Annons

Vad kan man förvänta sig av kommande A7IV.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Vi får vänta några timmar för helheten, flera saker verkar bra som nya sensorn, CF Express kort, bättre Raw-buffert, nya menysystemet, man vet alltid att Sony hoppar över något, och så händer nog med konkurrenterna också, som önskan om lite mer pixlar med R6, men lika där att man vill inte äta in för mycket på dom dyrare varianterna. A7IV har fått annat hus också, så det är en hel del förbättringar trots allt, kanske startar snabbare, bättre respons överlag med touch-skärmen hoppas man att Sony vässat på.
och att Sony tagit sig i kragen vad gäller FW, A9II får nog ersättare och då blir den billigare med tiden. A7IV är mera allround konsument kamera, Z6II fick samma typ av EVF som ettan, man försöker nog hålla ner priserna så gott det går.
 
Senast ändrad:

Sabud

Aktiv medlem
Som jag befarade, ett pris strax under 30.000:- Nej, jag behåller min A7III som jag gav ca. 15.000:- för. Superb sensor, bra batteritid och framförallt ett mycket kompakt hus. Nya A7IV är dessutom fetare och gissningsvis lite tyngre.

/Stephan
 

c.m.s

Aktiv medlem
Nya sensorn var ju helt klart en besvikelse. Värre rolling shutter än A73 som redan den inte var bra på den punkten och endast 5fps om man kör okomprimerat, lite pinsamt när konkurrenten gör 20 fps, om än med lägre upplösning.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Ibland ångrar jag att jag inte investerade i ett Sony-system istället för Nikon, främst på grund av objektiven som finns tillgängliga, men också lite för att Sony hela tiden utvecklas och vill framåt och har möjligheten att göra det. Älskar min Nikon Z6 och den tickar typ alla mina boxar, så går ingen nöd på mig, men ah… inte utan att man tänker lite på det. :D
 

Bengf

Aktiv medlem
DPR dom uttryckte sig mera diplomatiskt angående fortfarande 10bps, ungefär som så att A7IV klarar fortfarande 10bps trots pixelökningen till 33mp liksom rätt så bra ändå kan man då tolka, så klart nämner man 5 bps med förlust fri Raw, och så mycket speed är inte hämtat från A1, om ens något, olika milli sekunder mätningar imponerar inte alls, verkar vara rätt så svaga tyvärr. Mycket beröm ändå med själva huset som har fått A7SIII stuk, videodelen har fått många förbättringar, Jordan på DPR önskade dock det finurliga att sticka fram prylar så sätts skärpan på föremålet. på totalen är allt A7IV en rätt så bra allround kamera, nästa sommar kanske dom sänker priset några tusen, och hamna lite mera rätt i konkurrensen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Märkligt att det är så få inlägg efter lanseringen. Tycker ofta det är en drös av inlägg då en ny kamera har lanserats men det är ganska tyst. Vad, om något, betyder detta?
 

larsborg

Aktiv medlem
Märkligt att det är så få inlägg efter lanseringen. Tycker ofta det är en drös av inlägg då en ny kamera har lanserats men det är ganska tyst. Vad, om något, betyder detta?
Enkelt, - systemkameran har tappat mycket av sin marknad, de senaste årens lanseringar, oavsett märke, ger fortfarande utmärkta resultat, varför då byta till något nytt, om du inte ser någon skillnad?
Kompakta kameror och mobilkameror har tagit över totalt marknaden,
systemkameran är nästan död, ja, bara nästan.
Prestanda-nissar jagar kanske fortfarande, men de blir färre för varje år .... ;)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Enkelt, - systemkameran har tappat mycket av sin marknad, de senaste årens lanseringar, oavsett märke, ger fortfarande utmärkta resultat, varför då byta till något nytt, om du inte ser någon skillnad?
Kompakta kameror och mobilkameror har tagit över totalt marknaden,
systemkameran är nästan död, ja, bara nästan.
Prestanda-nissar jagar kanske fortfarande, men de blir färre för varje år .... ;)
Fast jag uppfattar att det är särskilt tyst om just denna.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Vet inte. Blev väl ingen direkt spännande uppdatering kanske, inte så mycket att diskutera? :)

Det verkar vara en bra kamera i nivå med konkurrenterna men den borde ha kommit för ett år sedan och jag kan inte riktigt se vad som rättfärdigar prishöjningen om man jämför den med ZII och S5. Sticker inte ut på något sett, som tex R6 gjorde i den här prisklassen när den kom.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tror snarare det handlar om att a7IV inte sticker ut så mycket. Huset har mognat och blivit ergonomiskt. Det har bra videospecifikationer som kan användas utan överhettning. Sensorn är ganska högupplöst med bra dynamiskt omfång. AF är kompetent. Däremot finns det vassare hus inom egna märket och konkurrenterna har vissa specifikationer som sticker ut så den går lite under radarn. R6 tex är ju riktigt kompetent som sportkamera med sina 20 bilder i sekunden. Samtidigt känns 20mp ganska begränsande och brandrisken är överhängande när de fina videolägena väl ska användas. R6 blandar även proffsspecifikationer med funktioner som signalerar instegshus. Jag upplever att Sony blivit lite Canon och Canon Sony i detta segmentet. Jag hade bytt ut min R till en R6 om den haft a7IV:s specifikationer. Nu kör jag istället vidare med R som verkligen blandar proffsspecifikationer med instegsliknande funktioner.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja herre gud vad vilka enormt kritiska kommentarer det varit om Sonys meny system genom åren, det måste vara närmare ett mirakel att det gick att fotografera överhuvud taget med en Sony kamera, vissa inlägg strömmar in som faktiskt i praktiken hatar vad allt vad Sony kameror står för, varför vet jag inte, men jag tror skarpt att konkurrenter har skapat fina egna exemplar på grund av det. varför dom nu överhuvudtaget brytts sig vet jag inte eller, då Sony kallats för kalle anka kameror genom åren.
 

larsborg

Aktiv medlem
Fast jag uppfattar att det är särskilt tyst om just denna.
Ja, det är just det, som jag antydde tidigare, - Sony A7 I, grundmodellen, är fortfarande populär bland sina användare, levererar mycket bra bilder, tillverkas fortfarande, säljs nu till ett mycket lågt pris, - vem vill då lägga ca 20 000 spänn ytterligare, för att få en A7 IV?
Måste vara ett tecken, på toppbetyg för Sony, när deras grundmodell A7 I (2014) är mera än tillräcklig, för de flesta fotografer.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Dom gör det ju inte lätt för sig heller när dom har så många olika modeller som ska samexistera utan att konkurrera. Har man otur så kan det då bli lite antiklimaktiskt när man ska uppdatera någon av modellerna.

Nu tycker jag väl inte att det var en värdelös uppdatering, men finns många alternativ inom Sony-familjen nu. Det är ju generellt trevligt, men också lite förvirrande? :D
 

Bengf

Aktiv medlem
Tror snarare det handlar om att a7IV inte sticker ut så mycket. Huset har mognat och blivit ergonomiskt. Det har bra videospecifikationer som kan användas utan överhettning. Sensorn är ganska högupplöst med bra dynamiskt omfång. AF är kompetent. Däremot finns det vassare hus inom egna märket och konkurrenterna har vissa specifikationer som sticker ut så den går lite under radarn. R6 tex är ju riktigt kompetent som sportkamera med sina 20 bilder i sekunden. Samtidigt känns 20mp ganska begränsande och brandrisken är överhängande när de fina videolägena väl ska användas. R6 blandar även proffsspecifikationer med funktioner som signalerar instegshus. Jag upplever att Sony blivit lite Canon och Canon Sony i detta segmentet. Jag hade bytt ut min R till en R6 om den haft a7IV:s specifikationer. Nu kör jag istället vidare med R som verkligen blandar proffsspecifikationer med instegsliknande funktioner.
Vi får inte glömma att Canon fortfarande var starka med sina storsäljande DSLR-kameror tex EOS5DIV när första EOS R kom, objektiv urval i jättemängder finns också tillika många begagnade som är tacksamt när man kom med bra kameror tidigt. Alla vet ju Canon har världens största och samtidigt mycket trogen kundkrets, att Nikon kom med höga DR-modeller-D800/ faktiskt också första A7R ett år senare, betydde föga, EOS 5DIII sålde som smör som också tvåan gjorde tidigare. Sonys första A7R kom som en liten ensamt försök när Sony inte ekonomiskt kunde hävda sig med den annars fina A900/A850 stora rejäla modeller som var vad som gällde för tiden. Som gammal halvnörd med den skojiga hobbyn fotografering känns det sorgsamt att vår kära hobby tappar miljoner köpare, allt för bra och smidiga mobiltelefoner suddar bort den gamla storhets tiden. telefonerna filmar också ovanligt bra, körde en halvminut i ett litet kapell ( filmar väldigt lite )- och jäklar vad bra det blev.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vet inte. Blev väl ingen direkt spännande uppdatering kanske, inte så mycket att diskutera? :)

Det verkar vara en bra kamera i nivå med konkurrenterna men den borde ha kommit för ett år sedan och jag kan inte riktigt se vad som rättfärdigar prishöjningen om man jämför den med ZII och S5. Sticker inte ut på något sett, som tex R6 gjorde i den här prisklassen när den kom.
Ja man kunde att gjort som Nikon och släppt en A7IIIs eller A7IIIa, lite uppdaterad och putsad för ett år sedan, väntat in lite nyare teknik för att minska Rolling Shutter. Det tysta läget med 4:an verkar i princip obrukbart vilket nog inte borde ha hänt med dom annars mycket duktiga teknikingenjörerna, där mesta berömmet tidigare legat. Ergonomin och hantering har dom annars tagit ett stort steg tycker jag med A7IV.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Vi får inte glömma att Canon fortfarande var starka med sina storsäljande DSLR-kameror tex EOS5DIV när första EOS R kom, objektiv urval i jättemängder finns också tillika många begagnade som är tacksamt när man kom med bra kameror tidigt. Alla vet ju Canon har världens största och samtidigt mycket trogen kundkrets, att Nikon kom med höga DR-modeller-D800/ faktiskt också första A7R ett år senare, betydde föga, EOS 5DIII sålde som smör som också tvåan gjorde tidigare. Sonys första A7R kom som en liten ensamt försök när Sony inte ekonomiskt kunde hävda sig med den annars fina A900/A850 stora rejäla modeller som var vad som gällde för tiden. Som gammal halvnörd med den skojiga hobbyn fotografering känns det sorgsamt att vår kära hobby tappar miljoner köpare, allt för bra och smidiga mobiltelefoner suddar bort den gamla storhets tiden. telefonerna filmar också ovanligt bra, körde en halvminut i ett litet kapell ( filmar väldigt lite )- och jäklar vad bra det blev.
Det är många som är trogna sitt märke och inte minst Canonfotografer, men a7-serien fick över många till Sony så gränsen går ändå nånstans. Nu har Canon spottat upp sig rejält med nya R-modeller och det var behövligt. Alla hus har sina för och nackdelar. Skulle jag detaljgranska funktionerna i a74 på samma sätt som jag granskat R6 så hittar jag nog märkliga val och funktioner i den också. Husen idag är ju så bra att det egentligen blir löjligt att klaga men samtidigt signalerar prisbilden att vi faktiskt har rätt till lite kräsenhet.

Håller med om att systemkameramarknaden var roligare för några år sedan. Vi som är kvar är nog i stort på utdöende men bör ändå kunna roa oss flera år till. Värst personligen är att begagnatmarknaden blir sämre.

Jag är usel på att använda mobilens fotofunktioner men jag ser ju att andra tar fina bilder med sina telefoner.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hoppar man i tankarna från gamla och nya tiden, så tror jag att många kan se nackdelen som med handen på hjärta uppkom med att bära omkring med en större kamera, sticker man iväg till affären så tog inte jag med mig min A77 med stort 16-50 dinglande på bröstet, den lilla 240 gram RX100 satt vid bältet och ersatte ofta A77, mobilen är lättare på puben, cafét, stranden och många andra platser, när alternativen kommit så har nog ungdomen redan gjort sina val och nöjt sig med mobilen. Sedan skillnad förstås med sport, natur/fågel fotografen, men då åker man till bestämda platser, gömslen, fågeltorn osv 10kg i väskan är inga större problem. Tyvärr så vet vi i dag att kvantitet säljer inte längre, så högre priser får kompensera och vi drabbas så klart, snart dags för en ny TV också i dessa 8K tider, Dator med fotoskärm börjar bli till åren också och pensionär är man, förr i tiden fick man vänta en vecka på bilder/dia, nu kostar värsting korten till kameran lika mycket som en kamera från förr.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Ja man kunde att gjort som Nikon och släppt en A7IIIs eller A7IIIa, lite uppdaterad och putsad för ett år sedan, väntat in lite nyare teknik för att minska Rolling Shutter. Det tysta läget med 4:an verkar i princip obrukbart vilket nog inte borde ha hänt med dom annars mycket duktiga teknikingenjörerna, där mesta berömmet tidigare legat. Ergonomin och hantering har dom annars tagit ett stort steg tycker jag med A7IV.
Svårt att tro att tekniken hos Sony saknas vad gäller sensorn. Måste ju handla om att de snålat in för att få större marginaler, alternativ att de verkligen vill skydda de dyrare modellerna. Jag menar till och med de nu många år gamla 7R modellerna med högre upplösning klarar fler bps okomprimerat.

Men som sagt, det är ju absolut ingen dålig kamera. Många jättebra förbättringar vad gäller kamerahuset, menyer, AF (t o m djur/fågel eye-AF i video som A1 saknar än) o s v.

Så väldigt synd på långsamma sensorn bara, hade verkligen hoppats på mer där. Mitt sug att så fort som möjligt byta till 4:an dog lite där. Får se vad jag gör, går ju sannolikt inte att få tag på den förrän en bit in i nästa år ändå.

Vem vet, kanske hinner dyka upp en A9III :) Skulle gärna ha en kamera som inte behöver mekanisk slutare.
 
ANNONS