Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vad är extern blixt till för?

Produkter
(logga in för att koppla)

klawida

Aktiv medlem
Oerfaren som jag är måste jag ju ställa denna fråga. Har haft en canon eos 350d camera nu ett tag och funderar på att skaffa en blixt till den. Vad är det som gör att den inbyggda blixten inte duger? Är det för att den inte är tillräckligt stark eller hur ligger det till nu egentligen? Tack för svar!

Ja, en av de största skillnaderna är att den inbyggda blixten inte är särskilt stark jämfört med en extern blixt. En extern blixt kan du oftast också rikta vilket gör att du får helt andra möjligheter till ljussättning. Genom att slå blixten i en vägg eller ett tak och studsa på motivet kommer skuggorna hamna på andra ställen och dessutom bli mjukare/mindre distinkta. Ytterligare en orsak är att få blixten längre bort från kameran, det minskar bland annat risken att få röda ögon.

Sen är frågan om du kommer ha användning av en extern blixt. Plåtar du mycket med blixt tror jag definitivt du kommer finna att du får ut nya kvaliteter med den. För vissa typer av motiv kanske ett ljusstarkare objektiv och/eller ett stativ för att ta vara på befintligt ljus kan vara lämpligare. Det är svårt att säga utan att veta vad du tycker om att plåta.

Martin,

För några månader sedan var jag i samma sits och frågade mig "Extern blixt, kan det va nåt?"

Tyckte den inbyggda på min 400D var rätt OK men fick ett ryck och köpte en extern (Canon 430 EX). Av alla prylar jag köpt till kameran så undrar jag om inte detta var det största lyftet!

Föurt kändes blixfotografering som någon nödvändigt ont men nu är det riktigt kul. Resultatet blir märkbart bättre, även för en glad amatör som jag själv.

Den största nackdelen för mig med en extern blixt är att det gör kameran lite otymplig på t ex familjehögtider som julafton, nyårsafton, födelsedagsfester och liknande - just de tillfällen då jag har mest nytta av den. Lyckligtvis tycks släkt och vänner vänja sig efter ett tag! :)

Har du börjat fundera på en blixt så innebär det nog att du tillhör dem som skulle ha nytta av en!

Anders

Den största skillnaden är att du får en mycket kraftigare ljuskälla, och möjligheten att kontrollera spridningen, riktningen, och styrkan.
Sen finns också andra möjligheter, givetvis. Har du råd och anvädning, så kan du också kosta på dig ett par stycken till. Plåtar du sedan på location så kan du synka samtliga med "masterblixten" ovanpå kameran, och därigenom få möjliheten till en liten studio.
Mycket effektivt.

Andreas

Stora och/eller vidvinkliga objektiv kan orsaka skuggor i bildens nerkant, eftersom den inbyggda blixten sitter lågt. Med exempelvis en EF-S 10-22 på en 350D blir det ett skuggat parti mitt i bildens nederkant. En extern blixt "når över kanten" på objektivet.

Den externa blixten var ett stort lyft! Just möjligheten att kunna studsa den mot tak eller vägg , och därigenom få ett mjukt ljus, är den största fördelen tycker jag. Visst går det att krångla med speglar för att vinkla ljuset från den inbyggda blixten men det krävs ofta lite mer styrka i blixten för att det ska räcka till vid studsning. Tre av de fem bilderna i mitt album "Familjen" är tagna med blixt. Gissa vilka (utan att först kolla "utrustning:")...

Tack så jätte mycket för era förklaringar. Har också tänkt på det där med att kunna studsa ljuset och så vidare. Det blir väl till en blixt att skaffa då!

klawida skrev:
Tack så jätte mycket för era förklaringar. Har också tänkt på det där med att kunna studsa ljuset och så vidare. Det blir väl till en blixt att skaffa då!

Gör det! Det kommer bli ett enormt lyft i ditt fotograferande och dina inomhus bilder kommer bli mycket trevligare utan skuggor och dyl.

ANNONS
Götaplatsens Foto