Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svartvita bilder med dynamik i elements..

Produkter
(logga in för att koppla)

Dirk Diggler

Aktiv medlem
Håller på att leker lite med svarvita bilder i elements 5.0

T ex ett porträtt av min dotter där jag behåller hennes gröna ögon och resten är svartvitt.

Önskar dock lite mer dynamik, eller fart, eller spänning i de svartvita delarna.

några tips?

Svårt att säga utan att veta vad du är ute efter, vad du gjort och vad du redan kan. Om du inte har något emot att ladda upp din bild så kan du säkert få supertips här.

Behöver du mer kontrast kan du ju testa ljushet/kontrast, kurvor eller nivåer. Det ger ju ofta lite mer stuns i bilden.
Svartvita bilder kan ju med fördel brusas till också.
/jer

Experimentera experimentera experimentera!!! Det är mitt tips :)

Några exempel:
- Testa dig fram med skugga/efterbelys-verktygen för att mörka/ljusa valda delar "manuellt"
- Skapa dubbla lager och gör "något" med det översta lagret och prova olika blandningslägen ("något" kan vara att lägga på en filtereffekt, förändra ljus, färg, m.m.)

Låt fantasin flöda! Allt går att ångra om det inte blir bra

jag försökte att ladda upp en bild, men lyckades inte. (och när jag lyckas med det kommer alla att se att vi pratar NYBÖRJARE! Första systemkameran köpt för 2 veckor sedan. Elements instalerat i förra veckan.
Jag prövar ladda upp igen får vi se...
nix den kommer inte med. Vet inte vad jag gör för fel.

Guran99 skrev:
Experimentera experimentera experimentera!!! Det är mitt tips :)
...
Låt fantasin flöda! Allt går att ångra om det inte blir bra
Hej, Joachim!

Jag håller absolut med Göran. Jag använder Elements 3 sedan ett drygt år och har fotat cirka ett år. Länge kändes det bara som att jag hade skrapat på ytan till Elements, men det lossnade mer och mer. Fortfarande upptäcker jag nya saker.
En blandning av teori genom manual och dokumentation tillsammans med massvis av experimenterande och testande, det har jag lärt mig mycket genom.

Tänk bara på att se till att se till att ha originalbilderna skyddade så att du inte råkar skriva över dem under experimenterandet. Duplicera gärna originalbilden du vill testa saker på i katalogen och redigera kopian istället så är du helt säker.
Men i Elements 3 är det i alla fall ganska svårt att göra sådana misstag eftersom man måste bekräfta om man vill skriva över originalbilden i katalogen. Det är säkert likadant i Elements 5.

Besök gärna http://www.bildbehandla.se/
Den sidan handlar enbart om Elements och där kan du hitta massvis av tips och guider.

Och jag håller med. Att t ex bara dra ned färgmättnaden till noll ger ganska tråkiga svartvita bilder. Men det finns många andra sätt att få mer dynamik i bilderna. En del har redan nämnts, men du hittar säkert många fler tips på sidan jag länkade till.
Men fota i färg även om du har för avsikt att göra svartvita bilder. Det har du massvis att vinna på vid redigeringen.

Mvh.
Lasse C

1. Gör bilden till gråskala under läge i menyn
2. Duplicera lagret ctrl-j eller cmd-j
3. Lägg på högpassfilter (filtermenyn) radie 40 på det duplicerade lagret.
4. Ändra blandingsläge till "täcka över" eller "skarpt ljus".
5. Ändra opacitet på lagret efter eget tycke.

Voilá.

Hur gör man?

Hur gör man sådär så att hela bilden är svartvit förutom t.ex. ett par ögon? Förlåt om det kanske redan finns en tråd om detta.

jas39 skrev:
1. Gör bilden till gråskala under läge i menyn
2. Duplicera lagret ctrl-j eller cmd-j
3. Lägg på högpassfilter (filtermenyn) radie 40 på det duplicerade lagret.
4. Ändra blandingsläge till "täcka över" eller "skarpt ljus".
5. Ändra opacitet på lagret efter eget tycke.

Voilá.

Så gjorde jag med tidigare versioner av elements, men i 5:an går jag helt enkelt till "förbättra" och konvertera till sv/v funktionen, vilket fungerar alldeles utmärkt för mig. Där kan man sen justera färger och kontrast mkt lättbegripligt. Även lightroom har en lika enkel lösning, där man dessutom kan använda kontrastkurva. OBS jag är kass på bildbehandling och det finns säkert bättre sätt att göra det på. Men mina konverteringar blir faktiskt j-t bra!

Tack för hjälpen men tyvärr fattade jag inte ändå. Jag har elements 2.0 så det kanske inte går alls :S Eller så är min hjärna bara lite efterbliven.

Med elements 2.0 så kan jag inte hjälpa dig...Lyckades inte själv särskilt bra med 3.0. Men det ska gå göra det bra om du gör som tidigare inlägg och använder lager...-Anv. du automatik på tidigare versioner än 5.0 så blir det taskiga gråtoner utan stuns../lycka till

Hej Anton,

Detta med s/v bilder med detalj i färg är något som verkar väldans populärt då det titt som tätt dyker upp frågor om det här på forumet.

Det hela går egentligen ut på att, på valfritt sätt, göra en s/v konvertering på en kopia av bilden men utelämna den del man vill ha i färg.

Absolut snabbast/enklast tycker jag att det är om man öppnar den bild man vill använda, skapar ett nytt lager/new layer, fyller det nya lagret med vitt, sätter blandningsläge/blend mode till färg/color, väljer sudd/eraser tool och helt sonika suddar bort det svartvita där man vill ha färg.

Plus:
Snabb och enkel.

Minus:
Inte världens snyggaste s/v konvertering.
Åtgärd: Välj en annan konverteringsmetod.

Minus:
Alltid surt att radera något för det slutar alltid med att man ångrar sig eller råkar sudda för mycket.
Åtgärd: Arbeta med lagermask istället för att sudda.

Hoppas det hjälper dig något.
Får du problem är det bara att höra av sig så skall jag försöka hjälpa till.

//D

DavidG skrev:
Detta med s/v bilder med detalj i färg är något som verkar väldans populärt då det titt som tätt dyker upp frågor om det här på forumet.
Jo, den frågan dyker upp väldigt ofta här i forumet. Och jag kan inte säga något om dem som frågar heller, för det är inte världens lättaste sak att söka på i forumet heller. Vad ska man söka på? "Svartvit", "färg" och "detalj"? Resultatlistan lär bli hur lång som helst med i sammanhanget irrelevanta diskussioner.
Jag har inte kollat om det finns någon guide för detta på Moderskeppet.se eller Bildbehandla.se. Troligtvis gör det det. Om inte, så är det ett tips till Mattias och Fredrik.

Tummen upp för din klara sammanfattning av principen, David! Och som du säger, metoden du nämner har ju både för- och nackdelar. Vet man bara hur verktygen och funktionerna i Photoshop fungerar kan man komma på ett otal sätt att åstadkomma svartvita bilder med enstaka detaljer i färg.

Anton, om du lär dig grunderna i hur justeringslager, blandningslägen och de olika verktygen fungerar (läsa sig till en del, experimentera massor) kan du komma på massvis av egna sätt att göra sådana här bilder på, och mycket annat också naturligtvis.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto