Annons

Vad kan man förvänta sig av kommande A7IV.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Dom gör det ju inte lätt för sig heller när dom har så många olika modeller som ska samexistera utan att konkurrera. Har man otur så kan det då bli lite antiklimaktiskt när man ska uppdatera någon av modellerna.

Nu tycker jag väl inte att det var en värdelös uppdatering, men finns många alternativ inom Sony-familjen nu. Det är ju generellt trevligt, men också lite förvirrande? :D
Sony har en mogen diversifierad produktlinje nu på FF-sidan och har haft det rätt länge. Canon och Nikon ligger båda på gen II medan Sony ligger på IV och är på väg mot V på high end sidan. Jag tror inte det är någon riskfylld gissning att anta att även Canon och Nikon kommer diversifiera sig mer framöver de också. Att exv. R5 ser ut som den gör är väl kanske för att de var tvungna att göra en "all in one" för att de nog inte riktigt hade något annat val och det gick ju så där.

Allt fokus hamnade på 8K-video som "selling point" även om den inte inte alls visade sig hålla måttet för proffsanvändning då den överhettade och det var värre än så då kamera överhettade även på 4K och bara genom att vara påslagen för stillbildsfoto när den kom. Man kan ju dra sig till minnes att det tog Sony enormt lång tid att till slut få fram en videocentrisk kamera i As III och det var nog just överhettningsproblemen som var orsaken till det.

Jag tycker det var korkat att Canon inte fokuserade på stillbildsegenskaperna när de lanserade R5 lanserades för de var ju faktiskt de som var top när de kom. Nu har de mest ägnat sig åt att sälja modeller som inte finns än vid OS och vad som ska komma ännu längre fram.
 

Bengf

Aktiv medlem
Sony har en mogen diversifierad produktlinje nu på FF-sidan och har haft det rätt länge. Canon och Nikon ligger båda på gen II medan Sony ligger på IV och är på väg mot V på high end sidan. Jag tror inte det är någon riskfylld gissning att anta att även Canon och Nikon kommer diversifiera sig mer framöver de också. Att exv. R5 ser ut som den gör är väl kanske för att de var tvungna att göra en "all in one" för att de nog inte riktigt hade något annat val och det gick ju så där.

Allt fokus hamnade på 8K-video som "selling point" även om den inte inte alls visade sig hålla måttet för proffsanvändning då den överhettade och det var värre än så då kamera överhettade även på 4K och bara genom att vara påslagen för stillbildsfoto när den kom. Man kan ju dra sig till minnes att det tog Sony enormt lång tid att till slut få fram en videocentrisk kamera i As III och det var nog just överhettningsproblemen som var orsaken till det.

Jag tycker det var korkat att Canon inte fokuserade på stillbildsegenskaperna när de lanserade R5 lanserades för de var ju faktiskt de som var top när de kom. Nu har de mest ägnat sig åt att sälja modeller som inte finns än vid OS och vad som ska komma ännu längre fram.
Jo men R5 har fått FW som förbättrat den i alla fall till en del, jag vet inte hur det gick med 4K Q-läget som gav superskarpa filmer, men vanliga 4K skall nog vara klart bättre att köra länge med. Jordangänget på DPR testar i kyliga Kanada, så där går dom under längre tid, men han brukar allt påtala att tester i varma klimat behöver göras också. R5 är nästan ett mirakel annars med sin OSTACKADE sensor så är den blixtsnabb, hade nog behövt en större kropp. R3:an kommer väl att hoppa ur händerna när man startar den.:)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jo men R5 har fått FW som förbättrat den i alla fall till en del, jag vet inte hur det gick med 4K Q-läget som gav superskarpa filmer, men vanliga 4K skall nog vara klart bättre att köra länge med. Jordangänget på DPR testar i kyliga Kanada, så där går dom under längre tid, men han brukar allt påtala att tester i varma klimat behöver göras också. R5 är nästan ett mirakel annars med sin OSTACKADE sensor så är den blixtsnabb, hade nog behövt en större kropp. R3:an kommer väl att hoppa ur händerna när man startar den.:)
Vanlig 4K 30p har fungerat utan överhettning redan från start i R5. 4Q-läget är förbättrat tidsmässigt, även 8K samt 4K 60/120p men överhettar fortfarande. Uppdateringarna påverkade framförallt antalet möjliga korta klipp före överhettning. De flesta filmar väl inte långa 40min klipp i en tagning och då fungerar både R5/R6 utmärkt. För långa intervjuer blir det att nöja sig med 4K.

