Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattentät väska. Hur vattentät?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om den är i rätt material och har en gastät dragkedja är den tät. Det är inte någon speciell teknik som krävs - finns i varje torrdräkt (dykare/seglare).

Jag hade inte varit särskilt orolig för tätheten så länge ryggan är NY. Däremot blir sådan väskor känsliga för kondens (de andas normalt inte) och det kan alltid tänkas att man får en mekanisk skada på materialet - det beror ju på hur det är gjort. Finns det ett vattentätt membran mellan två "yttertyg" kan det hålla bra, om det bara är ett inre eller yttre tätskikt är det sårbart för pinnar eller vassa kameradelar (finns det?). Den dag det finns ett litet hål så är det en "vanlig" ryggsäck...

Ett alternativ för vilda båtturer, kanot etc är en vattentät säck för någon hundralapp eller två. Dessa rullas i öppningen och blir helt täta - med lagom med luft i (inte svårt) flyter de också. Naturligtvis inte så smidigt att bära som en rygga, men bär man rygga i kanot, båt eller simmandes :) ?

Jag har testat väskan från Lowepro och den är tät. Materialet är av kraftig material av den typen som finns på kapell på en del lastbilar och långtradare. Förmodligen väldigt slitstarkt men man kan ha oturen och punktera med något vasst. Borde i och för sig inte vara något problem attt laga. Blir det något problem med dragkedjan blir det nog svårare. Största risken för läckage är nog ändå att man missat att stänga dragkedjan ordentligt. Den är väldigt trög så man får ta en del för att få ihop den.

Precis som Anders nämner så kan väskor med rullöppning vara ett alternativ. Där är det framförallt Ortlieb som kan vara värt att titta på. De har en del fotoväskor, men jag är osäker på om de har någon ryggsäck. Ett annant alternativ kan vara att använda en vattentät fotoväska (Ortlieb eller något annat) i en vanlig ryggsäck.

divander skrev:

Precis som Anders nämner så kan väskor med rullöppning vara ett alternativ. Där är det framförallt Ortlieb som kan vara värt att titta på. De har en del fotoväskor, men jag är osäker på om de har någon ryggsäck.
Ortlieb har det här monstret, men det har inte rullöppning.

PMD skrev:
Ortlieb har det här monstret, men det har inte rullöppning.

Jo det är nog det enda de har som liknar en ryggsäck. Har även testat den och man ska nog mer se den som en resväska än som en ryggsäck. Den har inbyggda hjul och utdragbart handtag och funkar perfekt när kameran ska med på flyget. Sen följer det med remmar som gör att det går att bära den på ryggen. Den är rätt klumpig som ryggsäck, men axelband och midjebälte är utmärkta och den är därför ändå bekväm att bära.

Min reflektion gällde att ha en vattentät säck för kameraväskan/ryggan i de "farliga" tillfällene, och slippa undan med en vanlig kamerarygga (med regnskydd) i alla andra lägen. Jag har faktiskt litet svårt att se behovet av en vattentät *kameraväska*. Är det sådant läge att vattentäthet är av nöden kan man ju knappast ta fram kameran?

Vill man däremot ha "det bästa" till sin fina kamera (det vill många, jag också) så varsågod. Det är säkert en bra och stryktålig väska, och tätheten verkar helt trovärdig.

Man hittar de här bagarna med rullstängning på litet olika håll. Biltema har, t ex, om man inte är kräsen på varumärke eller design.

En vattentät kameraväska kan ofta vara en bra lösning. Exempelvis om man ofta tar med sig kameran i en öppen båt där det stänker en del vatten, om man är ute när det regnar, kanotpaddling, m.m. Man kanske inte tar fram kameran mitt i ösregnet, när det stänker som mest i båten eller när det är som störst risk att man välter med kanoten, men det kan vara skönt att veta att den ligger torrt och tryggt när man inte har kameran framme.

För många passar det bäst att lätta en vanlig fotoväska i en vattentät packpåse (Ortlieb, Biltema, m.fl.). För andra kanske det passar bättre med en vattentät väska.

Det man ska tänka på är att de flesta vattentäta väskor är sämre än vanliga väskor vad gäller åtkomlighet, bärkomfort, vikt m.m. De som köper en vattentät väska har oftast en annan "vanlig" som används när det nte är blött, eller så upptäcker man förmodligen efter ett tag att man även behöver en sådan. Alltså normalt inte ett alternativ till en vanlig väska utan ett komplement.

Jag tycker packsäckarna låter både enklare och billigare. Dom är säkert minst lika bra. Bara de är täta?

Spelar det inngen större roll vilket märke man har?
Är det lika hög kvalité på de från Clas Olsson och Biltema som andra dyra märken?
Vilka märken är kända för bra säckar?

Är säckarna även tillräckligt täta för att man i praktiken även skulle kunna simma med dem?
(Inte för att det är det första man gör men kan vara kul att veta)

Anders Svensson skrev:
Min reflektion gällde att ha en vattentät säck för kameraväskan/ryggan i de "farliga" tillfällene, och slippa undan med en vanlig kamerarygga (med regnskydd) i alla andra lägen. Jag har faktiskt litet svårt att se behovet av en vattentät *kameraväska*. Är det sådant läge att vattentäthet är av nöden kan man ju knappast ta fram kameran?

Vill man däremot ha "det bästa" till sin fina kamera (det vill många, jag också) så varsågod. Det är säkert en bra och stryktålig väska, och tätheten verkar helt trovärdig.

Man hittar de här bagarna med rullstängning på litet olika håll. Biltema har, t ex, om man inte är kräsen på varumärke eller design.

Självklart tar man, som Robin säger, inte fram kameran just under detta "farliga" tillfälle.
Jag skulle snarare använda den som transport under paddling och båttrurer eftersom jag vistas mycket i skärgården på sommaren.

