Annons

Vart ska man köpa sin Kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Airbus

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en fråga till er som har lite erfarenhet av kamerainköp:

Jag har hört att man ”bör köpa” sin kamera och utrustning från Scandinavian Photo för att få den bästa servicen mm.

Är det verkligen så?
De är rätt så dyra på det mesta helt ärligt och jag får inget intryck från deras hemsida att de är mer service inriktade än andra på nätet. (Dock finns det vissa som Fotokungen etc. som inte ger en seriös intryck alls!)

Vad tycker ni?
Hur är eran erfarenhet av nätbutikerna?

/Cyrus i Karlstad!

Jag skulle också vilja få tips på var man kan köpa fotoutrustning, bra kvalité för ett bra pris. Sverige eller utlandet?

T ex Studioutrustning så som blixtar, softbox, reflexskärmar osv.

Samt objektiv till Canon D10.

//Marie

Har handlat min utrustning från cyberphoto i huvudsak och alltid fått ett trevligt bemötande, snabba leveranser och de håller bra priser.

Mange

Personligen så har jag haft mycket bättre erfarenheter av ScandinavianPhoto än CyberPhoto, särskillt när det gäller levarnstider. Men har jag inte bråttom med grejerna så brukar jag kolla på CyberPhoto också eller genom Pricerunner om det är något som dom har med i sina gämförelser.

Greven

Letar efter Canon 50mm f/1,8 (1,4) och hos B&H fann jag objektivet 300-500kr billigare än Cyberphoto och Scandinavian Photo.

Någon som har erfarenhet av B&H?

//Marie

BHphoto är både bra och snabba. Fick mina saker på 50 timmar jämnt första gången.

Dock behöver du plåta av eller scanna ditt kreditkort och skicka bilderna som verifikation.

Räkna också alltid att det tillkommer 25% moms och 7% tull på optik. Digitalkameror har tullsatesen 0%. Detta läggs alltså på totalsumman(inklusive frakten).

En del saker kan löna sig väldigt att köpa från BHphoto, andra är billigare på Cyberphoto.

Cyberphoto och Scandinavian fungerar båda utmärkt och jag har inga dåliga erfarenheter av någon av dem. Annars finns Fotokungen för de som bor i stockholm. De brukar kunna ta in saker för priser ung. i samma nivå med cyberphoto. För batterier och minneskort är Zebramedia helt klart ett alternativ.

För mindre digitalkompakter finns en uppskö av alternativ som är både bra och billiga.

SC

Scandinavian Photo tycker jag är klart bäste när det gäller service och kunskap.

Kanske inte alltid billigas, men som sagt den bästa service har jag alltid fått där.

MVH
Paul L.

På blocket såklart... ;) där säljs allt och ibland till väldigt låga priser pga olika omständighetet (heta grejer osv). Man kan fynda ganska rejält där...!

Jag köper alla mina grejer i en affär med disk och personal jag kan titta i ögonen. Speciellt sådana saker som är kritiska för mitt fotograferande. Exempelvis blixtar och kamerahus.

Helst handlar jag på Procenter. Inte kanske för att dom är billigast utan de kan erbjuda det jag vill ha.

Blixtutrustning köper man med fördel hos AIFO. De säljer Elinchrom.

Hej. Jag köpte min kamera på Zebramedia. Skickade först en massa frågor om kameran som de snällt svarade på väldigt snabbt och sen när jag skickade in min beställning så tog det 2 dagar tills jag fick min canon eos 20 D till ett vettigt pris. Enda nackdelen var att manualen var på tyska och det är man ju inte så hemma i, men har beställt en svensk manual nu som jag väntar på./ mvh pia

PerFogelberg skrev:
Jag köper alla mina grejer i en affär med disk och personal jag kan titta i ögonen. Speciellt sådana saker som är kritiska för mitt fotograferande. Exempelvis blixtar och kamerahus.

Håller med även som amatör, när jag köper grejor som kostar lite mer har jag kollat priserna på dom bättre webb butikerna och sedan hos bättre fotohandlare. Då har prisskillnaden om man räknar in portokostnad ofta varit ingen eller till fördel för fotohandlaren. Bättre då att köpa av någon man kan gå tillbaka till för rådgivning eller klagomål.
Mina inköp har varit hos Schönherrs i Vasastan samt Expert vid Fridhemsplan. På båda ställena har priserna varit lika eller bättre än Scandinavian och Cyberfoto samt att jag har fått trevligt bemötande och kompetent rådgivning.

Björn: Jag håller med. Det är många som tror att det automatiskt blir billigare att handla på postorder via nätet. Så är det inte längre. Butikerna har vaknat.

Jag fick mitt 18-70 cirka en hundring billigare när jag köpte den över disk hos YFO (jämfört med Scandinavian och Cyberphoto), min G6 blev 200 :- dyrare men då kunde jag ta med den direkt på fredag eftermiddag och börja fotografera.

Så man skall inte automatiskt anta att butik är dyrare...

h_pia skrev:
Hej. Jag köpte min kamera på Zebramedia. Skickade först en massa frågor om kameran som de snällt svarade på väldigt snabbt och sen när jag skickade in min beställning så tog det 2 dagar tills jag fick min canon eos 20 D till ett vettigt pris. Enda nackdelen var att manualen var på tyska och det är man ju inte så hemma i, men har beställt en svensk manual nu som jag väntar på./ mvh pia

Ursäkta OT, men:

Varifrån har du beställt den svenska manualen?

Mina inköp har varit hos Schönherrs i Vasastan samt Expert vid Fridhemsplan. På båda ställena har priserna varit lika eller bättre än Scandinavian och Cyberfoto samt att jag har fått trevligt bemötande och kompetent rådgivning.
Det blir att kolla på de sakerna man ska köpa. När jag kollade stativhuvuden så tog Expert fridhemsplan strax över 2800 för 468MGrc2 och Cyberphoto tog under 2200 för samma sak. Undrar om det verkligen är en motiverad prisskillnad.

Men som sagt, det skiljer från vara till vara.

Jag håller med Björn, det är inget självändamål att handla på postorder. Jag har skaffat nästan allt jag har köpt som har med min fotografering att göra, undantaget optik, på Schönherrs och kan faktiskt rekommendera dem. Vänligt bemötande, kunnig personal och inget strul när något krånglar är värt en del det också, även i reda pengar. (När jag nu upptäckte att min Nikon FM krånglade på de kortaste slutartiderna tog de in den på garantireparation och jag fick låna ett hus till en fototur kommande helg. Detta trots att det är över ett halvår sedan jag köpte kameran och man säkert kan tycka att jag borde kollat alla slutartider ordentligt från början. Det kallar jag service!) Jag säger inte att postorderföretag inte också kan erbjuda sådant men jag har inga erfarenheter av dem. Själv använder jag postorder mest när jag redan vet i detalj vad det är jag vill ha, och vanliga butiker när jag vill ha tips och råd. Detta oavsett om det gäller fotoutrustning eller något annat.

Däremot skadar det ju aldrig att jämföra priser och erbjudanden. Glöm bara inte att räkna in fraktkostnader och liknande, och moms och tull om varorna skickas från något land utanför EU. Någon gång har jag sluppit betala moms och tull men det får bli en trevlig bonus de gånger jag slipper, och är inget jag räknar med.

ANNONS
Götaplatsens Foto