Den inställning var inte särskilt svår att förstå - du vill inte se reklam - du vill bestämma själv. Det framgick tidigt men vad jag inte förstått är hur du menar att en verksamhet skall gå runt om alla resonerar som du. Låt säga att alla över en natt slog på adblock, ställde in sin medlemsbetalningar men fortsätta skriva i forumet. Hur skulle verksamheten då överleva?
Det skulle ju såklart inte gå utan vi skulle dagen efter stänga ner allt.
Jag kan inte ha någon åsikt om din inställning men jag skulle tycka att det var enklare respektera den om du sagt "självklart bidrar jag med en liten peng mot att jag slipper reklam".
Jodå, det skulle visst gå! Ni kan ju exv. ta betalt av alla eller hur, men det lustiga är ju att du/ni inte verkar se det ens som ett möjligt val och en möjlig affärsmodell. Ni skulle definitivt få en mindre mängd användare men ni skulle säkert klara av att gå runt för så många finns det även i ett litet land som Sverige som är intresserade av fotografi seriöst. Jag är för att betala för allt jag tycker är värt att betala för. Det fina med det skulle kanske också vara att då skulle man plötsligt bli kund och då skulle jag säkert bli bättre behandlad av modereringen också och med ett bättre språk t.o.m. kanske. Vi kanske skulle vinna på det båda två. Ni kan låta siten vara öppen för läsning i de delar ni tycker och kräva avgift för de som vill vara aktiva på de sätt ni erbjuder. Men som det är idag så vill jag inte betala för reklam som ni vill sälja till mig. Ni har ju redan sålt till de som gör reklam eller hur?
Det är inte jag som skapat era eller alla de andras usla affärsmodeller på Internet som nu får halva media-Sverige att hänga på repen. Tydligen är det svårt att ta betalt för sitt redaktionella material på Internet generellt och förmodligen omöjligt om det dessutom är halvdåligt eller mediokert i ett internationellt perspektiv. Därför måste ni vara väldigt bra om ni ska kunna ta betalt för det ni tar betalt för. För en sak folk inte fattar i Sverige och heller inte på FS alla gånger är att de konkurrerar med hela världen. Vi Sony-folk har ju exv. Dyxum.com och där finns väldigt lite reklam - ja nästan ingen alls utan där visas fina bilder istället för reklam för oss. (
http://www.dyxum.com/index.asp)
... och egentligen tycker väl kanske även du som är part i målet att det inte är konstigt att en del av oss värjer oss för era affärsmodeller som även innehåller konceptet att sälja även reklamen till oss och blir sura på oss när vi blockar bort den.
Som avslutning skulle jag bara vilja säga till de som säger sig inte störas av "lite reklam" att ni inte ens vet då ni faktiskt blir störda och distraherade av exv. reklamen - det är så den är gjord nämligen, ja den som ni inte stör er på. I alla studiesituationer eller situationer där man inhämtar data och processar den till relevant information för en, så är alla störningar oavsett vilka, saker som påverkar och försämrar informationsinhämtandet. Jag är adjunkt/pedagog och jobbade mest på högstadiet under hela 80-talet. Jag vet från den tiden hur viktigt det är med ro för att man överhuvudtaget ska kunna lära sig något i en skola (även regeringen verkar ha fattat det nu). Så då fattar ni vad jag tycker om mobiler i klassrummen utan att jag ens behöver skriva det.
Från 1989 fram till nu har jag varit IT-utvecklare och utvecklat både affärsrelaterade system och system för att integrera ett helt museum. I de sammanhangen har jag byggt många gränssnitt i främst underhållsapplikationer i back-end. Ska de fungera effektivt så måste de struktureras genomtänkt så att de som använder dem inte störs av ovidkommande valmöjligheter och info. Det finns en hel del forskning kring detta också och på Chalmers var den dåvarande professor Kristiansson ute tidigt med att ta fram metoder och rekommendationer för hur gränsnittskommunikation borde gå till. Bland annat tror jag rekommendationen om max 7 +- 2 menyvalsalternativ kommer därifrån liksom rekommendationen att undvika bara 2 val, för att undvika "valångest". Chalmers jobbade då med SAAB och hjälpte dem utforma gränssnitten för piloterna i våra jaktplan, där det helst inte ska finnas något som kan distrahera från uppgiften då det bokstavligt är en fråga om liv och död för piloterna.
Så när ni säger att ni inte störs av lite reklam så tror jag helt enkelt inte på er.
Ni har bara lärt er att inte "störas" men jag lovar att det inte skulle vara särskilt svårt rent empiriskt att mäta att ni faktiskt blir "distraherade" och mindre effektiva med er tid om ni låter er distraheras av reklam. Vad ni gör med er tid är ju inte mitt problem och ni får gärna samlas som en enda stor dum klump runt er "reklam" men jag framhärdar i att bestämma vad jag gör med min egen tid och i att anpassa mig till era rådande affärsmodeller som det passar mig. Jag tycker heller inte ni kan ha några starkare vägande skäl att bli arg på mig för det.