Annons

Vad menas med helmanuellt?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredda665

Aktiv medlem
Jag är ledsen för nybörjarfrågan och har sökt utan att finna svar.
Vad menas egentligen med att ett objektiv är helmanuellt? Jag är sugen på att köpa ett 8mm's Peleng fisheye till min D80 och förstår inte vad det är för automatik man tappar. Autofokus vet jag att jag kommer att bli utan men vad är det mer?

Tacksam för svar!
 
Ja...
Du har ju besvarat frågan själv på ett perfekt sätt.
Det är autofokuset som du tappar. Zoomar gör du ju inte på ett fisheye, så det behöver du inte tänka på.

Lycka till =)
 
På en D80 förlorar du förutom autofokus även ljusmätningen och därmed givetvis också alla former av exponeringsautomatik.
 
Så jag kommer inte att se ljusstapeln i sökaren? Att fota i M läget ser jag inte som nåt problem men jag tittar en del på ljusmätaren. Om man tappar den hur gör ni då? Tar ett testkort och kollar histogram eller finns det nåt annat smart sätt?
 
off-topic i min egen tråd då. Det Peleng objektiv jag tittar på har Nikons N-bajonett, finns det olika Nikon bajonetter? Vad har jag på min D80?
 
fredda665 skrev:
off-topic i min egen tråd då. Det Peleng objektiv jag tittar på har Nikons N-bajonett, finns det olika Nikon bajonetter? Vad har jag på min D80?

Nikons bajonett heter F. Nikon N-fattning har jag faktiskt aldrig hörttalas om.

Det kan faktiskt dessutom vara så att objektivet inte har automatisk-bländare. Dvs du måste blända ner objektivet själv innan du tar bilden men efter att du har fokuserat.

är det detta?:
http://www.pauck.de/marco/photo/stuff/peleng_fisheye/peleng_fisheye.html

Så är det så att du får blända ner själv. Dessutom verkar det ju ha problem med att det tar i spegeln (åtminstone på D70 och fokuseringsavstånd >2m) om man inte kan fälla upp den innan man monterar objektivet.

M
 
fredda665 skrev:
off-topic i min egen tråd då. Det Peleng objektiv jag tittar på har Nikons N-bajonett, finns det olika Nikon bajonetter? Vad har jag på min D80?

N-bajonett är den sovjetiska benämningen på Nikons F-bajonett. Arsenal Kiev byggde några modeller med F-bajonett, men kallade den då för Kiev-N.
 
Det låter ju som att bajonetten kommer att fungera då, det var ju bra men resten då...hur bländar man ner ett objektiv själv? Och det där med att det kan ta i spegeln, är det nån som har några erfarenheter om det på en D80?
 
fredda665 skrev:
Det låter ju som att bajonetten kommer att fungera då, det var ju bra men resten då...hur bländar man ner ett objektiv själv? Och det där med att det kan ta i spegeln, är det nån som har några erfarenheter om det på en D80?
Tar det i spegeln på en D70 lär de ta i spegeln på D80 också. Om det är ett objektiv som kräver spegeluppfällning så finns det vad jag vet inga digitalkameror som tar det.
 
Har också läst om att Pelengen kan fastna i spegeln på D70:an. Vad jag har förstått är det väldigt ovanligt och sker i så fall bara när man har fokus inställt på oändligheten. Jag har själv haft en D80 som jag har kört med Pelengen och det har aldrig varit några problem, inte ens fokuserat på oändligheten. Men samtidigt så gnager de artiklarna i bakhuvudet så jag har inte vågat prova Pelengen på min D300 ännu... Jag använder min reservkamera, en D50 tillsammans med objektivet. Jag tror dock inte att det är nåt problem men nån annan får gärna prova först.. :)
 
Här blev man lite halvt vettskrämd, köpte själv ett Peleng för inte så längesen. Det funkar dock utan problem på D300 även på oändligheten.

Någon som har erfarenhet av att det spegeln slår i på en D80? Kunde ju vara vettigt att veta innan man lånar ut det till flickvännen med hennes D80.
 
fsp skrev:
Här blev man lite halvt vettskrämd, köpte själv ett Peleng för inte så längesen. Det funkar dock utan problem på D300 även på oändligheten.

Någon som har erfarenhet av att det spegeln slår i på en D80? Kunde ju vara vettigt att veta innan man lånar ut det till flickvännen med hennes D80.

Härligt att höra Johan, då ska jag testa min D300 med Pelengen! :)

Jag har använt D80 och Peleng väldigt mycket och det har inte varit några problem. Om jag har förstått det rätt så är det ju väldigt ovanligt på D70:an också. Varför? Jag vet inte men eftersom pelengen går så djupt in i huset så kan det kanske var små skillnader på Pelengen eller adaptern som gör att objektivet når nån millimeter längre in i huset. Eller så har folk bytt ut filtret som sitter bakpå mot ett "tjockare".
 
Japp, borde inte vara några problem. Låter skönt att det funkar på D80 med :)

Jag plockade fram det och kollade och kunde inte se att den bakre linsen på gluggen rörde sig alls när man fokuserade åt olika håll. Kan vara så att det är väldigt lite och det är inte helt lätt att se i det dåliga ljuset vid datorn vid den här tiden eller har de ändrat den optiska konstruktionen? De har ju bytt ut det gamla metalllocket mot ett i plast iaf.
 
kan inte nån vänlig själ förklara för en idiot som mig? Hur fotar man manuellt med det här objektivet? Hur fokuserar man? Hur bländar man ner manuellt?
Ursäkta om jag är tjatig men jag måste veta om jag ska köpa det här eller om jag ska lägga (mycket) mer pengar på nåt annat fisk-öga.

Tack/ Fredda
 
fsp skrev:
Japp, borde inte vara några problem. Låter skönt att det funkar på D80 med :)

Jag plockade fram det och kollade och kunde inte se att den bakre linsen på gluggen rörde sig alls när man fokuserade åt olika håll. Kan vara så att det är väldigt lite och det är inte helt lätt att se i det dåliga ljuset vid datorn vid den här tiden eller har de ändrat den optiska konstruktionen? De har ju bytt ut det gamla metalllocket mot ett i plast iaf.

Jag har faktiskt ingen aning.. jag har läst en del om problemet men eftersom jag inte själv har haft nåt problem så har jag inte undersökt det vidare. För mig har det funkat perfekt på D50, D70 och D80. Och nu vågar jag nog testa det på min D300 också... :)

Här spekuleras det en del om varför:
http://www.pauck.de/marco/photo/stuff/peleng_fisheye/peleng_fisheye.html
http://www.muellerworld.com/peleng/
 
fredda665 skrev:
Hur fokuserar man?
Vrider på ringen.

fredda665 skrev:
Hur bländar man ner manuellt?
Vrider på en annan ring.

fredda665 skrev:
jag måste veta om jag ska köpa det här eller om jag ska lägga (mycket) mer pengar på nåt annat fisk-öga.
Vill du ha min högst personliga åsikt så tycker jag att manuell nedbländning suger fett på ett objektiv som inte är ett renodlat stativobjektiv.
 
fredda665 skrev:
kan inte nån vänlig själ förklara för en idiot som mig? Hur fotar man manuellt med det här objektivet? Hur fokuserar man? Hur bländar man ner manuellt?
Ursäkta om jag är tjatig men jag måste veta om jag ska köpa det här eller om jag ska lägga (mycket) mer pengar på nåt annat fisk-öga.

Tack/ Fredda

jag orkar inte förklara just nu men om du söker på peleng på google så finns det massor av info.

En sak att tänka på är att du behöver ett bra program för att "de-fisha" bilderna om du inte vill leva med mörka hörn eller beskära bilderna kraftigt(jag antar att du inte kör fullformat). Det finns en del gratisprogram men jag kan verkligen rekommendera Rectfish (http://www.acapixus.dk/software/rectfish/index.htm), det gör ett strålande jobb så du kan behålla hela bilden och slippa mörka hörn. Det kan också transformera bilderna rektalinjärt , vilket ger en rolig effekt...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1162660.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1046525.htm?set=mp
 
pasram skrev:
Jag har faktiskt ingen aning.. jag har läst en del om problemet men eftersom jag inte själv har haft nåt problem så har jag inte undersökt det vidare. För mig har det funkat perfekt på D50, D70 och D80. Och nu vågar jag nog testa det på min D300 också... :)

Här spekuleras det en del om varför:
http://www.pauck.de/marco/photo/stuff/peleng_fisheye/peleng_fisheye.html
http://www.muellerworld.com/peleng/

Det var intressant läsning, gissar på att man har tur då. Jag köpte aldrig till de där filterna som man sätter där bak, kanske är det de som tar emot? Sen tappade man ju fokus på oändligheten stod det där. Märkligt.

Tack för tipset om de-fish-programmet, ska kolla in det. Fräcka bilder du tagit med, gav mig lite inspiration till att göra något vettigt med Pelengen också :)
 
ANNONS