Det är ju inte så ovanligt att bröllop filmas i 4K 60p och det tillsammans med att kameran hela tiden jobbar mellan filmsnuttarna gör det klurigt att undvika problem. En låst kamera som ende bröllopsfotograf kan nog generera mer fritid än önskat från kommande bröllop. Bara att se den blinkande symbolen för överhettning borde ge ångest även om huset fortsätter fungera.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vanlig 4K 30p har fungerat utan överhettning redan från start i R5. 4Q-läget är förbättrat tidsmässigt, även 8K samt 4K 60/120p men överhettar fortfarande. Uppdateringarna påverkade framförallt antalet möjliga korta klipp före överhettning. De flesta filmar väl inte långa 40min klipp i en tagning och då fungerar både R5/R6 utmärkt. För långa intervjuer blir det att nöja sig med 4K.

Det är ju inte så ovanligt att bröllop filmas i 4K 60p och det tillsammans med att kameran hela tiden jobbar mellan filmsnuttarna gör det klurigt att undvika problem. En låst kamera som ende bröllopsfotograf kan nog generera mer fritid än önskat från kommande bröllop. Bara att se den blinkande symbolen för överhettning borde ge ångest även om huset fortsätter fungera.
Okej bra, har inte följt hela utvecklingen efter FW, för det var besvärligt om man fotade stillbild ivrigt som kan vara brukligt att blanda stillbild/film, inte ens lagd i kylskåp hjälpte där i början när man provade allt möjligt för att ge R5 återhämtnings hjälp, det intressanta med q-läget var att det blev så ovanligt skarpa och fina bilder. Dom testar timvis långa tagningar det är nog få som filmar 2 timmar konstant, jag tänker kanske 20 minuter och lite vila med en slurk kaffe innan nästa tagningar bland familje filmare i alla fall, jag vet inte vad Pro-folket kräver igentligen kör inte dom med riktiga film-kameror.
 

tonuz

Medlem
Jag har nu förbeställt en A7iv från Scandinavian Photo. Det står leverans i Januari, men förhoppningsvis kommer den redan i December, läste nämligen att Europa har förtur, någon som vet om detta stämmer?

Några fler som har förbeställt?
 

Bengf

Aktiv medlem
Vad kan tänkas för objektiv som inte kostar skjortan där i början, ser erbjudande om 28-70 men är en aning ljussvagt, fast billigt. Kan man inte tror på bättre kamera pris om några månader, vid intro brukar dom ligga lite högre.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Det låter lovande från Peta Pixels review:

”As a bird photographer, I was especially impressed with the Bird Eye-AF. You may think, well the Alpha 1 already had bird detection so this isn’t anything noteworthy, but you’d be wrong.

The Alpha 7 IV detects more birds with more head angles and more varied lighting. I kept a running tally of what worked and what didn’t while reviewing the Alpha 1 and the columns were about evenly split, but with the 7 IV there was only one species I came across that it never worked with (brown creeper).
It didn’t seem to matter how little light there was or how awkward the head angle, the camera would outline in the bird’s eye, face, or body with that wonderful subject recognition box.”

Källa: https://petapixel.com/2021/10/21/sony-alpha-7-iv-review-the-best-camera-sony-has-ever-made-almost/
 

tonuz

Medlem
Vad kan tänkas för objektiv som inte kostar skjortan där i början, ser erbjudande om 28-70 men är en aning ljussvagt, fast billigt. Kan man inte tror på bättre kamera pris om några månader, vid intro brukar dom ligga lite högre.
Tamron 28-75 2.8 är ett väldigt populärt objektiv i kombination med Sonys A7 serie. Kan också personligen rekommendera den starkt!

Sen för att besvara din andra fråga: Svårt att se A7iv gå ned i pris inom det första året. A7iii har legat väldigt stadigt i pris under sina 3,5 som den har funnits på marknaden, några erbjudande här och där såklart. Men då fanns iofs inte mycket som konkurrerade med den kameran i samma prisklass.

Återstår att se helt enkelt!! Men personligen så är jag något otroligt taggad på A7iv! Jobbigt att vänta bara :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Tamron 28-75 2.8 är ett väldigt populärt objektiv i kombination med Sonys A7 serie. Kan också personligen rekommendera den starkt!

Sen för att besvara din andra fråga: Svårt att se A7iv gå ned i pris inom det första året. A7iii har legat väldigt stadigt i pris under sina 3,5 som den har funnits på marknaden, några erbjudande här och där såklart. Men då fanns iofs inte mycket som konkurrerade med den kameran i samma prisklass.

Återstår att se helt enkelt!! Men personligen så är jag något otroligt taggad på A7iv! Jobbigt att vänta bara :)
Tamron ja, det ramla bort i tanken Tack. Det kommer nästan något nytt objektiv varje vecka i bland här på fotosidorna, och ofta för Sony E-fattning.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det låter lovande från Peta Pixels review:

”As a bird photographer, I was especially impressed with the Bird Eye-AF. You may think, well the Alpha 1 already had bird detection so this isn’t anything noteworthy, but you’d be wrong.

The Alpha 7 IV detects more birds with more head angles and more varied lighting. I kept a running tally of what worked and what didn’t while reviewing the Alpha 1 and the columns were about evenly split, but with the 7 IV there was only one species I came across that it never worked with (brown creeper).
It didn’t seem to matter how little light there was or how awkward the head angle, the camera would outline in the bird’s eye, face, or body with that wonderful subject recognition box.”

Källa: https://petapixel.com/2021/10/21/sony-alpha-7-iv-review-the-best-camera-sony-has-ever-made-almost/
Testaren är också störd av Rolling Shutter och upplösningen på skärmen, inte riktigt bra det där, han påvisar att Sony förbättrat det med gamla A7RIII men inte gjort det med nya A7IV. 8bps behövs för EVF i realtid, annars lite fördröjning. Kanon med autofokus förstås, jag är nog ingen fågelfotograf ( kräver ofta av typen 200-600 objektiv vilket ökar prisbilden ). angående skärmupplösning så har tex R6 1,660 md vilket är en hygglig medelväg mot dom dryga 2 md R5 har. Sony borde gjort något liknande om dom är rädda för mycket intrång på topp modellerna.
 

Bengf

Aktiv medlem
<iframe width="688" height="386" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Testar inbäddnings cod. Xperia Pro-I Kanske detta kan vara en konkurrent till kamerorna, 4K 120fps en av alla finesser. tror den är rätt så dyr dock. Vet ej om jag läser/hör rätt, verkar innehålla en 1 tums sensor från RX100VII.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Försa vad kommande FW kan klara av med A7IV, irriterande med RS, men det måste väl gå att filma anständigt, inte kan dom väl släppa så fina video-uppdateringar sedan börjar det att spöka med RS redan vid små manövrar, går det att förbättra efterhand med mjukvara och FW eller är det kört. 33mp är lockande med hyggligt APS-C läge och utrymme för beskärning också.

Många saker lockar med kameran, sedan väntar man på ( önskar att lill brodern/systern en ny A6700 kommit samtidigt )- så man kunnat funderat om dom mellan sig, men att då A6700 verkligen får bättre knappar flera hjul att rulla med, det pratades om en ny APS-C med 43mp skulle finnas med i roudmappen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tamron ja, det ramla bort i tanken Tack. Det kommer nästan något nytt objektiv varje vecka i bland här på fotosidorna, och ofta för Sony E-fattning.
Kollade på Dyxum lenses för någon dag sedan och då fanns det drygt 330 olika objektivmodeller från ca 20 tillverkare till E-mount. Det jag kan undra är om det idag verkligen finns en marknad för det när det inte säljs så många nya hus som tidigare.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem

Här kommer 50st förändringar hos A7IV mot A7III.
Intressant video.
Tekniken går framåt, nu kan kameran prata också.
En sak saknar jag dock då .....

De där attans mobiltelefonerna har ju fått kameror som tar marknadsdelar från riktiga kameratillverkare, och gör det sämre och dyrare för oss som vill fota "seriöst".
Varför ger inte kameratillverkarna igen med "samma mynt"?
Första kameran som man kan ringa med .... det finns ju både skärm, högtalare, mikrofon, dator och plats för ett litet simkort.
 

Bengf

Aktiv medlem
jag gnäller lite igen, läser DPR test på A7IV om EVF som förbättrats till 3,69 md, men varför klarar den inte att ligga kvar med den upplösningen när man kör lite bps, det gör ju alla konkurrenter. Kan förstå att A1 som har hiskliga 9,2 md att den sjunker vid 10bps, det var nästan som DPR tyckte att det gamla 2,4 md fungerade lika bra om man skalla köra mycket bps, om jag nu förstod DPR på rätt sätt. Nu har aldrig jag varit någon serieskjutare, men det är för enkelt att bara försvara på sådant sätt, det behöver inte jag med allt möjligt som konkurrenter vinner på.
 

Johan2020

Aktiv medlem
jag gnäller lite igen, läser DPR test på A7IV om EVF som förbättrats till 3,69 md, men varför klarar den inte att ligga kvar med den upplösningen när man kör lite bps, det gör ju alla konkurrenter. Kan förstå att A1 som har hiskliga 9,2 md att den sjunker vid 10bps, det var nästan som DPR tyckte att det gamla 2,4 md fungerade lika bra om man skalla köra mycket bps, om jag nu förstod DPR på rätt sätt. Nu har aldrig jag varit någon serieskjutare, men det är för enkelt att bara försvara på sådant sätt, det behöver inte jag med allt möjligt som konkurrenter vinner på.
Kostar ju datakraft (och batteri) att rita upp EVF och ökar man fps så kanske man vill ha så mkt datakraft/batteri som möjligt till af.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A7 IV levereras nu och Scandinavian skickade ut info till mig om leverans och betalning igår! Det är åtminstone en månad tidigare än vad Scandinavian uppgav för mig när jag beställde, som trolig leveranstid.

Jag ringde och kollade och jag har kvitterat beställningen så den kommer väl nästa vecka någon gång.

Så är det någon som funderar på en A7III utan en enda repa på displayen så vet ni var jag finns :).
 
ANNONS