Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var kan man köpa adapterringar för att montera ett objektiv bakvänt på ett annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

msundberg

Aktiv medlem
Jag har ett Sigma 105mm macro som jag skulle vilja montera mitt 50mm 1:1,7 bakvänt på för att få riktigt mycket förstoring. Detta fungerar bra om jag håller objektivet framför, men jag skulle vilja ha en adapterring för att kunna montera fast det.

105-objektivet har 58mm filtergänga och 50-objektivet har 49mm filtergänga. Någon som vet var jag kan köpa en sådan adapterring?

Mvh \ Micke

Tip of the day är att kööpa två step-ringar med lämpliga mått, dvs båda går till en gemensam diameter, dessa limmas sedan ihop och du får då troligen en riktigt billig adapter jämfört mot att köpa en "färdig" :)

Orky skrev:
Tip of the day är att kööpa två step-ringar med lämpliga mått, dvs båda går till en gemensam diameter, dessa limmas sedan ihop och du får då troligen en riktigt billig adapter jämfört mot att köpa en "färdig" :)
Tack för tipset, det gäller nog att limma duktigt så att objektivet inte lossnar, inte för att det är världens dyraste, men ändå...

Om du istället för stepringar använder Cokins anpassningsringar så får du många kvadratcentimeter limyta. Slipa ytorna med riktigt grovt papper och limma med epoxylim så släpper det aldrig. Det går också att popnita eller skruva ihop dem om du hellre vill det.

Men den lösningen behövs ju bara om du inte hittar riktiga omvändningsringar med de gängor du behöver.

ANNONS
Götaplatsens Foto