Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Transcend nyheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Robert_Vallentuna skrev:
"Marknadens största och snabbaste CF-minne från Transcend" heter det.

Tydligen missade de SanDisks release 26/9 2006.

Det var ett pressmeddelande från Focus trading, jag hade en konversation med Skärm-Martin om detta i går.

Vi kom fram till att det förmodligen är en kombination av 16GB, UDMA, 133X som gör att de hävdar detta. Sandisk har väl inte allt detta på samma kort?
 
Re: Re: Transcend nyheter

Jeppe skrev:
Det var ett pressmeddelande från Focus trading, jag hade en konversation med Skärm-Martin om detta i går.

Vi kom fram till att det förmodligen är en kombination av 16GB, UDMA, 133X som gör att de hävdar detta. Sandisk har väl inte allt detta på samma kort?
Nu vet jag inte vad UDMA står för men deras extreme III motsvarar ju 133x och där finns det ett 16 GB kort.
 
Har inte kunna hitta någon uppgift om UDMA stöd hos SanDisk, men de har ESP och dubbelt så snabba IV serien (dock "bara" 8G size). UDMA eller inte, 20Mb/sek är inte så imponerande när konkurrenterna toppar på 40-45Mb/sek och det är det som kamerorna och datorerna kan dra nytta av.

Lexar har 300x kort med UDMA stöd upp till 8G.

Vad jag kan se så kan man inte dra nytta av UDMA stöd på de långsammare korten. Kunde man det så hade säkert både Lexar och SanDisk kört med UDMA stöd på sina 150x kort.

Jag skulle oavsett fundera både en och två gånger extra innan jag skriver att något är snabbast eller störst.
 
Priset må vara attraktivt på detta minneskort, men jag tror att de flesta seriösa fotografer prioriterar snabbheten (266X, 300X) hos de senaste 8 GB-korten framför ett lägre pris. Jag har svårt att tro att Sandisks 12 GB- och 16 GB-kort (Extreme III) varit några storsäljare jämfört med 8GB-kortet (Extreme IV). Därför tror jag inte heller Transcends 16GB-kort kommer att bli en hit.
 
Men grejen med kortet är ju att det är BÅDE stort och snabbt. Transcend-kortet sak ju klara (enl. uppgift) upp till 45MB/s. Jag försvarar inte pressmeddelandet, utan publicerar det bara.
 
Teodorian skrev:
Priset må vara attraktivt på detta minneskort, men jag tror att de flesta seriösa fotografer prioriterar snabbheten (266X, 300X) hos de senaste 8 GB-korten framför ett lägre pris. Jag har svårt att tro att Sandisks 12 GB- och 16 GB-kort (Extreme III) varit några storsäljare jämfört med 8GB-kortet (Extreme IV). Därför tror jag inte heller Transcends 16GB-kort kommer att bli en hit.
Fast det finns ju ännu inga kameror som kan utnytja 40 MB/s så det har man bara nytta av om man har en väldigt snabb minneskortläsare och vill få in bilderna i datorn snabbt.
 
Jesper, du behöver inte försvara Focus och deras pressmeddelande. Dock så kanske ni på Fotosidan bör vara lite mer källkritiska till det ni blir matade med och publicerar. För mig avgör det hur seriösa Fotosidans redaktion är.

Visst är det imponerande att kortet håller 45b/sek i läs hastighet, men det är knappast det som är intressant om man stoppar det i ex en H3D. Det gör det inte heller till det snabbaste kortet på marknaden, Ducati korten klarar 45Mb i både läs och skriv.

Transcends kort stort och rätt så snabbt, men det är inte störst och inte snabbast.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Transcends kort stort och rätt så snabbt, men det är inte störst och inte snabbast.

Igen.. Finns det något annat kort på marknaden som är 16GB och klarar 45MB/s ????

Jag har fortfarande inte sett något som antyder detta.
 
Jeppe skrev:
Igen.. Finns det något annat kort på marknaden som är 16GB och klarar 45MB/s ????

Jag har fortfarande inte sett något som antyder detta.

Trancend kortet klarar 45Mb/s i läs och 133x i skriv. 150x skriv har många i 16Gb size och det är den hastigheten som egentligen är intressant. 45Mb/sek får man inte heller med en vanlig kortläsare eller genom kamerans USB/FW port. Det måste till en läsare med UDMA stöd.

Kortet är inte störst då det finns fler som har 16Gb kort och de är 150x så snabbast kan man inte heller säga att det är då de är långsammare på skrivhastigheten.

Mer rätt marknadsföring och beskrivning vore; -Ett stort kort med bra prestanda till bra pris.
 
Verkar som Focus Trading inte har koll på sina varor då dom säger 45mb/s. På Transcend USA:s sida står det att 133x använder sig av UDMA 4 och att det ska klara 21,5mb/s. Samma hastighet som Sandisk Extreme III.

/Ingvar
 
ANNONS
Götaplatsens Foto