Annons

Ultimata objektivuppsättningen på stan

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Efter en virre igen som vanligt. Hmm, alltid problem med att fundera ut vad man ska ta med sig för gluggar på stan eller i övrigt när man inte riktigt vet vad man skall plåta just då och inte vill kånka för mycket. Gamla goda förslag som 35+85 eller 28+50+100 gäller ju inte riktigt längre då man har tillgång till zoomar med bra kvalitet. Men nu kom jag på. Till fullformataren 24-105L och så Sigmas 50/1,4 och till kroppade Canon 18-200 (överraskande bra faktiskt för att vara en sån) och så Sigmas 30/1,4 när man vill få till lite kvalitet. Måste faktiskt säga att jag till slut lyckats hitta rätt vad gäller båda Sigmorna, även om det tog tre ex för 30:an, men att 50:an var rätt direkt (tack Kungsholmsfoto!). Sätter fokus perfekt och är roliga redan på full öppning. Min Canon 50 är ju kalas med (men är på försäljning), men inte riktigt lika bra på full öppning som vi ju alla vet (även om den börjar glänsa redan efter ett stegs nedbländning).Nån som har bättre förslag på gluggar när man inte vet vad man ska ta?

När jag vet vad jag skall fotografera brukar jag ta med ett objektiv anpassat för situationen, men om jag inte vet vad jag skall fotografera brukar jag bara ta med mig ett objektiv (fast eller zoom) och leta motiv som passar objektivet istället för tvärt om. En utmaning för kreativiteten.

Det ultimata vore ju ett stycke 14-300/1.4, men jag antar att man inte har med sig Eiffeltornet som stativ varje gång...

När jag vet vad jag skall fotografera brukar jag ta med ett objektiv anpassat för situationen, men om jag inte vet vad jag skall fotografera brukar jag bara ta med mig ett objektiv (fast eller zoom) och leta motiv som passar objektivet istället för tvärt om. En utmaning för kreativiteten.

precis, så jag menade, och jag undrade vad den ultimata var. Eller låter du bara objektiven turas om, ett på kameran typ? så gör man ibland, men blir ju oftast runt normalen eller en zoom.

egentligen är väl kanske det ultimata just 35+85 eller bara en 50:a på kameran. Talar fullformat förstås, eller motsvarande på krop

Det ultimata vore ju ett stycke 14-300/1.4, men jag antar att man inte har med sig Eiffeltornet som stativ varje gång...

Tja...om man verkligen, på allvar, behöver ett skarpt "storzoom" då är det väl till att skaffa Panasonics 14-140mm (28-280 ekv)där det till och med "ingår" (nåja...) en utmärkt kamera av lagom liten storlek för att "ha med på stan och ska evt fota nåt"-storlek.

G1H har ju inte allt, men skapt blir det och med vikbar dsiplay kan man ju se lagom "kompaktkamera"-ofarlig ut om det är gatufoto som gäller...folk blir ju mindre skraja om man ser ut som "en vanlig amatör"...

Inte gratis men de är ingenting, om man vill ha "don efter tillfället"-grejor.

Annars, som redan skrivits Canon 18-200 på en APS-C EOS...då ju detta är Canonforumet..dock ingen "smygoptik" precis....

egentligen är väl kanske det ultimata just 35+85 eller bara en 50:a på kameran. Talar fullformat förstås, eller motsvarande på krop

Säger lite som redan sagts - vet man inte vad som skall fotas så slumpa på ett objktiv och fota det som råkar ta bra med det objektivet. Personligen brukar jag skifta mellan 8mm fisheye, 50mm f/1.4 och 70mm f/2.8 macro. Någon gång får telezoom eller fasta 300 sitta på, men det blir sällan roligt på stan - allt blir för nära. Dock hade jag 300 med 1.4 TC på efter besök på högdalstoppen för någon dag sedan och insåg att det faktist går att fota "macro" på ett litet annat sätt även med tele... Något som man inte testar om man alltid har med sig "rätt" objektiv.

Bra eller inte, men tja... Sommarlek iaf...
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3710498529/sizes/l/

Jag talar crop förstås då min enda ff matas med film...

+1

Man måste ju inte ta med det bästa man har, bara för att man har det. En fast 50:a, 28:a eller nåt annat kul är utmärkt på stan:)

+1

Man måste ju inte ta med det bästa man har, bara för att man har det. En fast 50:a, 28:a eller nåt annat kul är utmärkt på stan:)

Samma här. 21mm* eller 35mm* brukar vara mitt standardval. Men sällan mer än en glugg så man slipper vela - bara att ställa in skallen efter den brännvidd som sitter på kameran och zooma med fötterna.

*gånger 1,5 för min del.

- Hoppsan - såg inte att det var en Canontråd. Fast det är väl rätt märkesoberoende tankar som dryftas här, antar jag ;)

precis, så jag menade, och jag undrade vad den ultimata var. Eller låter du bara objektiven turas om, ett på kameran typ? så gör man ibland, men blir ju oftast runt normalen eller en zoom.

Jag missade visst din fråga. Det ultimata objektivet är inte gjort ännu, men 24-105:an är nog ändå mest allround. Det har dock tre fel, det är stort, tungt och ljussvagt (allt är förvisso relativt), här har objektiven med fast brännvidd ett klart övertag.

Annars låter jag liksom slumpen välja, eller så väljer jag utifrån hur mycket andra prylar jag behöver släpa på (skall jag ha datorn med väljer jag ett lättare objektiv). Sedan låter jag objektiven turas om bara för att, som träning för bildseende. De objektiv som mest kommer till användning är nog 24-105/4, 50/1.4 och 85/1.8, lite mer sällan 16-35/2.8, 28/1.8 och 135/2 (ofta med en teleförlängare). Ett bortglömt objektiv som jag använde mycket tidigare är 28-105/3.5-4.5, en utmärkt kompromiss sommartid när ljuset räcker (mår bäst av några stegs nedbländning).

Det jag ibland saknar är en fast 35:a, jag gillar brännvidden men Canons 35/1.4 är lite dyr och 35/2 är lite för smäckig (och så saknar det USM). Tänk om Canon kunde komma med en 35/1.8 USM, det skulle nog vara det ultimata objektivet för mig!

ANNONS
Götaplatsens Foto