Vad är bäst är absolut beroende på hur och hur mycket man kommer att använda den.

För transport i kanot är nog en packpåse både det bästa och smartaste alternativet.

Om jag ofta skulle använda den i miljöer som kan bli blöta eller ofta behöva lägga ifrån mig väskan där det kan bli blött, men vill kunna bära den på ett bra sätt hade Lowepro absolut varit ett alternativ. Till exempel om jag ofta är ute och fiskar och vill ha med mig kameran samt kunna lägga ifrån mig väskan i den öppna båten eller vid strandkanten. Då skulle jag inte behöva vara orolig för kameran, men jag kommer åt den enkelt när jag behöver den och väskan är även bekväm att bära. Ett annat alternativ hade varit någon av Ortliebs vattentäta kameraväskor med rullöppning och axelrem.

En vattentät packsäck skulle jag absolut köpa från ex. Ortlieb i stället för Biltema. Visst kan Biltemas saker ibland vara bra till ett lågt pris, men min erfarenhet är att kvaliteten är ojämnn. Och jag skulle aldrig välja att spara in en hundring och eventuellt riskera kameran. Dessutom har Ortlieb (och många andra fabrikat) större sortiment på färger, storlekar, med fönster, grolek på material, tillbehör, m.m.

En bra packpåse med rullöppning är absolut tillräckigt tät för att kunna simma med.

Jag har använt enkla "rullbagar", inte bara till kameror, utan till radioapparater, mätinstrument och annat. Principen är så enkel och tillverkningen är så trivial att det är svårt att tänka sig att ett märkesnamn kan betyda något. Man får se upp, naturligtvis - det kan gå hål på alla sådana säckar. I sammanhanget kan nämnas att det märks om det är mer än en helt obetydlig läcka - man kan testa genom att klämma på bagen och den skall då inte läcka luft, om den är tät.
Och, ja, man kan simma med dem :)

Men Robins anmärkning om att det är litet (kanske mer än litet) knepigare att ta upp kameran ur en sådan säck+kameraväska jämfört med en dedikerad, vattentät kameraväska är naturligtvis något att ta fasta på. Men mina fukt&båt-erfarenheter (de är avsevärda, vill jag påstå :) tyder på att ventilation då är lika viktigt som vattentäthet , dock ej samtidigt. Skaffar man en vattentät kameraväska så skall man vara medveten om att den är lika vattentät båda vägarna och tänka på det. Det kan vara så enkelt som att inte stänga lockets dragkedja helt till vardags.

Mitt val (små och stora båtar, i alla väder) är dock en Slingshot kombinerad med en "drybag". 90 % av tiden behövs inte drybagen och för mig fungerar det finfint.

Detta låter ju bara bättre och bättre.
Jag har sökt lite på nätet men rådfrågar nu er ändå.
Var köper man en sådan packsäck av ett tillräckligt bra märke?

Jo de där packpåsarna är rätt enkla i sin konstruiktion och det är nog anledningen till att det är så liten prisskillnad mellan de stora märkena och biltema m.fl. Jag tycker ändå att det ofta är en del skillnad i kvaliteten mellan billigare och bättre spännen. De jag har haft sänder har alltid varit de billiga. Men det betyder ju inte att Biltemas är dåliga, jag tycke bara att det är så lite pengar som skiljer och därför dumt att chansa. Sen uppskattar jag att det finns valmöjligheter i storlek, m.m.

Om man tycker att de är lite klumpiga så finns även de med tunnare material. Förmodligen tillräckligt starka för de flestas behov.

När jag använder Dry-zone 200 stänger jag vanligtvis bara den yttre dragkedjan och då är den lika enkel(nästan) att packa i/ ur som vilken fotoryggsäck som helst. Jag drar bara igen den inre dragkedjan och gör säcken helt vattentät när det verkligen behövs. Invändig kondens blir aldrig något problem heller då.

Jag har även bagar med rullstängning men personligen föredrar jag ryggsäcken framför dem.

Men prisskildnaden mellan väskan och säckarna är så stor att jag lutar åt säckarna eftersom jag inte kommer att använda detta jätteofta.

Men min fråga kvarstår.
Var köper man dessa säckar?
(gärna svensk återförsäljare och bra säckmärke)

Ortlieb tas hem av Swima. De är inte bara grossister utan de säljs även i deras butik i Stockholm. Det kanske även går att beställa på deras hemsida www.swima.se.

Exped säljs bland annat på postorder hos Getout. www.getout.se

Prijon och Hiko säljs bland annat av Kajaktiv. Även de har postorder. www.kajaktiv.se

Annars är det nog bara att höra av sig till närmaste någorlunda välsorterade kanot- eller friluftsbutik.

Tack för svaret Robin!

Vilket av märkena rekomenderar ni?
Eller skiljer det nästan inget?
Kanske har något märke bättre material i sina säckar?

Jag har inte hundra koll på alla fabrikat, men alla de jag har sett har sett bra ut. Jag tror inte det skiljer något större mellan dem. Ett känt fabrikat har inte råd med att göra dåliga saker så det är nog ett rätt säker köp. Alla de jag nämnde är kända företag med gott rykte.

Clas Olsson säljer vattentäta säckar av märket Pro Aqua. Vet inte hur de är kvalitetsmässigt mot de andra men priset känns överkommligt iallafall.
Finns i storlekarna:
13 Liters 119kr
23 Liters 128kr
41 Liters 149kr,
Kanske kan vara något att kika på?

Länk

Mvh Anders

Tack för svaret Anders men har redan kollat på dessa.
De verkar för visso helt okej men vågar ej riskare kameran genom att köpa ett budgetmärke.
Men för andra saker som kläder och dylikt så är detta ett bra alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto