Annons

Tråkigt med Nikons blockerande

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Läser någon av de, i denna tråd, "reklamindignerade" någonsin "kvällstidningar" på Internet?

Hur gör, och reagerar, ni när dessa tidningar börjar sejouren med en stor reklamblaffa för SAS, något bilföretag eller (väldigt ofta) för något spelbolag?
Klickar ni er vidare för att läsa nyheter och skandaler utan att tänka på reklamen eller är ni alla SAS-kunder och spelar ni på de spelbolag som erbjuder er alla dessa stora chanser att vinna och därför ser reklamblafforna som vänliga meddelanden från vänner?

Eller är kvällstidningarna alltför stora för att börja bråka med - och skulle dom bry sig?
Tyvärr är det inte bara "kvällstidningarna" som använder detta format. DN tycks, trots att de påstår sig vara "seriösa", använda samma hemsida som *bladet. Bara namn och adress utbytta.
Pga min kraftiga "allergi" mot reklam undviker åtminstone jag att titta på annonserna utan fokuserar på det jag är ute efter. Jag kan inte ens nämna varumärkena jag inte sett. Mobilen verkar ha någon inbyggd tröghet så de flashiga annonssjoken hinner inte ens visa sig innan jag bläddrat vidare :).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Annonsören har uttryckligen sagt att de inte vill att den skall synas för ofta och vi jobbar på att styra dess mekanism för att det skall bli lagom. En gång per dygn max är det nu satt. Frekvensen kommer dras ner ännu mer.
Det olyckliga med att ha den liggandes innan pålogget är ju att alla väl får se den som inte är påloggade vare sig de kunnat välja bort den som PLUS-användare eller hur? Det kan man väl inte komma runt vad jag vet. Även de som rensar sin historik frekvent eller varje dag för att inte ha exv. logins liggandes kommer ju att behöva logga in igen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så det förstås, men hur hade du tänkt att man skulle välja bort visningen av stora reklamytor utan att vara inloggad?

När man väl är inloggad så är man det ända tills inloggningskakan upphör att gälla, så man behöver knappast logga in speciellt ofta.
Jag förtydligar mig kring detta.

Man ska ju inte behöva välja bort reklamen i sin användarprofil mer än en gång eller hur och det tror jag inte man behöver heller ? Men oavsett om man gjort detta eller ej så kommer blaffan att visas när du surfar till FS och inte är inloggad och det är i alla fall inte jag alltid.

Visst finns det kakor men det finns även folk som jag som inte vill att sådana ska vara aktiva jämt och ständigt av olika skäl. Det är säkert fler än jag som rensar cookies när man stänger sin webbläsare. För mig är det en del av mitt säkerhetstänk. Men det är ju ett val man får kompromissa med om man stör sig för mycket och tycker det är värt det.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har också min webläsare inställd på att ta bort alla kakor när jag stänger den, men jag stänger i stort sett aldrig webläsaren, utom när jag startar om datorn förstås. Det senare händer inte speciellt ofta heller eftersom moderna datorer kan försättas i viloläge och då inte dra speciellt mycket ström.

Ja, man får välja om man vill stå ut med att behöva logga in ofta eller inte. Jag kan inte komma på något sätt för Fotosidan att hjälpa till här om de inte vill avsäga sig ett som jag förmodar ganska bra avtal med Nikon för annonsen. Du får nog stå ut med att se den om du inte är oinloggad. När du är inloggad behöver du inte se den alls om du är plusmedlem.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi följer såklart vilka nya regler och standarder som kommer och vi försöker rekommendera annonsörerna de annonser som uppskattas mest. Helsidor som besökaren direkt kan hoppa förbi räknas inte just nu som störande enligt https://www.betterads.org/standards/ som är den organisation som Google är med i. Jag tycker att alla de annonstyper de tycker skall stoppas är bra annonser att stoppa.

Paradoxalt, angående att Google gått med, är att de enda riktigt störande annonser vi haft (enligt organisationens definitioner) är annonser som serverats av Google (annonser som spelar ljud och/eller är filmer). Så de lär vi slippa nu.

Sen kan ju Plus-medlemmar sen i höstas även markera bort helsidor på framsidan.
 

Bilagor

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag citerar mig själv från 20/12;

"Sen kan ju Plus-medlemmar sen i höstas även markera bort helsidor på framsidan."
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag citerar mig själv från 20/12;

"Sen kan ju Plus-medlemmar sen i höstas även markera bort helsidor på framsidan."
Jag skrev förra gången om samma sak. En del rensar ju sina kakor och vill inte ha passwords sparade heller så då är man ju där i alla fall.

Nikon har väl fått in lite pengar nu när D850 säljer bra, så de har väl råd att köpa lite reklam nu igen. Det har ju varit lugnt ett bra tag på den fronten men nu är de igång igen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Plustjänsterna bygger såklart på inloggning. Och funkar inte det så är det ett klick så är man inne, så jämfört med mycket annat är det relativt smidigt. Reklamen är en bra reklam för målgruppen och reklampengarna finansierar plattform och redaktionellt innehåll så det är viktigt för oss. Så vi skulle helst se flera stora annonsörer men just nu är Nikon duktig på att synas för att de vill, medan andra inte är lika intresserade.
 

martinot

Aktiv medlem
Nikon har väl fått in lite pengar nu när D850 säljer bra, så de har väl råd att köpa lite reklam nu igen. Det har ju varit lugnt ett bra tag på den fronten men nu är de igång igen.
Aha. Det var inte bra! Låter som Nikon är närmast konkursmässiga och verkligen lever ur hand i mun. Undrar hur länge de kan hålla på så på detta viset?

Börjar verkligen att bli lite orolig nu!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Aha. Det var inte bra! Låter som Nikon är närmast konkursmässiga och verkligen lever ur hand i mun. Undrar hur länge de kan hålla på så på detta viset?

Börjar verkligen att bli lite orolig nu!

Ja då är du nog i gott sällskap för det är de kanske hos Nikon också. Det är ju inte jag som påstår detta utan man summerar ju året som gått nu på flera håll än ett:


https://petapixel.com/2017/05/13/nikons-year-digging-latest-financial-results-2017/


citat från Petapixel:

"Wondering why you’re not seeing Nikon advertising and marketing? Yep, cost cutting: “decrease [partially due to] controlling costs including advertising expense.” Indeed, Nikon clearly disclosed their basic goal in imaging: “similar profitability to prior year excluding [foreign exchange] impact.” In other words, they’re managing everything to profit levels, not market share or any other factor now. "

"In the small picture, I’m sure Nikon is still executing. But exactly what was that execution during the fiscal year they just reported? This:
•Unannounced the DL series
•Shipped the KeyMission series, which failed
•Announced and shipped Coolpix A180, A300, D3400, D5600, none of which sold well
•Announced the D7500

Which brings us to the ugly numbers for the Imaging group:
•Net sales down 26% from 520b yen to 383b yen
•Operating income down 39% from 45.7b yen to 27.7b yen
•ILC cameras down 23% from 4.04m units to 3.1m units
•ILC market share dropped from 31% to 26%
•Lens sales down 22% from 5.9m units to 4.62m units
•Lens market share dropped from 28% to 24%
•Compact camera sales down 61% from 6.23m units to 3.19m
•Compact camera market share down from 30% to 25%"


Verkar nog hyfsat svettigt om man ska hantera siffror som dessa på kort tid.

Läs själv!
 

martinot

Aktiv medlem
Det var hemskt. :(

Troligen går Nikon i konkurs och F-mount läggs ner inom det närmaste halvåret. Kommer att lägga ut all min utrustning på Blocket under nästa vecka (medans jag ännu kan få något alls för den).

Stort tack Sten Åke att du uppmärksammade oss på detta! Tom. i trådar som enbart skall handla om Fotosidan.se så får vi ta del av din vishet och kunskap om kameramarknaden.

Du är en sann vardagshjälte som verkligen ömmar och är omtänksam hur det går för stackars Canon och Nikon som företag, och oss stackars användare. Du och Jonas är verkligen en inspiration för oss alla.

(FYI: Aftonbladet är en journalistisk oas av fakta och sanning i jämförelse med clickbaitsajter som Petapixel).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det var hemskt. :(

Troligen går Nikon i konkurs och F-mount läggs ner inom det närmaste halvåret. Kommer att lägga ut all min utrustning på Blocket under nästa vecka (medans jag ännu kan få något alls för den).

Stort tack Sten Åke att du uppmärksammade oss på detta! Tom. i trådar som enbart skall handla om Fotosidan.se så får vi ta del av din vishet och kunskap om kameramarknaden.

Du är en sann vardagshjälte som verkligen ömmar och är omtänksam hur det går för stackars Canon och Nikon som företag, och oss stackars användare. Du och Jonas är verkligen en inspiration för oss alla.

(FYI: Aftonbladet är en journalistisk oas av fakta och sanning i jämförelse med clickbaitsajter som Petapixel).
Javisst, ser de hemskt ut, men de repar sig nog med några sparprogram eller tre. Det finns ju även andra förklaringar till att Nikon inte synts så mycket och det kan ju faktiskt ha att göra med att de faktiskt inte haft något särskilt att puffa för på ett tag. Nu har de släppt D850 som ju fått fina vitsord och då är det väl mer naturligt att köra reklam för den än för produkter som inte har något särskilt nyhetsvärde.

Du kan fortsätta att raljera i vanlig ordning men PetaPixel har ju faktiskt angivit CIPA som sin statistiska källa. Så till skillnad från många andra som säger saker eller t.o.m. reflexmässigt bestrider deras uppgifter av känslomässiga eller andra skäl, så verkar de nog ha på fötterna i detta fall.

Lustigt att du svärmar så för Aftonbladet. FYI: Aftonbladet är inte mycket nyheter numera utan mer av nöje, förströelse och rätt mycket veckotidning ofta och jag vet inte om just Aftonbladet är särskilt känt för att förse det svenska folket med statistik över vare sig kameramarknadens utveckling eller något annat. Man har t.o.m. nästan svårt idag att hitta vad som faktiskt är nyheter bland alla Youtube-klipp och alla "välunderbyggda" Twitter-referat.

CIPA är japansk säljstatistik som täcker alla de stora japanska kameraföretagens försäljning World Wide. Det bästa med uppgifterna som Petapixel refererar till är ju att de är framtagna av CIPA (Camera & Imaging Products Association). Jag tror faktiskt de har hyfsat på fötterna om de bara är läskunniga.

Inga kan idag skriva vad som helst på nätet som inte har täckning utan att riskera att bli avklädda och det gäller PetaPixel också. I detta fall tror jag risken är näst intill obefintlig.


Regular Members of CIPA

Canon Inc.


CASIO COMPUTER CO., LTD.


FUJIFILM Corporation


HOYA CORPORATION


Kenko Tokina Co., Ltd.


NIDEC COPAL CORPORATION


Nikon Corporation


OLYMPUS CORPORATION


Panasonic Corporation


Ricoh Company, Ltd.


SEIKO EPSON CORPORATION


SEIKO Precision Inc.


SIGMA CORPORATION


Sony Imaging Products & Solutions Inc.


Tamron Co.,Ltd.


Xacti Corporation
 

martinot

Aktiv medlem
Javisst, ser de hemskt ut, men de repar sig nog med några sparprogram eller tre. Det finns ju även andra förklaringar till att Nikon inte synts så mycket och det kan ju faktiskt ha att göra med att de faktiskt inte haft något särskilt att puffa för på ett tag.
Aha. Låter lite annorlunda nu.

Nyss hade de ju knappt råd att annonsera på Fotosidan enligt dig?

Men jag plockade bort min Blocket-annons med Nikonutrustningen nu iaf. 😄
 
ANNONS