta semiproffs DSLR-snurror.
JANNE (En stolt & nöjd 300D-ägare)

Snyggt, nu vinner canon marknadsandelar igen. Vi är nog många som föredrar svarta kameror, om dessa är i komposit.
En kamera i metall gör sig dock ganska bra i silver kan jag tycka...

cw-op skrev:
Men HALLÅ!
Till alla ni 300D-ägare som dignar under oket. Ni som skäms. Ni som böjda o märkta av skammen nervöst smyger efter husväggarna med en silvrig digitalkamera under jackan.

Hej och hå grabben, ta det lilla lugna här.
Vi diskuterade endast om den svarta modellen kommer komma ut till marknaden och att den skulle vara snyggare.

Vilka är det som skäms? Du tolkar in för mycket i våra ord, och en litani av denhär kalibern känns onödig i detta sammanhang.

Släng dina vassa ord åt dom som förtjänar det istället för att rättfärdiga ditt inköp av en 300d.

Jag skulle va överlycklig över att äga en 300d, då jag inte har råd med en dSLR öht.
Betyder inte att jag inte tycker att en svart skulle vara snyggare.

/Henri

cw-op skrev:
Men HALLÅ!
Till alla ni 300D-ägare som dignar under oket. Ni som skäms. Ni som böjda o märkta av skammen nervöst smyger efter husväggarna med en silvrig digitalkamera under jackan.

Ja de låter som du är den enda som gömmer din kamera här.. inte jag iallafall.
Vi snacka om lite andra saker som Henri redan förklarat.

ANNONS
Götaplatsens Foto