Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av canon compact

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska ut och resa och vill ha en ny kamera.
Mina särskilda krav:
- Inte så stor.
- Måste ha undervattens hus, helst inte så stort.
- Inge krav på hög upplösning 7 mp räcker.
- Ska inte ta så stor plats i min ryggsäck när jag reser i 3-4 månader.
- Eftersom jag fotat en del under vattnet några år så är jag lite kräsen...vill ha bra bilder.

Kollade först på "Canon PowerShot G9" men den verkar inte ta bra uv-bilde, verkar ha problem med focus m.m. Den verkar också lite stor. Den har dock RAW format, vilket är bra.

Kollade sedan på "IXUS 960is" men såg sedan att "IXUS 860is" nästan verkar bättre. Ingen av dom har RAW.
Så nu vet jag inte vad jag ska välja.

Är öppen på andra förslag och råd.

Sök lite på "rysshack" i forumen så hittar du kanske nåt som åtgärdar problemet med avsaknaden av RAW format.

Powershot A650 har tydligen en speciell inställning för UV-foto. I övrigt är kameran grymt bra och mångsidig. Väldigt många Canonkompakter kan fota i RAW med detta http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=76280 Fungerar alldeles utmärkt på min A620 och finns även till A650. A650 har samma sensor, optik och mjukvara som G9 men är alltså strypt. Det finns UV-hus till den också. /FW

Glömde nämna att A650 har vinklingsbar skärm vilket jag har mycket glädje av på min A620. /FW

atotowi skrev:
Sök lite på "rysshack" i forumen så hittar du kanske nåt som åtgärdar problemet med avsaknaden av RAW format.

"Rysshacket" fungerar väl bara på kameror med DIGIC II-processor och inte på nyare DIGIC III, eller?

j_s skrev:
"Rysshacket" fungerar väl bara på kameror med DIGIC II-processor och inte på nyare DIGIC III, eller?

Jodå, det finns varianter till A650 också. En nackdel är att du inte kan välja det när du startar kameran utan måste ha det med autostart. /FW

ANNONS
Götaplatsens Foto