Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Uppdatera hela bibloteket till process 2012

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Har just uppdaterat till LR 4. Kan man uppdatera hela bibloteket till process 2012 eller måste man gå in och göra det manuellt i varje bildband?
/Simon

Man kan (välj alla bilder) men det är inte rekommenderat eftersom process 2012 kan skilja sig rätt mycket från hur dina bilder sett ut tidigare, iallafall de bilder där du själv tidigare gjort develop-justeringar.

Man kan (välj alla bilder) men det är inte rekommenderat eftersom process 2012 kan skilja sig rätt mycket från hur dina bilder sett ut tidigare, iallafall de bilder där du själv tidigare gjort develop-justeringar.

Oki om jag då med lämplig filtrering väljer alla oskysterade bilder och uppdaterar de borde gå, är det en bra ide?

Lightroom Queen skriver följande om just det:
Citat:
Upgrading to PV2012
Don’t batch convert to PV2012, unless you want to reprocess all of your photos – there’s limited migration of settings because the look is so different
PV2003 and PV2010 are still supported – they just don’t have the new features
Old PV2010 settings are stored in case you switch back – only applies to replaced sliders, not shared ones (i.e. changing noise reduction changes it in all PV’s)
There’s a difference between the default rendering of 2010 vs. 2012 too.
Slut citat

Oki om jag då med lämplig filtrering väljer alla oskysterade bilder och uppdaterar de borde gå, är det en bra ide?

Jag kör fortfarande LR3 och har inte testat 4'an ännu. Jag skulle nog testa den nya processversionen på några obehandlade bilder först och se vad jag tycker. Eventuellt skapa en egen defaultinställning som passar mig. Sen skulle jag nog kunna göra som du tänker: filtrera fram alla obehandlade bilder och lägga om dem till process 2012. Alla nya bilder du importerar kommer ju också få 2012.

Skulle man vara missnöjd med bytet till 2012 så är det ju bara att backa ett steg i händelselistan.

Jag minns hur det var när jag bytte förra gången och en kille med skäggstubb i LR 2 blev slätrakad tack vare brusreduceringen i LR3 ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto